چرا مردم خمیازه می کشند؟

به گزارش طرفداران رونالدو، سوال این است که چرا مردم خمیازه می کشند؟ آیا تا به امروز به فکر شما خطور کرده است؟ اگر پاسخ تان مثبت است، این مقاله پاسخ دقیقی راجع به آن به شما ارائه می دهد.

چرا مردم خمیازه می کشند؟

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

....................

سوال این است که چرا مردم خمیازه می کشند؟ آیا تا به امروز به فکر شما خطور کرده است؟ اگر پاسخ تان مثبت است، این مقاله پاسخ دقیقی راجع به آن به شما ارائه می دهد.

همه از جمله انسان و حیوانات به طور یکسان، خمیازه می کشند. اما اساساً چرا مردم خمیازه می کشند؟ خمیازه یک رفتار انعکاسی است. این مسئله باعث می گردد ریه ها همراه با منبسط شدن پرده گوش به طور هم زمان تنفس کنند، که در پی آن بازدم اتفاق می افتد. این مورد گاهی می تواند یک پیام غیر کلامی قدرتمند باشد که اغلب ممکن است بر حسب شرایط، دارای معانی مختلف مرتبط با آن باشد. سوالات متعددی مانند چه چیزی موجب خمیازه کشیدن می گردد، چرا خمیازه مسری است و سؤالاتی مانند آن ، در رابطه با این پدیده وجود دارد. پاسخ به این سؤالات در زیر آورده شده است.

اطلاعات بسیار مهم

خمیازه کشیدن عملی غیر ارادی می باشد، که باعث می گردد ما دهانمان را خیلی باز کنیم و بطور عمیق تنفس کنیم. حتی زمانی که ما هنوز در رحم مادرمان هستیم خمیازه می کشیم، از این رو آن را عملی غیر ارادی نامیده اند. براساس برخی تحقیقات، جنین حتی در سنین 11 هفتگی می تواند خمیازه بکشد. نظریه های متعددی در رابطه با اینکه چه چیز موجب خمیازه کشیدن می گردد، وجود دارد.

نظریه فیزیولوژیک: براساس این نظریه، بدن ما باعث القاء این نظریه شده است که به منظور جذب اکسیژن بیشتر به داخل بدن و برطرف کردن تجمع دی اکسید کربن خمیازه می کشیم. این دقیقاً همان علت است که چرا ما بیشتر اوقات وقتی در داخل یک گروه بزرگ نشسته ایم، خمیازه می کشیم، نظر به این که یک گروه بزرگ دی اکسید کربن بیشتری تولید می کند، ما شروع به خمیازه کشیدن می کنیم. بدن ما سعی می کند به وسیله جذب اکسیژن بیشتر، از شر دی اکسید کربن خلاص گردد.

نظریه خنک سازی مغز: مطالعاتی صورت گرفته است که به این حقیقت اشاره دارد که این پدیده زمانی که مغز بیش از حد گرم شده است، موجب خنک شدن آن می گردد. مغز قادر است زمانی که خنک است و انسان و سایر حیوانات به جای آن در سازگاری تکامل یافته اند، در بهترین حالت خود عمل کند.

نظریه تکامل: یک خط فکری وجود دارد که بر اساس آن، اجداد ما شروع به خمیازه کشیدن کردند به طوری که دندان های آن می توانست دیده گردد و می توانستند موجب رعب و ترس دیگران شوند. شاخه دیگر این تئوری هم وجود دارد. براساس این نظریه نو، این عمل از انسان های اولیه به نام اخطاری برای ما توسعه یافت تا موجب گردد تغییری در اقدامات ما انجام گردد، که در حال حاضر در حال انجام دادن آن هستیم. اگر فردی مجبور است از نظر تکاملی در باره آن صحبت کند، آن راهی برای حفظ هوشیاری و آگاهی بوده است.

نظریه کسالت: با توجه برخی از واژه نامه ها، خمیازه کشیدن ناشی از کسالت، خستگی یا خواب آلودگی می باشد. این مسئله می تواند به نام نشانه ای از تغییر فعالیت های جاری در نظر گرفته گردد.

اگرچه هر یک از این نظریه ها علت ها را توجیه می کند، اما همه آن ها راه گریز خودشان را دارند.

چرا خمیازه کشیدن مسری است؟

آیا تا به امروز تعجب زده نشدید چرا هنگامی که شخص دیگری خمیازه می کشد شما هم همان کار را انجام می دهید؟ حدود 55 درصد مردم در ظرف پنج دقیقه پس از دیدن شخص دیگری که خمیازه می کشد، همان کار را انجام می-دهند. براساس برخی مطالعات، این اقدام نشانه ای از همدلی می باشد. در گذشته، از آن به نام یک روش استفاده می کردند تا به یک دیگر علامت دهند و چیزی که در حال حاضر ما به نام یک واکنش مسری می بینیم در واقع پاسخ به جا مانده از اجداد انسان بوده است. نظریه همدلی مورد آزمایش قرار گرفت. گروهی که مورد آزمایش قرار گرفتند شامل بچه ها مبتلا به اوتیسم و بچه ها غیر اوتیسم بودند. این مطالعات نشان داده است که از آن جا که برای بچه ها مبتلا به اوتیسم بسیار مشکل است که همدلی خود را نشان دهند، بچه ها مبتلا به اوتیسم در مقایسه با بچه ها غیر اوتیسم، کم تر احتمال دارد پس از مشاهده شخص دیگری، خمیازه بکشند. اگرچه گونه هایی از حیوانات و ماهی ها خمیازه می کشند، دیده شده است که خمیازه کشیدن تنها در انسان و سایر پستانداران نخستین مانند میمون ها و شامپانزه ها مسری است.

ارتباط با خستگی

بیش تر اوقات، وقتی خسته هستیم، متوجه می شویم که تمام وقت در حال خمیازه کشیدن هستیم. همین مورد زمانی که تحت فشار هستیم هم اتفاق می افتد. علت آن این است که وقتی فردی خسته می گردد یا از خواب محروم می باشد، درجه حرارت مغزش افزایش پیدا کرده و منجر به خمیازه کشیدن می گردد. خمیازه کشیدن مغز را خنک می کند. این مورد همچنین می تواند به نام علامتی برای حمله ناگهانی مرض باشد، ضمناًً بیش از حد خمیازه کشیدن می تواند نشان دهنده بروز مشکلاتی در خنک شدن مغز باشد.

خوشبختانه، شما پاسخ های خود را مبنی بر انجام این حرکت پیدا کردید. آیا می خواهید برخی از حقایق مرتبط به آن را بدانید؟ به طور میانه، خمیازه حدود شش ثانیه به طول می انجامد و ضربان قلب به واسطه آن تا 30 درصد افزایش می یابد. افراد نابینا وقتی به نوار صوتی گوش می دهند که صدای خمیازه کشیدن مردم را ضبط کرده است، بیشتر خمیازه می کشند. قبل از پایان دادن به این مقاله، می خواهم صادقانه از شما سوالی بپرسم. از شروع خواندن این مقاله تا به امروز چند بار خمیازه کشیده اید؟

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1158

به "چرا مردم خمیازه می کشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم خمیازه می کشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید