روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی به سطح کاردار تقلیل یافت

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرنگاران به نقل از ریانووستی، وزارت خارجه چین در بیانیه ای اظهار داشت که پکن به علت افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در ویلنیوس، تصمیم گرفته است سطح روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را کاهش دهد.

روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی به سطح کاردار تقلیل یافت

در این بیانیه آمده است: چین نارضایتی و اعتراض شدید خود را در این زمینه ابراز می نماید، طرف چینی تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک دو کشور را به سطح کاردار کاهش دهد.

وزارت خارجه مزبور بعلاوه ذکر کرد که علیرغم اعتراضات شدید پکن، ویلنیوس مجوز مناسب را برای دولت تایوان صادر نموده است.

چین در ماه آگوست سال جاری و پس از آنکه تایوان اظهار داشت نمایندگی این کشور در ویلینوس مرکز لیتوانی، از این پس نمایندگی (سفارت) تایوان نامیده خواهد شد، از لیتوانی خواست تا سفیر خود را از پکن خارج کند و تهدید کرد که سفیر خود را از ویلینوس فراخواهد خواند.

این در حالی است که کشور لیتوانی چند ماه پیش از تصمیم خود برای گشایش یک دفتر نمایندگی در تایوان خبر داده بود؛ موضوعی که همان زمان هم خشم چین را برانگیخت.

مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولا برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می شوند.

تحریک جریان های جدایی طلب منطقه ها تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری غرب مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می گردد که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت های جهانی در قرن 21 است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1229

به "روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی به سطح کاردار تقلیل یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی به سطح کاردار تقلیل یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید