کوفته تان را با ماست بخورید

به گزارش طرفداران رونالدو، تنوع غذایی، اصلی است که در کنار اصل اعتدال، دو پایه تغذیه سالم را شکل می دهد. اعتدال یعنی در حد احتیاج غذا بخوریم و پرخوری یا کم خوری نکنیم اما تنوع رکن دیگر تغذیه سالم است. نباید فراموش کنید این اصل تفننی و یا ظاهری نیست و نمی توانیم در خصوص مصرف بعضی غذاها بگوییم همه چیز یکنواخت شده و حالا باید ذایقه را تغییر دهیم.

کوفته تان را با ماست بخورید

کوفته تان را با ماست بخورید

نویسنده: دکتر مسعود کیمیاگر

تنوع غذایی، اصلی است که در کنار اصل اعتدال، دو پایه تغذیه سالم را شکل می دهد. اعتدال یعنی در حد احتیاج غذا بخوریم و پرخوری یا کم خوری نکنیم اما تنوع رکن دیگر تغذیه سالم است. از قلم نیاندازید این اصل تفننی و یا ظاهری نیست و نمی توانیم در خصوص مصرف بعضی غذاها بگوییم همه چیز یکنواخت شده و حالا باید ذایقه را تغییر دهیم.

ما باید از انواع مواد غذایی که هر کدام نقش خاصی را در بدن بازی می نمایند، بخوریم تا سالم بمانیم. گروه های مختلف غذایی که هر یک احتیاج خاصی از بدن را تأمین می نمایند به چهار گروه اصلی تقسیم شده اند:

گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه میوه و سبزی ها و گروه گوشت ها. گروه های غیراصلی و فرعی دیگری هم هستند که به انواع روغن ها و شیرینی ها اطلاق می شوند و هر کدام نقش خاصی را در بدن ایفا می نمایند. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه از ارزش غذایی هر یک از گروه ها با شما بگوییم باید اول از گروه غلات شروع کنیم زیرا در طول روز بیش از هر گروه دیگری مصرف می شوند. این گروه به علت کربوهیدرات فراوانی که دارند، منبع انرژی بوده اما تأمین نماینده مواد مغذی مانند ویتامین های گروه B و تا حدودی پروتئین های گیاهی هم هستند.

گروه شیر و لبنیات که منبع پروتئین محسوب شده و به نظر می رسد هیچ منبع کلسیمی بهتر از شیر قدرت جذب کلسیم در بدن را ندارد و مهم تر اینکه یکی از ویتامین های گروه B به نام ویتامین B2 در لبنیات یافت می گردد که در دیگر گروه های غذایی به آن میزان وجود ندارد.

گروه میوه و سبزی ها تأمین نماینده ویتامین های C، A ، آهن، فیبر و مقداری قند هستند. به علاوه دارای گروه هایی به نام فنول ها، کاروتنوییدها و آنتوسیانین ها هم هستند که رنگ بنفش، قرمز و صورتی میوه های ممتاز مربوط به آنهاست. ضمناً، این گروه غذایی به خاطر رساندن آب هم برای حفظ سلامت بدن مفید شناخته شده اند. رعایت تنوع رنگی در این گروه تأمین نماینده احتیاجهای مختلفی خواهد بود.

گروه چهارم، گوشت ها هستند که تخم مرغ هم در میان شان جای می گیرد. این گروه غذایی شأن خاصی در تغذیه دارد؛ نه به خاطر پروتئین فراوانش، بلکه به علت آهن، روی و ویتامین 12B قابل ملاحظه ای که در مواد غذایی گیاهی یافت نمی گردد.

به طور کلی، در تنوع غذایی باید گروه های مختلف را جایگزین یکدیگر کرد و این به آن علت است که هر کدام از مواد غذایی مواد مغذی ویژه ای دارند بنابراین تغذیه ای مناسب و خوب اطلاق می گردد که چهار گروه غذایی در آن به چشم بخورد. کوفته تبریزی هم یکی از آن غذاهایی است که در تهیه اش تنوع لازم رعایت شده است زیرا هم سبزی دارد و هم غله، ضمناً از حبوبات هم در کنار گوشت ها و میوه ها استفاده شده است. حتماً می پرسید میوه های به کار رفته در این غذا کدام اند؟

از قلم نیاندازید که زرشک و آلوی مصرفی در آن جزو میوه ها به شمار میرود. به علاوه، برای تکمیل هر چه بیشتر این غذا چه بهتر که آن را با ماست میل کنید تا لبنیات هم در این وعده غذایی دریافت گردد.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1123

به "کوفته تان را با ماست بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوفته تان را با ماست بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید