450 شهر و 8260 روستای کشور در معرض سیلاب واقع شده است

به گزارش طرفداران رونالدو، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 450 شهر و 8260 روستای کشور در معرض سیلاب قرار گرفته است، در چند دهه اخیر بیش از 7700 سیلاب در کشور اتفاق افتاده که هر سیلاب به طور میانگین 25 میلیارد تومان خسارت وارد نموده است، آبخیزداری 70 درصد خسارات سیل را کاهش می دهد.

450 شهر و 8260 روستای کشور در معرض سیلاب واقع شده است

مسعود منصور 14 آبان ماه در تشست انتهای سفر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 83 درصد عرصه های منابع طبیعی این استان کاداستر شده است، اظهار کرد: مابقی این کار نیز تا انتها سال انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: 48 هکتار از مساحت جنگل های چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است، برای حل مشکل خشکیدگی جنگل های زاگرس سندی تدوین شده که در صورت تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت، این مشکل در زاگرس حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث خاک و آب در کشور دارای اهمیت بالایی است، بیان نمود: آبخیزداری شاه بیت حل مسائل در این دو حوزه است، اندازه فرسایش بادی در کشور 16 تن در هکتار بوده و 125 میلیون هکتار از اراضی کشور نیز در معرض فرسایش آبی واقع شده است.

منصور اظهار داشت: 450 شهر و 8260 روستای کشور در معرض سیلاب واقع شده است، در چند دهه اخیر بیش از 7700 سیلاب در کشور اتفاق افتاده که هر سیلاب به طور میانگین 25 میلیارد تومان خسارت وارد نموده است، آبخیزداری 70 درصد خسارات سیل را کاهش می دهد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به اینکه 40 هزار قنات در کشور وجود دارد، عنوان نمود: از این تعداد 9800 قنات متاثر از اقدامات آبخیزداری است و 1800 رشته قنات نیز به دلیل انجام عملیات آبخیزداری احیا شده است.

وی بیان نمود: اعتبارات آبخیزداری چهارمحال و بختیاری 20 درصد افزایش پیدا خواهد نمود، امیدواریم دولت در بودجه 1401 به بحث تخصیص اعتبار به حوزه آبخیزداری توجه جدی داشته باشد.

اصلاح و احیای باغات در چهارمحال و بختیاری احتیاج به حمایت دارد

در ادامه محمدمهدی برومندی- معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در توسعه کشور، اظهار کرد: دولت زمانی که لایحه ای را در راستای تکالیف برای اداره کشور تنظیم می نماید، کمیسیون های تخصصی مجلس نقش مهمی در لایحه دریافت شده از جانب دولت دارند که از جمله کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست نقشی مهم در شرایط بسیار سخت اقتصادی و تحریم ایفا می نماید.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در کشور باوجود تمام فشارها و محدودیت ها رشد اقتصادی مثبت داشت و امنیت غذایی کشور به خوبی تامین می گردد.

برومندی با اشاره به حضور کمیسیون کشاورزی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان بروجن، بیان نمود: این حضور به ویژه در آستانه بودجه ریزی مجلس می تواند در توسعه استان و شهرستان موثر باشد که کوشش های این کمیسیون یاری بسیار خوبی برای وزارتخانه بوده و بودجه نیز بوی کشاورزی گرفته است.

وی با اشاره به مهم بودن نقش چهارمحال وبختیاری در فراوریات کشاورزی با فراوری یک میلیون و ششصد هزار تن محصول، گفت: از این رقم، 250 هزار تن محصولات باغی استان است که ظرفیت بسیار خوبی است. در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی که به مجلس ارائه شده است، بسیاری از ظرفیت ها دیده شده است.

برومندی بیان نمود: 1600 هکتار زیر کشت گیاهان دارویی در این استان واقع شده است و توسعه این حوزه می تواند اقتصاد استان را متحول کند؛ 500 میلیارد دلار گردش اقتصادی گیاهان دارویی در دنیاست که پیشنهاد می گردد در یک کار مشترک میان وزارتخانه و مجموعه جهاد کشاورزی و مدیران استان برای این مسئله برنامه ای زمان بندی شده ارائه گردد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پیگیری های کمیسیون در سطح وزارتخانه ها پس از هر سفر استانی و تشکیل جلسه، توضیح داد: پیشنهاد می گردد که مجموعه جهاد کشاورزی استان و مدیران استانی بسته های پیشنهادی را با توجه به کاستی ها و ظرفیت های استان تهیه نمایند و در اختیار کمیسیون قرار دهند.

برومندی با اشاره به اینکه اینکه باوجود مسائل و مسائل فراوان استان هنوز سفر ریاست جمهوری به استان محقق نشده است، توضیح داد: پیشنهاد می گردد که مسائل احصا شده به وسیله کمیسیون کشاورزی، بخشی از مسائل در سفر ریاست جمهوری دیده شوند برای مثال سد مخزنی بیدکان که در سال 81 بهره برداری شده است خط انتقال آب آن تنها 9 کیلومتر پیشروی داشته است و 90 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد که با اشتغال 4000 نفر همراه خواهد بود.

وی با اشاره به وجود 41 هزار هکتار باغ در چهارمحال وبختیاری، گفت: توسعه باغات در اراضی شیب دار امکان افزایش بیش از 20 هزار هکتار به ظرفیت فراوری وجود دارد که این موضوع نیز می تواند در مصوبات سفر ریاست جمهوری دیده گردد.

برومندی با بیان اینکه جهاد کشاورزی آمادگی توسعه ظرفیت گلخانه ها بر اساس آمایش سرزمین را دارد، اضافه کرد: در بخش های زیادی از استان ظرفیت های عظیمی برای توسعه گلخانه موجود است که جای برنامه ریزی دارد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اصلاح و احیای باغات در چهارمحال و بختیاری احتیاج به حمایت دارد، عنوان نمود: این یاری ها در حوزه های فنی و اعتباری ارائه می شوند؛ روز گذشته تصمیم بر آن شد که قراردادی میان معاونت باغبانی و مراکز تحقیقاتی استان تنظیم گردد تا فراوری بذر و نشای گیاهان دارویی در استان دنبال گردد.

برومندی بیان نمود: یک مرکز دانش بنیان فراوری کشت بافتی در چهارمحال و بختیاری فعالیت های علمی ارزشمندی انجام داده است که بازدید شد و برای فروش نهال فراوری این مرکز حمایت صورت خواهد گرفت، بعلاوه ترتیبی اتخاذ می گردد که از محل صندوق کارآفرینی امید بتوانند امکان فرآوری محصول را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1208

به "450 شهر و 8260 روستای کشور در معرض سیلاب واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "450 شهر و 8260 روستای کشور در معرض سیلاب واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید