شرایط اسفناک کارگران زن سریلانکایی در زندان های عربستان

به گزارش طرفداران رونالدو، سازمان عفو بین الملل از شرایط اسفناک کارگران زن سریلانکایی در زندان های عربستان که بدون هیچ اتهامی در بازداشت به سر می برند،ابراز نگرانی کرد.

شرایط اسفناک کارگران زن سریلانکایی در زندان های عربستان

از سفر با تور ارزان سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، سازمان عفو بین المللی فاش کرد که مقامات آل سعود ده ها کارگر زن سریلانکا را که بیشتر آنها کارگران خانگی هستند ، برای چندین ماه بازداشت نموده اند.

این سازمان بین المللی اظهار داشت که کارگران زن سریلانکایی بین 8 تا 18 ماه در یک بازداشت گاهی در ریاض نگهداری می شوند.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین المللی کارگران زن سریلانکایی که بازداشت شده بودند حداقل سه کودک را با خود به همراه داشتند و یک زن در میان آن ها احتیاج به مراقبت های پزشکی و درمان فوری داشت که مقامات سعودی هیچ گونه خدمات پزشکی ارائه ندادند.

شرایط اسفبار این کارگران زن شاهدی آشکار بر چگونگی گرفتار شدن کارگران سریلانکا در سیستم حمایت اقتصادی است. عربستان سعودی در مارس 2021 ، اصلاحاتی را در سیستم حمایت اقتصادی اعمال کرد ، اما این اصلاحات شامل کارگران مهاجر خانگی که 30٪ از 10 میلیون کارگر مهاجر کشور را تشکیل می دهند، نمی گردد.

سازمان عفو بین الملل اضافه نمود: بازداشت کارگران زن مهاجر برای مدت طولانی تا 18 ماه بدون اینکه آن ها اشتباهی مرتکب شوند و تنها قربانیانی بیش نیستند، بی رحمانه و غیرانسانی است.

سازمان مذکور تأکید کرد که این کارگران زن سریلانکایی برای تأمین معاش خود در عربستان خانه و خانواده خود را رها نموده اند درحالی که امروزه در بازداشت به سر می برند.

معاون مدیر خاورمیانه و آفریقای شاقتصادی در سازمان عفو بین الملل گفت: کارگران زن سریلانکا اکنون بدون دانستن مدت زمان حبس خود در بازداشت های نامحدود به سر می برند و هیچ نشانی از زمان ارتباط مجدد آنها با عزیزانشان وجود ندارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از کارگران زن سریلانکا از اتهامات خود آگاه نشده اند و به آنها اجازه دسترسی به وکیل یا یاری کنسولی داده نشده است. بسیاری از آنها همچنین پس از آنکه نتوانستند از کارفرمای خود اجازه خروج از کشور یا اجازه کار برای تنظیم اقامت خود در کشور را بگیرند ، بازداشت شدند و تحت سیستم حمایت اقتصادی سعودی که کارگران مهاجر را به کارفرمای خود متصل می نماید ، بازداشت آن ها نامحدود است.

سازمان عفو بین الملل با 11 نفر از نزدیک در خصوص دستگیری ها از جمله کارگران مهاجر خانگی ، یک فعال و یک مقام از سفارت سریلانکا در ریاض مصاحبه نموده است. حداقل در پنج مورد زنانی بازداشت شده اند که از کارفرمای متجاوز فرار نموده و بدین ترتیب نتوانسته از کارفرمای خود اجازه خروج از کشور را بگیرند.

زنان کارگر مهاجر به 11 دلیل از کارفرمایان سعودی خود فرار می نمایند که عبارتند از: سوء استفاده های جنسی، محرومیت از غذا و تعطیلات، محرومیت از مرخصی استعلاجی و عدم پرداخت دستمرد.

سیستم حامی اقتصادی جدید ، که مقامات آل سعود از ماه مارس آغاز به اجرا کردند ، امکان سوء استفاده از کارگران خارج از کشور و کنترل بر آسیب پذیرترین گروه ها را فراهم می نماید. گروههایی از کارگران مهاجر هستند که هنوز مشمول سیستم حمایت اقتصادی استثماری هستند و آنها باید از کارفرمایان خود اجازه بگیرند.

افراد تحت پوشش این اصلاحات جدید می توانند کفالت را به کارفرمای دیگری منتقل نمایند که قرارداد آنها بدون رضایت اولین اسپانسر منقضی گردد. با وجود این ، پنج نوع کارگر (که حدود 60٪ مهاجران عربستان را تشکیل می دهند) از این اصلاحات معاف هستند.این افراد رانندگان شخصی ، نگهبانان و خدمتکاران ، چوپانان و باغبانان هستند به عنوان مثال این افراد برای بازکردن حساب در بانک ها به درخواست رسمی کارفرمایان احتیاج دارند که اجازه کار و گذرنامه نیز باید ارائه گردد. بنابراین پس از افتتاح حساب آن ها به داشتن چک های شخصی و کارت های اعتباری مجاز نیستند.

علاوه بر این عربستان هزینه های زیادی به کارگران خارجی و اعضای خانواده آنها تحمیل می نماید.

مقامات سعودی در سال 2017 تقاضای پرداخت هزینه سالانه برای هر شخصی که کارگر مهاجر دارد شدند که در ابتدا 100 ریال معین شد و سپس به تدریج افزایش یافت. حتی با توجه به شیوع ویروس کرونا ، هزینه ها در سال 2020 با 400 ریال اضافی دو برابر شد و این هزینه ها در حال حاضر سالانه 4800 ریال سعودی (1200 دلار) برای هر شخصی که یک کارگر مهاجر را دارد پرداخت می گردد.

کارگران خانگی و سایر مهاجران در زمان ویروس کرونا نیمی از آنچه را که اغلب وعده داده شده بود ،دریافت می کردند.

سالهاست که کارگران خارجی به دلیل شرایط حاکم بر عربستان، در بدترین شرایط زیستی به سر می برند و در حالی که آمار کارگران خارجی به ویژه زنان به عربستان در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، اما تعداد کمی از آنان پیروز به یافتن شغل و موقعیت خوب در این کشور شده اند، در حالیکه شرایط بسیاری از آنان اسفناک و ناامید نماینده است و کسی هم حاضر نیست برای آنها کاری انجام دهد.

بیشتر کارگران مهاجر از کشورهای فقیری مانند سریلانکا و موریتانی و پاکستان به عربستان آمده اند تا شرایط زندگی بهتری در عربستان داشته باشند و آن ها حاضر شدند در مقابل دستمزد بسیار کم و ساعات طولانی برای کارفرمایان خود کار نمایند و این درحالی است که آن ها نصف دستمزدی که کارفرمایان به آن ها وعده داده اند دریافت می نمایند و درصورتی که اعتراضی از سوی آن ها صورت گیرد به بدترین شکل ممکن با آن ها رفتار می گردد و هیچ پشتوانه حقوقی محکمی برای دفاع از خود در برابر ظلم و ستم کارفرمایان خود در عربستان ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 924

به "شرایط اسفناک کارگران زن سریلانکایی در زندان های عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اسفناک کارگران زن سریلانکایی در زندان های عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید