سیاست چین در خدمت اقتصاد ، پیروز در مصاف کرونا

به گزارش طرفداران رونالدو، در شرایطی که اقتصاد های مهم و پیشرفته جهان مانند آمریکا و اروپا به علت وجود بحران کرونا در حال کوچک تر شدن هستند و قرنطینه های سراسری، بسیاری از صنایع را به تعطیلی کشانده، اقتصاد چین پس از چند ماه رکود در حال پیشرفت است.

سیاست چین در خدمت اقتصاد ، پیروز در مصاف کرونا

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، چین که به عنوان کشور منشأ ظهور ویروس کرونا در جهان شناخته می گردد، حالا به اولین کشوری تبدیل شده که توانسته به رشد اقتصادی بعد از رکود جهانی به واسطه شیوع این بیماری دست پیدا کند. در شرایطی که اقتصاد های مهم و پیشرفته جهان مانند آمریکا و اروپا به علت وجود این بحران در حال کوچک تر شدن هستند و قرنطینه های سراسری، بسیاری از صنایع را به تعطیلی کشانده، اقتصاد چین پس از چند ماه رکود در حال پیشرفت است.

اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد جهان در ماه های اول شیوع کرونا خسارت های زیادی را تجربه کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین، فراوری ناخالص داخلی این کشور در سه ماه نخست امسال میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، 8/ 6 درصد کاهش یافته است، درحالی که آمار های سه ماه دوم امسال نشان می دهد اقتصاد این کشور با پشت سر گذاشتن یک دوره رکود چندماهه، بار دیگر در حال رشد است.

بر اساس آمار های رسمی دولت چین، در سه ماهه سوم امسال میلادی در مقایسه با همین مدت سال پیش، شاهد رشدی معادلی 4/9 درصد بوده است. آمار های تجارت خارجی چین در ماه سپتامبر هم تقویت اقتصاد این کشور را نشان می دهد، بر اساس آنچه اعلام شده میزان صادرات این کشور در مقایسه با سپتامبر سال 2019، حدود 10 درصد افزایش یافته و واردات به این کشور هم در همین مدت بیش از 13 درصد رشد داشته است.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از اقتصاد های عظیم جهان درگیر رکود اقتصادی عمیقی شده اند و چین تنها اقتصاد عظیمی خواهد بود که می تواند خود را از بحران خارج کند و رشد مثبت داشته باشد.

بر مبنای داده های بانک جهانی، سهم اقتصاد چین از اقتصاد جهانی در سرانجام امسال میلادی، 1/ 1 واحد درصد افزایش پیدا خواهد نمود که این مقدار سه برابر افزایش سهم اقتصاد چین در سال 2019 میلادی است. این درحالی است که سهم دیگر اقتصاد های عظیم جهان در سرانجام سال 2020 طبق همین محاسبات کاهش خواهد یافت.

همچنین براساس داده های بانک جهانی مقدار افزایش سهم اقتصاد چین از اقتصاد جهانی در سال 2020، سه برابر افزایش سهم اقتصاد این کشور در سال 2019 است که حکایت از بهبود اقتصادی این کشور باوجود ادامه همه گیری کرونا دارد.

شیوع کرونا همزمان با شکل گیری جنگ تجاری میان آمریکا و چین شروع شد، اما باوجود کوشش های آمریکا برای تضعیف قدرت اقتصادی چین، این کشور برخلاف دیگر اقتصاد های عظیم جهان توانست اقتصاد خود را بازیابی نماید. با درنظر دریافت شرایط فعلی تبدیل شدن چین به اولین اقتصاد برتر جهان دور از انتظار نیست.

پروژه یک کمربند، یک راه بااتصال 64 کشور به یکدیگر و عظیم ترین توافق تجاری جهان با عنوان آسیا- پاسیفیک نیز حاکی از عزم چین برای رسیدن به صندلی نخست اقتصادی در جهانست.

چین، سیاست را در خدمت اقتصاد گرفته است

بهنام ملکی، کارشناس اقتصاد بین الملل، درباره رشد اقتصادی چین باوجود همه گیری کرونا و رکود اقتصادی در جهان می گوید: چین مزیت هایی همچون نیروی کار فراوان و بازار عظیم دارد و درعین حال بستر ها را برای فراوری فراهم کرده است. این کشور درواقع از فراوری باج گیری نکرده و قیمت ها را سرکوب نکرده است.

وی ادامه داد: چین دائما به دنبال منافع اقتصادی است و حتی منافع سیاسی خود را با منافع اقتصادی تعریف می نماید. به همین علت به رغم آنکه رقیب تجاری آمریکاست، پیروزی بایدن را در انتخابات تبریک می گوید. این اقدام هیچ دلیلی جز این که بازار آمریکا را از دست ندهد، ندارد. چین مشوق های زیادی را به خصوص در مناطق آزاد تجاری تعریف کرده و بستر ها را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم کرده است. مسائل اجتماعی هم در این کشور مانند حمایت از نیروی کار رعایت نمی گردد که درمجموع باعث شده درآمد و ثروت در چین افزایش پیدا کند.

ملکی با اشاره به فراهم شدن امنیت سرمایه گذاری در چین بیان نمود: فراورینمایندگان دیگر کشور ها باوجود بازار مصرف عظیم و نیروی کار ارزان در این کشور اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. فراوری در ابعاد وسیع در چین امکان پذیر است. به عنوان نمونه اقتصاد کشوری مانند کویت با چین قابل قیاس نیست. شاید کویت پول و منابع مادی زیادی داشته باشد، اما بازار عظیم و سرمایه های انسانی زیادی ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چین با اولویت قرار دادن اقتصاد، سیاست را در خدمت اقتصاد گرفته است و از منابع و سرمایه های سرگردان در جهان که به دنبال قرار دریافت در کار اقتصادی هستند، استقبال می نماید.

این اقتصاددان امکان تبدیل شدن چین به قدرت برتر اقتصادی در جهان را میسر دانست و توضیح داد: به نظر می رسد این کشور در آینده نه چندان دور باوجود شرایط فعلی اقتصاد، آمریکا را هم پشت سر بگذارد. البته این نگرانی را چینی ها باید داشته باشند که هنوز در فراوریات سخت افزاری با شتاب پیش می فرایند و اگر بتوانند در فراوریات نرم افزاری و تکنولوژی هم پیشرفت داشته باشند، می توانند آمریکا را هم پشت سر بگذارند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا باوجود شیوع کرونا بیان نمود: اگر چین فضا هایی مانند سیلیکون، ولی ایجاد می کرد و یا دارای دانشگاه هایی مانند MIT بود و برجذب نخبه های دیگر کشور ها متمرکز می شد، امیدواری زیادی برای تبدیل شدن به اقتصاد اول جهانی آن وجود داشت.

ملکی اظهار کرد: چین بسیاری از ساختار های خود را در جهت تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی جهان تغییر داده و باوجودآنکه کرونا به اقتصاد های جهانی و ازجمله آمریکا آسیب وارد کرده، به نفع این کشور تمام شده است. رهبران چین با هوشمندی ای که به خرج داده اند در حال طی کردن جهت برای تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی جهان هستند.

وی بابیان این که اگر اقتصاد با علم تلفیق گردد به پایداری و آینده روشن آن می توان امیدوار بود، اضافه نمود: اقتصاد هایی که سیاست نظامی گری را در پیش بگیرند، برای سایر کشور ها پذیرفته نیست. یکی از ایراد هایی که به اقتصاد هایی مانند آمریکا وارد می گردد، ورود به جنگ هایی است که نظامی گری را توسعه داده و باعث افزایش ناامنی در جهان و تضعیف اقتصاد خودشان شده است.

ملکی در سرانجام تأکید کرد: هر اقتصادی که بتواند متکی بر نخبه های خود باشد و نخبه های دیگر کشور ها را جذب نماید، شکست ناپذیر خواهد بود. یکی از دلایل مهم قرار دریافت اقتصاد آمریکا در صندلی نخست، جذب سرمایه های انسانی نخبه از کشور های دیگر است که اگر این فرصت را از دست بدهد، اقتصاد چین به سرعت می تواند از آن سبقت بگیرد.

یکپارچگی، چابکی را به اقتصاد چین داده است

علی گلستانی، کارشناس اقتصاد بین الملل بابیان این که ویژگی های اقتصاد چین باعث شد کرونا آسیب زیادی به آن وارد نکند، گفت: اقتصاد چین به لحاظ جغرافیایی و پردازش صنایع به شدت فراگیر است. چین دارای رشد متوازنی است که تحت تأثیر سیاست های دولتی بوده، اما به تدریج فضا به سمت فعالیت بخش خصوصی رفته است. با توجه به این که سیاست گذاری در سطح کلان و خرد در سطوح مختلف طبق نظام واحد و از مرجع واحد صادر می گردد، یکپارچگی در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی چین قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ناهماهنگی و بی نظمی کمتر در اقتصاد این کشور دیده می گردد و همین ویژگی یکپارچگی، چابکی خاصی را به اقتصاد چین داده است. علی رغم این که چین یکی از عظیم ترین و متنوع ترین اقتصاد های جهانست به سرعت می تواند تصمیم گیری کند که نتیجه سیاست گذاری واحد است.

گلستانی اقتصاد چین را متنوع و پراکنده ارزیابی کرد که این مؤلفه باعث پایین آمدن حجم آسیب دیدگی آن می گردد و اضافه نمود: تنوع در اقتصاد باعث می گردد منابع درآمدزایی این کشور بالا برود و به محض به خطر افتادن یکی از مؤلفه ها، سبد اقتصادی چین محدود نگردد. ضمن این که بخشی از اقتصاد چین در اختیار دولت واقع شده است و فارغ از یکپارچه سازی اقتصادی، مدیران ارشد و میانی بنگاه های اقتصادی همسو باسیاست گذاری کلان حرکت نمایند.

وی با اشاره به نقش مهم سیاست گذاری خارجی چین در جهت جذب بازار های خارجی بیان نمود: سیاست گذاری چین در تحول اقتصادی این کشور بالا بوده و توانسته طی 25 سال گذشته رشد قابل توجهی را پیدا کند. عملکرد اقتصاد چین در دوره کرونا مجموعه ای از مؤلفه هاست که به چین سمت وسوی پیشرفت مداوم را داده است.

گلستانی بابیان این که اقتصاد چین، الگوی اقتصاد مصرفی دارد و این الگو به گردش مداوم منابع اقتصادی و کانالیزه شدن آن ها به سمت فراوری یاری می نماید، اضافه نمود: اقتصاد مصرفی باعث رشد سرمایه در بازار ها می گردد و از ایجاد انحصار در مقابله باسیاست گذاری دولتی جلوگیری می نماید و در شرایط خاص کنترل بازار هایی که منابع اقتصادی به طور محدود در آن جریان دارد را برای دولت تسهیل می نماید.

وی توضیح داد: درعین حال که اقتصاد چین توانست رکورد های خوبی را در اقتصاد به ثبت برساند، خسارت های بالغ بر 180 میلیارد دلار در صنایع سنگین در ماه های ابتدایی شیوع کرونا تجربه کرده است؛ بنابراین کمترین درصد آثار کرونا بر اقتصاد های عظیم، رقم های درشتی است که برای چین هم رخ داده است. اقتصاد چین در دوران کرونا رکود کوتاه مدتی را تجربه کرد و سپس به جهت رو به رشد بازگشت.

منبع: رسالت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 715

به "سیاست چین در خدمت اقتصاد ، پیروز در مصاف کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست چین در خدمت اقتصاد ، پیروز در مصاف کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید