انتظار سفیر ایران از ژاپن برای افزایش ارتباطات همه جانبه تهران و توکیو

به گزارش طرفداران رونالدو، سفیر کشورمان در توکیو با یادآوری اینکه ژاپن رابطه تاریخی، محبت آمیز و مَملُوّ از خاطرات خوبی با ایران دارد اظهار کرد: اکنون نیز انتظار ما از ژاپن به عنوان یک قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی در آسیا و جهان، افزایش ارتباطات همه جانبه دو کشور بیش از پیش است.

انتظار سفیر ایران از ژاپن برای افزایش ارتباطات همه جانبه تهران و توکیو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مرتضی رحمانی موحد روز جمعه در نشستی در موسسه تحقیقاتی سلف گاورمنت (Self-Government) شهر یوکوهاما ژاپن با اشاره به تاریخ روابط دو کشور اظهار امیدواری کرد تاریخ معاصر نیز شگفتی های بیشتری در دوستی های میان دو کشور را شاهد باشد.

وی اضافه نمود: ایران همواره دارای دوستان خوبی در میان کشورها در اقصی نقاط جهان بوده است و ژاپن یکی از این کشورها است که رابطۀ تاریخی، محبت آمیز و مَملُوّ از خاطرات خوب با ایران دارد یکی از خاطراتی که هیچگاه از یادها نخواهد رفت، خرید نفت از ایران توسط شرکت ایده میتسو و انتقال آن توسط نفتکش نیشومارو بدون توجه به تحریم های انگلیس علیه ایران در سال 1953 میلادی است آیا می توان انتظار داشت که شبیه چنین حادثۀ تاریخی مجدداً تکرار گردد؟

به گفته سفیر ایران در ژاپن در طول 40 سال اخیر همواره از یک وجهه مثبت در میان مردم ایران برخوردار بوده است اکنون روابط اقتصادی دو کشور بر اثر فشار خارجی به شدت آسیب دیده است روابط نفتی ما که هیچگاه قطع نشده بود اکنون جریان ندارد البته دو کشور از لحاظ سیاسی در سطح بسیار خوبی از تعاملات و گفت و گوها قرار دارند و تا به امروز رهبران دو کشور 7 بار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کرده اند و مقامات دو کشور تا قبل از شیوع ویروس کرونا سفرهای متعددی به کشورهای یکدیگر داشته اند.

وی بیان کرد: سال 2019 بعنوان نودمین سالگرد ایجاد روابط سیاسی دو کشور، از بی نظیرترین سال ها در روابط ایران و ژاپن بود در این سال، آبه شینزو نخست وزیر ژاپن پس از 41 سال به ایران سفر و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز پس از 19 سال به ژاپن سفر کرد.

رحمانی موحد اظهار کرد: در سال 2020 نیز این روابط محبت آمیز همچنان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز، نه تنها نتوانسته آن را کاهش دهد بلکه آن را تقویت کرده است مکالمۀ تلفنی رهبران و وزرای خارجه در ماه مارس 2020 و کمک بشردوستانۀ 25 میلیون دلاری ژاپن به ایران برای مقابله با این ویروس، شاهدِ خوبی بر این امر است که از آن تشکر و قدردانی می نماییم.

وی با تشریح مفهوم قدرت منطقه ای گفت: ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان بوده و از میراث غنی دولتمداری برخوردار است و سرزمینی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط طبیعی و ارزش های فرهنگی مَهدِ تمدن آسیا و جهان است.

رحمانی موحد که عنوان سخنرانی اش در این نشست جایگاه ایران به عنوان قدرت منطقه ای بود ادامه داد: ایران از نظر وسعت، جمعیت و جایگاه ژئوپلتیک در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است با قرار دریافت در جنوب غربی آسیا به عنوان رابطِ سه قاره جهان و از نظر اجتماعی ـ فرهنگی رابطِ بین ملت های آسیایی، اعراب و روس ها می باشد.

سفیر ایران در ژاپن با یاداوری اینکه ایران دارای یک موقعیت ترانزیتی بی نظیر است و راه اصلی اتصال خلیج فارس و آبهای آزاد به منطقه آسیای مرکزی است گفت: اتصال شبکه ریلی ایران به آسیای مرکزی و گسترش راه های ارتباطی زمینی در کنار اتصال شبکه انتقال نفت و گاز این منطقه به شبکه نفت و گاز ایران، دارا بودن حدود 5 هزار کیلومتر مرز مشترک با 15 همسایه، ایران را به چهار راه و مرکز ترانزیت کالاهای تجاری و ارتباطات بازرگانی میان شرق و غرب آسیا تبدیل کرده است.

او با بیان اینکه قرار داشتن تنگه هرمز که محل عبور بیش از 17 میلیون بشکه نفت به جهان است در جنوب کشور، جایگاه ویژه ای به ایران بخشیده است اظهار کرد: جمعیت 80 میلیونی ایران نیز یک پشتوانه نیروی انسانی و منبعی برای نیروی کار جوان و تولید ثروت و همچنین یک بازار بسیار خوب و بزرگ برای کشورهای همسایه و پشتوانۀ قدرت دفاعی است.

رحمانی موحد در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های اقتصادی ایران پرداخت و گفت: در حوزه اقتصادی نیز ایران از بزرگترین صادر کننده های نفت به شمار می رود و دارای دومین ذخایر گازی و پنجمین کشور از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی در جهان است.

او شرح داد: جمهوری اسلامی ایران در 40 سال اخیر در زمینه های اقتصادی رشد و حرکت بسیار خوب و رو به جلویی داشته است و از همان ابتدا به واسطۀ تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا به دنبال داشتن اقتصادی خوداتکاء یا خودکفا و پیشرفت در زمینه های علم و فناوری در چارچوب ورود به عرصه های تکنولوژی از جمله علوم و فناوری هسته ای، هوا فضا، بیوتکنولوژی، میکرو الکترونیک و صنایع پیشرفته نظامی در حوزه موشکی و پهپادهای راهبردی، ساخت زیردریائی و ناوهای جنگی برای دفاع از سرزمین ایران بوده است.

سفیر ایران در ژاپن در بخش دیگری از سخنانش از 11 سپتامبر 2001 به عنوان مهمترین مولفه شکل دهنده به جهان در قرن بیست و یکم یاد کرد که باعث تغییرات اساسی و شگرفی در منطقه خاورمیانه شد به طوری که آمریکا به بهانۀ آن ابتدا افغانستان را در سال 2001 اشغال کرد و بعد به بهانه واهی سلاح های کشتار جمعی به عراق در سال 2003 بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله و آن کشور را اشغال کرد و باعث افزایش بی ثباتی منطقه شد در کنار این حادثه، رکود اقتصادی سال 2008 و در ادامه رُخ دادن بهار عربی در سال 2010 در کشورهای مختلف عربی بر شدت بی ثباتی در این منطقه اضافه نمود.

به گزارش ایرنا، وی اضافه نمود: در این مدت و تا به امروز، قدرت های فرامنطقه ای نیز برای تخریب روابط محبت آمیز ایران با کشورهای منطقه بویژه همسایگان، فعالیت خود را افزایش داده و همواره به بهانۀ ایران هراسی، میلیاردها دلار سلاح به کشورهای منطقه ما فروخته اند و در برابر سیاست های خصمانه برخی از کشورها در قبال ایران و مردم مظلوم کشورهای منطقه و جنایت های حقوق بشری علیه آنها سکوت اختیار کرده اند.

به گفته وی منطقه خاورمیانه بویژه خلیج فارس بخاطر این گونه سیاست ها و حضور نیروهای خارجی در این منطقه، کمتر روی آرامش را دیده است جنگ ناجوانمردانۀ عربستان علیه مردم مظلوم یمن و کشتار روزانه زنان و بچه ها آنها بوسیله بمب ها و تسلیحات غربی بویژه آمریکایی، ناآرامی ها و به موازات آن قتل مردم بیگناه به دست افراطیون القاعده و داعش که توسط آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد شده اند، در کشورهای افغانستان، سوریه و عراق نمونه هایی کوچکی از این ناآرامی ها و اقدامات ثبات زُدا در منطقۀ پیرامونی جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر ایران در ژاپن اظهار کرد: رژیم آمریکا در چند سال اخیر تحریم های اقتصادی خود علیه ایران را افزایش داده و آن را تبدیل به تروریسم اقتصادی کرده و با هدف قراردادن مردم عادی ایران، زندگی آنها را با سختی های فراوانی روبرو کرده است که این تحریم و تروریسم اقتصادی در ایام شیوع ویروس کرونا در جهان منجر به تروریسم بهداشتی نیز شده است چرا که بواسطۀ این تحریم های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی بویژه جهت مقابله با ویروس کرونا برای جمهوری اسلامی ایران سخت شده است.

او اضافه نمود: در مقابل، ایران در 200 سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده است و همواره همکاری، تعامل، حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه بویژه منطقه خلیج فارس جزو جدایی ناپذیر سیاست خارجی ما بوده است که به همین دلیل می توان به طرح صلح هرمز (HOPE) به عنوان ابتکار رئیس جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود ولی این بدین معنا نیست که ما از منافع ملی خود در برابر تجاوز خارجی دست کشیده و تسلیم می شویم.

او اضافه نمود: نمونه واضح این امر دفاع هشت ساله ما در برابر تجاوز رژیم صدام بود که هشت سال طول کشید و مقاومت جانانه مردم ایران در مقابل این تجاوز، منجر به صدور قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل شد که باعث متجاوز شناخته شدن رژیم صدام حسین شد.

رحمانی موحد با یاداوری اینکه ما همواره از حقوق ملت خود دفاع کرده ایم گفت: در زمینه حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای که بر اساس NPT برای همه کشورها به رسمیت شناخته شده، بواسطه زورگویی و فشار غرب بویژه آمریکا کوتاه نیامدیم و پس از 13 سال مذاکرات سخت و فشرده توانستیم توافق برجام (JCPOA) که یک دستاورد بزرگ همکاری های بین المللی و دیپلماسی امنیت هسته ای در جهان بود را در سال 2015 بین ایران و 1+5 ایجاد نماییم و بر اساس آن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از این توافق به تصویب رسید.

وی اضافه نمود: ولی دولت ترامپ با زیرپاگذاشتن قوانین بین المللی، بطور یکجانبه از برجام خارج شد و با این عمل در تلاش برای تحریک دیگر اعضاء و ایران برای لغو این توافق بین المللی بود و به سایر کشورها برای پیروی از تصمیم خود و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت فشارهای غیرقانونی وارد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ادامه داد: امروزه با توجه به جایگاه بالای ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای، هیچ قدرتی نمی تواند بدون در نظر دریافت مواضع ایران، فرایند موفقی را در منطقه ایجاد نماید حضور ایران در گفتگوهای صلح سوریه از طریق توافق آستانه خود نشانه ای از اهتمام به این امر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 526

به "انتظار سفیر ایران از ژاپن برای افزایش ارتباطات همه جانبه تهران و توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار سفیر ایران از ژاپن برای افزایش ارتباطات همه جانبه تهران و توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید