سامسونگ و ال جی به بازار ایران برمی گردند؟

به گزارش طرفداران رونالدو، سفر نخست وزیری از کره جنوبی به ایران، آن هم پس از 44 سال بار دیگر بحثی مهم درباره بازار لوازم خانگی ایران را داغ کرد؛ آیا دو شرکت معروف کره ای، یعنی ال جی و سامسونگ، برنامه بازگشت به بازار ایران را دارند و آیا امکان حضور دوباره به آنها داده می گردد؟

سامسونگ و ال جی به بازار ایران برمی گردند؟

به گزارش خبرنگاران، سفر سه روزه چانگ سای کیون از یکشنبه شروع شد، با دیدارهایی در تهران ادامه پیدا کرد و درنهایت سه شنبه هم به سرانجام رسید و حالا هم خبر رسیده که او برکنار شده است. خبر برکناری نخست وزیر کره جنوبی دیروز عصر منتشر شد و بلافاصله هم بحث قول و قرارهای او در تهران خبرساز شد؛ هرچند کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که رفتن یک نخست وزیر تأثیر چندانی بر برنامه های بلندمدت بین دو کشور نخواهد داشت. فارغ از این تغییر درون حزب حاکم کره جنوبی، بحث آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در این کشور و همچنین کوشش کمپانی های معروف این کشور برای بازگشت به بازار ایران حالا خبرهای مهمی است که درباره دومی، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند نباید به این شرکت ها اجازه ورود آن هم به سرعت داد.

میزان همکاری ایران و کره جنوبی

همکاری ایران و کره اگرچه با فرازونشیب های فراوان همراه بوده، اما در بدترین حالت هم اعداد و ارقام مهمی را در بر می گرفت. دولت کره و شرکت های عظیم این کشور در سال های گذشته ضمن استقبال از گسترش همکاری ها و انجام پروژه های عظیم، بر میزان اعتبارات تخصیصی خود به ایران اضافه نمودند و بدین گونه حجم مبادلات بازرگانی دو کشور از سطح 500 میلیون دلار در سال 1978 به 8.1 میلیارد دلار در سال 1997 میلادی، 11.5 میلیارد دلار در سال 2010 میلادی و 12 میلیارد دلار در سال 2017 رسید. با این حال دور جدید روابط اقتصادی تجاری دو کشور، با خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران در تاریخ هفتم می 2018 کلید خورد. طرف های کره ای با آمریکا در تحریم های یک جانبه این کشور همراه شدند و منابع اقتصادی ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی قبل از تحریم ها در دو بانک ووری و آی بی کی مسدود شد.

علاوه بر این و به دلیل تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، حجم مبادلات تجاری سالانه بین ایران و کره جنوبی در سال 2018 به 6.3 میلیارد دلار و در سال 2019 هم به 2.4 میلیارد دلار کاهش یافت. این رقم در سال 2020 هم به کمتر از نصف رسید. مسئله مسدودشدن دارایی های ایران در کره جنوبی همیشه یکی از مسائل قابل طرح در روابط دو کشور در سال های گذشته بوده است. سفر نخست وزیر کره جنوبی بعد از 44 سال به ایران اکنون این امیدها را فراهم نموده است که ضمن آزادسازی این دارایی ها، روابط جاری دو کشور به دوران قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد، هرچند درباره نوع همکاری دوباره تحلیل های مختلفی مطرح شده است که مهم ترین آنها ماجرای بازگشت دو شرکت مهم این کشور به بازار لوازم خانگی ایران است.

رفتن ال جی و سامسونگ با یک پیغام

اگر در حدود یک سال گذشته و حتی بیشتر سری به بازار لوازم خانگی در ایران زده باشید حتما متوجه کمبود شدید یا نبود لوازم کره ای شده اید. در بازار ایران دیگر اجناس و لوازم الکترونیکی شرکت های کره ای از جمله ال جی و سامسونگ کمتر دیده می گردد که این موضوع با پایبندی به فشارهای ایالات متحده برای قطع ارتباط با یکی از عظیم ترین بازارها و سرانجام حضور خود در بازار ایران مرتبط است. سال هاست که سامسونگ و ال جی ارائه دهنده غالب لوازم خانگی و تلفن های همراه برای مصرف نمایندگان ایرانی هستند که البته از ماه ها پیش، بنرهای تبلیغاتی این دو شرکت از بسیاری از فروشگاه های لوازم خانگی در تهران، برداشته شده و بنرهای تبلیغاتی با بنرهایی شامل مارک های دیگر شرکای ایرانی جایگزین شده اند.

سامسونگ در ماه فوریه سال 2020، ارسال پیغام برای تلفن های همراه خود به کاربران ایرانی را شروع و خاطرنشان کرد که آنها از 25 فوریه دیگر نمی توانند از فروشگاه گلکسی خود برنامه ای خریداری نمایند. مقامات ایرانی با واکنشی نسبت به کاهش فعالیت سامسونگ و ال جی، آنها را متهم به تسلیم در برابر زورگویی های آمریکا نموده و هشدار داده اند که بازگشت این شرکت ها به بازار ایران سخت خواهد بود. بعضی از رسانه های کره ای بر این باورند که سود سامسونگ بیشتر به وسیله اجسام نیمه هادی حاصل می گردد و بخش تلفن های هوشمند آن نیز برای آن سودآور است، اما ایران احتمالا بخش کمی از این سودآوری را فراهم نموده است.

مستند صداوسیما در هفته ورود نخست وزیر

پس از خروج دو شرکت معروف کره ای از بازار ایران، نقدها فراوانی نسبت به این دو شرکت از سوی کارشناسان مطرح شد و حتی در همان روزها تحلیلگرانی از ضرورت ممنوعیت ورود این دو شرکت در شرایط برطرف تحریم ها سخن گفتند. حالا اما به نظر می آید کم کم آن دوران رسیده و تحلیلگرانی از احتمال نتیجه دریافت برجام می گویند. شاید به همین دلیل، هفته پیش نخست وزیری از کره جنوبی آن هم پس از 44 سال پا به ایران گذاشت تا زمینه را برای شرایط پس از تحریم آماده کند. این سفر و احتمال بازگشت شرکت های کره ای البته با نقدها فراوانی هم همراه شد و در یک مورد صداوسیما با پخش مستندی به استقبال این انتقادها رفت.

مستند ساید بای ساید براساس شرح صداوسیما، روایتی شفاف از تخلفات و بدعهدی برندهای کره ای در صنعت لوازم خانگی ایران است که هفته پیش هم پخش شد. براساس شرحات پایگاه خبری صداوسیما، پخش این مستند که هم زمان با سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران و از سرگیری مذاکرات با 1+4 در وین بود، به دلیل زبان صریح و بی پرده در روایت اتفاقات رخ داده به خصوص بعضی رفتارهای مسئولان اجرائی وقت کشورمان در برخورد با این رویدادها، مورد استقبال مخاطبان تلویزیون نهاده شد. مستند ساید بای ساید محصول گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که با روایتی صریح و شفاف به عوامل قدرت گیری برندهای خارجی و مخصوصا کره ای ها در صنعت و بازار لوازم خانگی کشورمان می پردازد و از تخلفی پیدا و پنهان در این صنعت رونمایی می نماید. پخش این مستند انتقادی آن هم در هفته سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران یکی از موارد مخالفت با ورود سریع و بی قید وشرط شرکت های کره ای به بازار ایران بود که البته این فرایند مخالفت همچنان ادامه دارد. مثلا کمپینی در خبرگزاری فارس با امضای چندین هزار نفر ایجاد شده که از لزوم اخذ قوانین سخت گیرانه برای عدم ورود شرکت های کره ای می گوید.

بازگشت سامسونگ و ال جی ممنوع

همین هفته پیش هم معاون قضائی دادستان کل کشور درباره احتمال بازگشت شرکت های ال جی و سامسونگ به بازار لوازم خانگی ایران، گفت: این دو شرکت در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند؛ در حوزه قضائی اجازه نمی دهیم این نوع شرکت ها بخواهند به کشور بازگردند و به طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در ایران وجود نخواهد داشت.

سعید عمرانی در بازدید از خطوط فراوری گروه صنعتی انتخاب در اصفهان، اضافه نمود: از منظر حقوقی دو برند لوازم خانگی خارجی در شرایط سختی ایران را ترک کردند البته اتفاق خوبی بود زیرا در صورت ادامه حضور و فعالیت آنها در ایران، هیچ گاه شاهد پیشرفت فعلی کارخانه های ایرانی نبودیم.

او با بیان اینکه شرکت های کره ای جایی در ایران ندارند، گفت: قوه قضائیه به هیچ یک از محصولاتی که نمونه داخلی دارد، اجازه ورود به کشور را نخواهد داد و با متخلفان برخورد خواهد شد. مشابه این سخنان را البته مسئولان دیگری هم در هفته گذشته اعلام کردند.

در این زمینه، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش تر در گفت وگو با ایرنا تاکید نموده بود: کالاهایی که احتیاج داخل را به صورت کیفی تامین می نمایند، دست کم نباید تا سه سال وارد شوند، به این ترتیب افرادی که در بدترین شرایط تحریم ها احتیاجهای صنعت را تأمین و کشور را خود اتکا کردند، آسیب نخواهند دید. این موضوع خواسته بسیاری از فعالان اقتصادی و فراورینمایندگان است. در عین حال باید توجه داشت که استفاده از کالای باکیفیت خواسته عموم جامعه است. بعضی کارشناسان معتقدند در سال های گذشته ممانعت از ورود خودروهای خارجی هرچند به بهانه نبود یا کمبود ارز رخ داد، اما در مجموع نفعی به حال مشتریان نداشت. زیرا بالاجبار به خرید محصولات فراوریی کم کیفیت داخلی روی آوردند. همین مسئله سبب شد تا خودروسازان داخلی در یک فضای شبه انحصاری بر فراوری خودروهای قدیمی خود اصرار بورزند، تا اینکه سال گذشته با اعمال استانداردهای سخت گیرانه، بالاخره دو خودروی پراید و پژو 405 با نزدیک به سه دهه فراوری، از خطوط فراوریی کنار گذاشته شدند. اکنون بسیاری مشتریان و حتی فراورینمایندگان داخلی از احتمال تکرار چنین مسئله ای ابراز نگرانی می نمایند. این در حالی است که به ویژه در یک سال گذشته فراورینمایندگان لوازم خانگی ایرانی نیز پیشرفت های قابل توجهی داشتند و محصولات متنوعی را روانه بازار مصرف کردند؛ دستاوردهایی که صیانت از آنها لازم و لازم است.

در این زمینه، رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: هرچند بدعهدی شرکت های خارجی ناشی از مسائل سیاسی بوده و باید در جای خود بحث گردد، اما مشارکت با خارجی ها سبب ارتقای کیفیت فراوریات داخلی می گردد.

علیرضا موسوی مجد اضافه نمود: جامعه احتیاجمند کالای باکیفیت است و هرگونه همکاری با خارجی ها باید به گونه ای باشد که فراوری با عمق ساخت داخل بالا اجرا شده و کالای با کیفیت فراوری گردد تا رقابتی نیز در بین فراورینمایندگان شکل بگیرد، به این ترتیب مردم از مزایای چنین مشارکت هایی منتفع خواهند شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز معتقد است: شرکت های خارجی علاقه مند به بازگشت و حضور مجدد در بازار عظیم ایران هستند، اما این بار باید هوشمندانه و مشروط با آنها مذاکره کنیم تا عمق همکاری ها افزایش یابد.

عباس هاشمی اضافه نمود: در سال های گذشته خروج برندهای مطرح خارجی از کشورمان به اجبار و تحت فشار آمریکایی ها رخ داد، این در حالی است که بیشتر آنها خواستار استمرار حضور در بازار ایران بودند. او بیان کرد: همین خروج اما برکاتی با خود به دنبال داشت که از جمله آنها متحول شدن صنعت داخلی بود و توانست راه توسعه خود را بیابد.

منبع: روزنامه شرق

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 925

به "سامسونگ و ال جی به بازار ایران برمی گردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ و ال جی به بازار ایران برمی گردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید