سرولات ؛ گوشه ای از زیبایی های بی خاتمه گیلان

به گزارش طرفداران رونالدو، قرار است در مطلب پیش رو به سرزمین باران، گیلان همواره سبز سفر کنیم و گوشه ای از زیبایی های شگفت انگیزش را به نظاره بنشینیم. جایی که نامش را شاید کمتر شنیده باشید و طبیعت بکری مانند آن را ندیده باشد. جاییکه درخت های انبوهش شاخه در هم تنیده و روستا را در آغوش خود گرفته اند و آوازه سادگی و مهربانی اهالی روستایش تا هفت کوه و هفت دریا آنطرف تر مشهور است. این جا سرو لات است، سرو لات گیلان؛ که از سال های سال تا کنون مهمانان بسیاری را بر سر سفره خود جای داده است. می خواهید بدانید سرولات کجاست؟

سرولات ؛ گوشه ای از زیبایی های بی خاتمه گیلان

آن جا که کوه های البرز دامن گگردده و آچیرود در آن می خروشد تا گل و درخت و سبزه ها را سیراب کند و تابلوی بی بی بدیلی را برای شما به تصویر بکشد و سبزه ها را زیرپای شما فرش کند.

بعضی برای تماشا جاهای معروف همواره عطش دارند اما بسیاری از افراد برای تماشا جاهای کمتر دیده شده و ناشناخته سر و دست می شنمایند. حس مرموزی در تماشا و لذت بردن از جاهای بکر و ناشناخته وجود دارد که آدم را به وجد می آورد. سرولات یکی از آن جاهاست که هنوز پای افراد زیادی به آن جا باز نشده.هنوز علف های تازه کنار آچیرود لگدمال نشده و نفس جنگل های انبوه سرولات هنوز تازه و گرم است.

سرولات کجاست؟

سرولات روستایی در دامنۀ کوه البرز و میان جنگل هایی انبوه واقع شده است. این روستا جزو استان گیلان، بخش چابکسر شهرستان رودسر است. اگر از تهران به گیلان می روید بهتر است از جهت رشت به قزوین بروید که سر راهتان از رشت، فومن و لاهیجان نیز تماشا کنید.

پس از عبور از لاهیجان و لنگرود به رودسر خواهید رسید که روستای سرولات فاصله ای با رودسر ندارد. در این جهت چشم مقدارای مزارع برنج که در باد موج برمی دارد بسیار خیره نماینده است. همین طور جنگل ها و هوای تازه و پاکی که به صورتتان می خورد شما را زنده خواهد نمود.

در کنار جاده مردان و زنان روستایی را خواهید دید که انواع میوه های فصل، لبنیات محلی، نان محلی، کباب و چای به شما تعارف خواهند کرد. مشا دارید به سرولات نزدیک می شوید. کم کم کوه ها مرتفع و سرسبز سماموس و مهران کوه به پیشواز چشمانتان می آیند و خروش و غلغل کورئه و آچیرود دو رود همواره پر آب سرولات به گوشتان خواهد رسید. شما به سرو لات گیلان رسیده اید.

منطقه جواهردشت شامل ناحیه وسیعی از چابکسر است که بخش وسیعی از آن تحت حفاظت قرار گرفته و روستای سرولات بخشی از این طبیعت بکر و دست نخورده است. در جنگل های انبوه جواهردشت انواع گونه های گیاهی و جانوری زندگی می نمایند که تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته تا از خطر نابودی ایمن بمانند.

جاهای تماشای سرولات

علاوه بر جاذبه ها و زیبایی های طبیعی که در پیرامون شما واقع شده است و به راحتی می توانید از آن بهره مند شوید، ماهیگیری در آچیرود و کورئه همواره رونق دارد. باید در منطقه ها کم عمق این رودخانه ها مشغول ماهی گیری شوید چونکه در بیشتر وقت سال رودها پر آب و خروشان اند.

از دیگر جاذبه ها و تماشای های سرولات منظره دریای خزر است. از ارتفاعات روستای سرولات پهنه آبی و آرام خزر نمایان است. فاصله سولات تا دریای خزر و ساحل رودسر کمتر از یک ساعت است. هر وقت که اراده کنید می توانید کنار موج های خزر قدم بزنید.

جنگل های انبوه سرولات

جنگل های انبوه سرولات از جاذبه های دینی آن است که روح شما را زنده خواهد نمود. از هر جای جنگل صدای رودهای خروشان را خواهید شنید. هنگام غروب مه غلیظی میان درختان راه می افتد و صدای زنگوله گله های گوسفند به گوشتان خواهد خورد.

بافت روستایی سرولات

بافت روستایی سرولات پس از سال ها هنوز حفظ شده، البته در سال های اخیر ساخت و ساز بی رویه ویلا چهره روستا را کمی مخدوش نموده اما با این حال هنوز خانه های کاهگلی با سقف شیروانی و طارمی های چوبی سبز و آبی وجود دارند. بسیاری از این خانه های روستایی برای اقامت اقامت مسافران مهیا هستند و شما می توانید شبی را زیر یکی از شیروانی ها با خیال راحت بخوابید؛ البته اگر خوش شانس باشید و باران هم ببارد صدای ضرب باران را بر روی شیروانی حلبی خواهید شنید.

روستاهای کوهستانی

روستاهای کوهستانی مجاور سرولات با درختان یر به آسمان کشیده از جاهای تماشای این منطقه است. سکوت و هوای نمناک جنگل و خانه های کوچک و ینتی بومیان و گله های گوسفند منظری مثال زدنی را معرض نمایش خواهد گذاشت. از روستای مجاور سرولات می توان به پشتاسران، لیمه سرا، لیکام، جَنگِسرام و منه سئه اشاره نمود که هر کدارم در نوع خود بی نظیراند.

رودخانه های کورئه و آچیرود

کورئه و آچیرود دو رودخانه همواره پر آب با منظره ای زیباست که در بعضی نواحی، آب از ارتفاع چند متری به پایین می ریزد و آبشار کوچکی را به معرض نمایش می گذارد. وجود درختان و سبزه و علف کنار این دو رود منظره ای رویایی پیش روی شما خواهد نهاد که بیشتر شبیه خواب است تا بیداری.

تماشای گله های حیوانات

در جنگل های سولات حیوانات زیادی زندگی می نمایند که بعضی از آن ها خطرناک نیز هستند اما گاهی می توانید گله گرازها را از دور ببینید و یا نزدیک غروب و یا شب صدای گرگ و شغال و همینطور آواز غورباغه ها را بشنوید.

غذاهای محلی و سوغات سرولات

غذاهای و خوراکی های محلی سرولات بخش قابل توجه و خوشمزه ماجراست. در جای جای سرو لات رستوران های محلی وجود دارد که اغلب بانوان سرولاتی آن را اداره می نمایند. در رستوران های سرولات تمامی آن چه که به نام غذاهای محلی گیلان شنیده اید مجود است. برنج کته، فسنجان، ترش تره، باقالی قاتوق و هر چزی که به ذهنتان برسد می توانید در آن جا تهیه کنید.

نان ها و شیرینی های محلی گیلان در سرولات هنوز به شکل قدیمی اش پخت و عرضه می گردد. پخت نان و شیرینی از مشاغل دیرینه بانوان گیلان بوده که هنوز نیز حتی خانم های جوان سرولاتی به آن اشتغال دارند. این نان ها و شیرینی ها و همین طور حلوا اغلب در تنورهای قدیی و به شکل سنتی پخته می شوند. شما می توانید مراحل و دستور پخت آن را مشاهده نموده و یاد بگیرید. بعید نیست مادربزرگی را در لباس های رنگارنگ محلی در حال بخت نان ببینید که زیر لب آوازی محلی را زمزمه می نماید. همه این ها را یادتان باشد، قرار است روزی دلتان برای سرولات تنگ گردد و دوباره به این جا برخواهید گشت.

لبنیات و انواع ترشی از دیگر خوراکی هاییست که به شکل طبیعی در سرولات فراوری و عرضه می گردد. از دیرباز در سرولات کار مردم بومی دامداری بوده و این امر سبب شده تا امروزه نیز به فراوری انواع لبنیات مشهور باشند. شیر، سرشیر، انواع پنیر محلی، کره، انواع دوغ و ماست محلی را می توانید در سرولات تهیه کنید. ترشیجات محلی که عطر و طعم بی نظیری دارد اغلب به دست مادران سرولات درست شده و در مغازه ها یا دستفروشان کنار جاده عرضه می گردد. سیرترشی، هفته بیجار و انواع ترشی های دیگر که با سبزی های کوهی سرولات معطر شده می تواند سوغات خوبی برای شما باشد. سبزی های کوهی، قارچ و گیاهان خوراکی دیگر نیز در سرولات وجود دارد.

میوه های روستای سرولات اغلب مرکبات است اما در هر فصل میوه ها خاص خود را دارد. انگور، آلو، سیب، شلیل، خوج، به، تمشک، توت و انجیر میوه های تابستانی سرولات هستند. در زمستان نیز انواع مرکبات، ازگیل و میوه های جنگلی است. از بسیاری از از این میوه ها انواع رب، دوشاب و مربا تهیه می گردد که به رسم سوغات می توانید برای دوستان و خانواده خود ببرید.

از روزگاران کهن مردم سرولات در کتار دامداری به کشت و رزع نیز اشاغال داشته اند و تا امروز نیز آن را حفظ نموده اند. عمده محصولات کشاورزی مردم سرولات برنج، سبزی جات و انواع میوه ها است. برنج یکی از مهمترین و مشهورترین محصولات کشاورزی استان گیلان است که تقریبا در همه جای این استان کشت می گردد. با ورود به سرولات کشتزارهای وسیع برنج که به بیجار معروف است را خواهید دید. سرولات یکی از مهمترین فراورینمایندگان برنج گیلان است که در میان برنج های دیگر از مرغوبیت و طعم خوبی برخوردار است.

از دیگر محصولات کشاورزی سرولات گردو و فندوق است که تابستان فصل برداشت این محصولات است. بعلاوه انار ترش و شیرین، غوره، سیر و ترب از محصولات شاخص سورلات است. مردم سرولات همواره شاکر طبیعت بوده و سپاسگزار رودخانه آچیرود و کورئه بوده اند زیرا این دو رود خان نعمت را در این روستا گسترده است.

صنایع دستی سرولات

صنایع دستی هر اقلیم برگرفته از طبیعت آن جاست و معمولا این اقلیم است که ابزار و ماود خام صنایع دستی را به بومیان آن جا عرضه می نماید. در سرولات نیز صنایع دستی برگرفته از طبیعت آ جاست. حصیر بافی یکی از صنایع دستی مردم آن دیار است که با گیاه خاصی به نام گالی بافته می گردد. گالی که در منطقه ها مختلف گیلان نام های مختلفی دارد معمولا کنار رودخانه و مرداب ها می روید. سقف بسیاری از خانه های قدیمی گیلان از گالی پوشیده شده است. حصیر بافی که در گیلان و منطقه ها مختلف ایران از قدمت هزاران ساله برخوردار است یکی از کالا هایی است که به شکل طبیعی و ابتدایی به وسیله مردم ساخته می شده.

از گیاه گالی محصولات دیگری اعم از سفره حصیری، سینی حصیری، گَرَگ که زیر ظرف های فلزی قرار می گیرد، کلاه حصیری یا زبیل کلاه، خورجین، سبد و زنبیل نیز بافته می گردد که در مقدار ها و طرح و رنگ های مختلف عرضه می گردد.

بعلاوه امروزه تابلوهای کوچک و بزرگی با گالی یا خوشه های برنج ساخته می گردد که بیشتر خانه های گیلان به آن مزین شده است.

از صنایع دستی دیگر سرولات که امروزه کمرنگ شده سفالگری است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی اثری از آن باقی نمانده اما در سرولات در بیشتر خانه ها و یا رستوران ها ظرف های گلی مورد استفاده قرار می گیرد. گمچ، تابه، انواع کوزه و کاسه های کوچک و بزرگ یادگار هنر و صنایع دستی مردم این دیار است.

برای اقامت در سرولات مسئله ای نخواهید داشت زیرا بسیاری از خانه های سنتی آن جا به مسافران اجاره داده می گردد. علاوه بر آن هتل ها و مسافرخانه های زیادی در سال های اخیر در رودسر احداث شده که آماده میزبانی و پذیرایی از شما خواهند بود. برای لذت بردن از غذاها و خوراکی های درجه یک سرولات به بازار سنتی آن که یک روز در هفته در رودسر برگزار می گردد بروید تا هو سوغات بخیرد و هو دلی از عزار در بیاورید. انواع محصولات رودسر و سرولات را می توانید در بازار تهیه کنید. رب انار و آلوچه، انواع ترشیچات و سبزی کوهی، شیرینی جات و نان و هزاران چیز دیگر در سرولات منتظر شماست.

مجله گردشگری خبرنگاران سفر خوشی را برای شما آرزو می نماید. ما در این جا هستیم تا راهنمای خوبی برای شما باشیم. تجربه مسافرت به سرولات را به ما در علی بابا به اشتراک بگذارید. سفر بی خطر.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1436

به "سرولات ؛ گوشه ای از زیبایی های بی خاتمه گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرولات ؛ گوشه ای از زیبایی های بی خاتمه گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید