انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی

به گزارش طرفداران رونالدو، قدیم ترها به درد و کشیدگی در هر قسمت از بدن قولنج می گفتند، اما چیزی که امروزه بیشتر به کار می رود قولنج عضلانی است. البته قولنج عضلانی هم نشانه یک بیماری خاص نیست، طوری که گاهی علت آن گرفتگی و اسپاسم ناگهانی و دردناک گروهی از عضلات بدن است.

انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی

انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی

قولنج چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از طبایع قدیم ترها به درد و کشیدگی در هر قسمت از بدن قولنج می گفتند، اما چیزی که امروزه بیشتر به کار می رود قولنج عضلانی است. البته قولنج عضلانی هم نشانه یک بیماری خاص نیست، طوری که گاهی علت آن گرفتگی و اسپاسم ناگهانی و دردناک گروهی از عضلات بدن است.

عضلاتی که بیشتر دچار این حالت می شوند، عضلات اطراف ستون مهره ها و عضلات گردن هستند. در این حالت عضله نسبت به لمس دردناک و حساس می شود و به همین خاطر فرد نمی تواند مثل قبل، بدن خود را حرکت دهد.

تقریبا همه آدم ها در طول زندگی خود گرفتگی عضلانی را تجربه می نمایند. باور کردنش خیلی ساده نیست، اما اگر به فهرست ها مراجعه کنیم، متوجه می شویم که ابوعلی سینا و زکریای رازی، هر کدام یک کتاب مستقل و مفصل در خصوص قولنج نوشته اند.

انواع قولنج در طب سنتی

  • بسیاری از بیماری هایی که امروز می شناسیم، در آن موقع قولنج نامیده می شدند. کلمه قولنج از ریشه قولون یا همان colon یونانی گرفته شده است.

  • در علم پزشکی قدیم، به دردهای پیچشی و ناراحت نماینده شکم و اعضای مجاورش، بدون آن که دلیل واقعی آن را بدانند، قولنج گفته می شد.
  • با این حساب هر عضوی در کنار بیماری، یک قولنج هم داشت، مثل قولنج کلیه، قولنج کبد، قولنج روده، قولنج نوزادی و … .
  • هر چند بسیاری از این قولنج ها در دنیای جدید به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته می شوند، اما جالب این است که بعضی هم مثل قولنج های عضلانی روزگار ما، به دلیل انقباضات و گرفتگی های عضلانی رخ می دهند.

درمان خانگی قولنج معده در طب سنتی

  • مصرف عصاره زنجبیل تازه یکی از شیوه های درمان خانگی قولنج معده است. به این منظور، یک قاشق چایخوری عصاره تهیه شده از زنجبیل تازه را با یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و کمی نمک و مقداری شکر بخورید. این مخلوط را میتوانید با کمی آب گرم بخورید.

  • خوردن ترب همراه با آبلیمو به دلیل خواص هضم نمایندگی که دارد برای درمان بیماری قولنج معده بسیار موثر است. همچنین میتوان یک قاشق غذاخوری آب ترب که با همین مقدار آبلیمو مخلوط شده و با کمی آب آن را رقیق نموده اید، را هنگام قولنج بخورید، این ترکیب برای تسکین دل درد ناشی از کولیک بسیار مفید است.
  • برای برطرف قولنج کنجد را آسیاب نموده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید .
  • تمر هندی نیز از دسته گیاهان دارویی مفید برای تسکین دل درد است. یک قاشق غذا خوری برگ تازه تمر هندی را آسیاب نموده و به آن نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. سپس آن را در نصف فنجان آب مخلوط نموده و میل کنید.
  • 10 الی 40 گرم گل بهار نارنج را در یک لیتر آب دم نموده و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، 2 الی 3 فنجان به فاصله بنوشید.
  • از دیگر راه های درمان خانگی قولنج معده، مصرف زنیان است. به این منظور یک قاشق چایخوری زنیان را بکوبید و به آن مقداری نمک اضافه کنید. این ترکیب دل درد و یا هر دردی که با سوء هاضمه همراه است را تسکین می دهد.

درمان خانگی قولنج پشت

علت اصلی ایجاد کنده قولنج پشت و کمر عدم رعایت شرایط صحیح بدن در هنگام انجام فعالیت های روزمره است. بعضی درمان های مفید برای قولنج عبارتند از:

  • انجام ورزش های کششی و حرکات اصلاحی، به میزان حداقل 2 تا 5 دقیقه در روز کافی است تا فرد از ابتلا به قولنج پشت، کمر و مفاصل در امان باشد.

  • ماساژ موضعی با روغن نیز از بهترین راهکارهای درمان خانگی قولنج کمر است.
  • دریافت دوش آب گرم به مدت 10 دقیقه نیز برای تسکین درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات بسیار موثر است.

توصیه هایی برای درمان قولنج

به طورکلی موارد زیر را در هنگام روبرو با قولنج مدنظر داشته باشید:

  • هنگام قولنج معده و درد شدید شکم، از خوردن غذاهای جامد بپرهیزید و فقط مایعات باید به مقدار کم و با فاصله خورده شود، تا علت و عامل ایجاد درد تعیین شود.

  • محل دقیق درد، کیفیت درد و علائم جانبی آن را شناسایی و برای پزشک خود شرح دهید. اینکه آیا درد هنگام خوردن غذا آغاز شده یا بعد از آن و یا هنگام ورزش نیز بر نحوه و چگونگی درمان موثر است.
  • انجام ورزش های کششی و حرکات اصلاحی، به میزان حداقل 2 تا 5 دقیقه در روز کافی است تا فرد از ابتلا به قولنج پشت، کمر و مفاصل در امان باشد.
  • ماساژ موضعی با روغن نیز از بهترین راهکارهای درمان خانگی قولنج کمر است.
  • دریافت دوش آب گرم به مدت 10 دقیقه نیز برای تسکین درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات بسیار موثر است.
  • همچنین شن داغ درمان بسیار خوبی برای درمان قلنج است که در بعضی بیماری ها توصیه می شود. در بعضی از این رمل درمانی یا شن درمانی همه اعضا تا گردن در شن گرم فرو می رود و برای سر سایبان درست می نمایند. این روش برای درمان قلنج مناسب است.
  • شیوه های درمان خانگی قولنج که در بالا ذکر شد، در صورتیکه موثر واقع نشد بیدرنگ به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی قولنج هایی که بیشتر از 24 ساعت طول می کشند و یا همراه با تب هستند، باید هر چه زودتر مورد آنالیز پزشکی قرار بگیرند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن ضروری است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 567

به "انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی انواع قولنج و راه های درمان خانگی آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید