سند همکاری ایران و چین باعث شکست فشار حداکثری آمریکا می گردد

به گزارش طرفداران رونالدو، خبرنگاران- گروه بین الملل: تاریخچه قرارداد 25 ساله میان ایران و چین به سفر شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین در بهمن ماه سال 94 به تهران باز می شود. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده پایدار دو طرف برای گسترش همکاری های جامع 25 ساله سخن گفته شد.

سند همکاری ایران و چین باعث شکست فشار حداکثری آمریکا می گردد

رئیس جمهوری چین پس از این توافق گفت: اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه ریزی برای همکاری استراتژیک 25 ساله به توافق رسیده ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری ها در بخش های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری های امنیتی در روبروه با تروریسم را ضروری می دانیم.

موضوع سال گذشته و در سفر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به چین پی گرفته و سند ابتدایی و پیش نویس به مقامات چینی ارائه شد. در ادامه معین جزئیات مورد نظر ایران و چین درباره همکاری مشترک، اول تیر ماه امسال هیأت دولت پیش نویس دیگری از این برنامه 25 ساله را تصویب و ظریف را مأمور ادامه مذاکرات با چین کرد.

از طرفی تنش های چین و آمریکا درخصوص موضوعاتی چون هنگ کنگ، تایوان، دریای چین جنوبی، هواوی و ویروس کرونا افزایش یافته و بحث توافق تجاری دو کشور با موانع بسیار زیادی روبرو شده است.

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با پل پیلار رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام داده که در ادامه می آید.

گفتنی است که پل پیلار از اساتید دانشگاه جرج تاون آمریکا است و تا به امروز مسئولیت های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می توان به ریاست واحد تحلیل عملیات های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره نمود. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

*با تصویب قانون امنیت هنگ کنگ، تنش های آمریکا و چین وارد مرحله جدیدی شده اند. دلایل تشدید تنش های آمریکا علیه چین چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که بعضی از آنها به اهداف چین و بعضی دیگر به اهداف ایالات متحده آمریکا بر می گردد. تحمیل اقدامات امنیتی سرزمین اصلی در هنگ کنگ بخشی از الگوی عظیم تر قاطعیت چینی ها است که به تنش ها افزوده است.

فعالیت های نظامی چین در دریای چین جنوبی، که از چند سال قبل آغاز شده، از دید آمریکا منبع نگرانی استراتژیک است. دو سیاست دولت ترامپ بر تنش ها با پکن افزوده است: اول ادامه جنگ تجاری با چین. دوم کوشش واشنگتن جهت سرزنش چین به علت شیوع ویروس کرونا.

*تنش میان ایالات متحده آمریکا و چین حتی به نرم افزاری مانند TikTok نیز رسیده و ایالات متحده آمریکا گفته است که استفاده از این نرم افزار را محدود خواهد نمود. این تنش ها در حالی رخ می دهد که ایالات متحده آمریکا خود را در تبادل اطلاعات و آزادی بیان، آزاد می داند و این محدودیت با آن ادعا مغایر است. دلایل نگرانی ایالات متحده از این نرم افزار و قدرت تکنولوژیکی چین در این زمینه چیست؟

دلیل بیان شده که تا حد زیادی دلیلی واقعی نیز است، این است که همیشه این نگرانی وجود دارد که کاربران TikTok خودشان داده ها را در معرض نمایش حکومت چین قرار دهند. اعلام شده پکن ممکن است از آنها برای اهداف دیگر استفاده کند. ابتکار عمل علیه TikTok همچنین راه دیگری برای تحریم چین به دلایل دیگر است.

*ایران و چین توافق 25 ساله در زمینه های مختلف امنیتی، نظامی، انرژی و غیره امضا نموده اند. براساس این توافق نامه، همکاری دو کشور در زمینه های مختلف وارد مراحل جدیدی خواهد شد. آیا این توافق همکاری دو کشور را به سطح استراتژیک تبدیل می نماید؟

انگیزه های اساسی از سوی هر دو طرف، به ویژه طرف ایرانی برای تعمیق این رابطه وجود دارد. در روبروه با ادامه تحریم های ایالات متحده آمریکا، ایران چین را منبع مهمی برای حمایت از خارج می داند که راهی برای جلوگیری از انزوا است.

منافع چین در درجه اول با اقتصاد و انرژی ارتباط دارد، اما این رابطه همچنین راهی برای ادعای نقش در خاورمیانه است. اگرچه همکاری نظامی ممکن است گسترش یابد، احتمالاً این رابطه به شرایط یک اتحاد کامل امنیتی متقابل تبدیل نخواهد شد.

*آیا همکاری نظامی و امنیتی ایران و چین بر همکاری چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأثیر خواهد گذاشت؟ و آیا می تواند تمایل آنها به غرب و ناتو را افزایش دهد؟

چین سیاستی را دنبال می نماید که روابط با ایران مانعی بر روابط این کشور با اعضای شورای همکاری خلیج فارس نخواهد بود. احتمالاً فعالیت چین در منطقه تأثیر قابل توجهی بر نگرش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به غرب و ناتو نخواهد داشت.

به این دلیل که چین نمی خواهد وارد یک اتحاد تمام عیار با ایران وارد گردد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس احتمالاً در خصوص روابطشان با غرب محاسبات اساسی را انجام نمی دهند.

*به طور کلی، همکاری ایران و چین چگونه روی ائتلاف های منطقه خلیج فارس تأثیر خواهد گذاشت؟

چین در وهله اول به تجدید نظر در خصوص ائتلاف ها و اتحادها در منطقه فکر نمی نماید. به همین دلیل بعید است همکاری ایران با چین تأثیر قابل ملاحظه ای بر ائتلاف های موجود در منطقه داشته باشد.

*آیا این توافق می تواند راه را برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای هموار کند؟

ایران از قبل خواهان عضویت در سازمان همکاری شانگهای بود - سازمانی که تمایل خود را برای گسترش نشان داد زمانی که هند و پاکستان سه سال پیش عضو آن شدند. ایران شرایط ناظر را در این سازمان دارد. پس از لغو تحریم های سازمان ملل به دنبال مذاکره درباره برجام، شی جین پینگ رئیس جمهور چین اظهار داشت که وی از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 440

به "سند همکاری ایران و چین باعث شکست فشار حداکثری آمریکا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند همکاری ایران و چین باعث شکست فشار حداکثری آمریکا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید