یک جمعیت شناس: مسئله جمعیت، اولویت مسئولین ایران نیست

به گزارش طرفداران رونالدو، پژهان با تصریح بر اینکه مسئله جمعیت برای مسئولین کشور جزو اولویت ها نیست، مطرح نمود: با توجه به شرایط موجود، ایران قطعا در آینده با چالش و بحران های جمعیتی روبرو خواهد شد.

یک جمعیت شناس: مسئله جمعیت، اولویت مسئولین ایران نیست

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، برنامه تبادل نظری اجتماعی رادیو تبادل نظر در مورد سیاست های جمعیتی با دکتر علی پژهان، جمعیت شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه به صورت تلفنی تبادل نظر کرد.

علی پژهان، موضوع جمعیت را یک مسئله مرموز و پیچیده توصیف کرد و گفت: مسئله جمعیت امری پویا و نه ایستا است و نمی توان با پیش فرض هایی خاص و ساده آن را تحلیل و آنالیز کرد.

وی فقدان تعادل جمعیتی را یک مشکل سراسری در دنیا دانست و عنوان نمود: همه کشور ها از این شرایط رنج می برند؛ برخی از کشور ها مانند کشور های اروپایی از کاهش نرخ رشد جمعیت رنج می برند و برخی دیگر از کشور ها نیز از رشد بی رویه جمعیت متضرر می شوند.

این جمعیت شناس با تصریح بر اینکه باید ایران نسبت به شرایط و ساختاری که دارد شرایط را به گونه ای ایجاد کند که دچار مشکل در حوزه جمعیت نگردد، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، ایران قطعا در آینده با چالش و بحران های جمعیتی روبرو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شناخت ساختار ها و سیاست گذاری های جمعیتی در ایران فرمت و شکل خاص خود را دارد، اظهار کرد: در تبیین یک مسئله باید ابتدا مسئله جمعیت را توصیف کنیم یعنی به درستی تبیین شده و به خورد جامعه و مسئولین داده گردد. مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار دهیم، راهبرد ها است یعنی باید در موضوع جمعیت اولویت گذاری نموده و سپس آن را عملیاتی کنیم.

پژهان اضافه کرد: مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار دهیم، پایش و نتیجه گیری است. گام نخست توسط دانشگاهیان و دولتمردان آنالیز شده است، گام دوم با همت دولتمردان راهبرد ها عملیاتی می گردد و در نهایت مسئله جمعیت را اولویت قرار دهیم.

وی با تصریح بر اینکه متاسفانه مسئله جمعیت برای مسئولین کشور با توجه به اینکه بار اقتصادی زیادی دارد، جزو اولویت ها نیست، عنوان نمود: آن ها مدعی هستند مسائل زیای در کشور وجود دارد که هنوز برطرف نشده است و مسئله جمعیتی جزو اولویت های کشور نیست و جزو رده های 30 تا 40 ایران محسوب می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اذعان به اینکه در موضوع جمیعت فرصت های زیادی را از دست داده ایم، اعلام کرد: هر آنچه تا به امروز باقی مانده است تهدید است و اگر به هوش نباشیم و سراغ یک راه حل عملیاتی نرویم در آینده، حال جمعیت ایران خوب نخواهد بود و همه متضرر خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 703

به "یک جمعیت شناس: مسئله جمعیت، اولویت مسئولین ایران نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک جمعیت شناس: مسئله جمعیت، اولویت مسئولین ایران نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید