قدیمی ترین دستور تهیه انار پلو شیرازی به روش مادربزرگ ها!

به گزارش طرفداران رونالدو، انار پلو شیرازی یا نار پلو به عنوان یک ، در دسته قرار گرفته است و اصالت آن به شهرهای شیراز و قزوین برمی شود. طرز تهیه انار پلو قزوینی و انار پلو شیرازی مشابه است و تنها در بعضی جزییات در مواد انار پلو، با هم فرق دارند. انار پلو شیرازی را می توانید با انواع گوشت گوسفندی، گوشت چرخ نموده، کوفته قلقلی، مرغ ساده و ریش ریش یا بدون گوشت برای و تهیه کنید. این مقاله از در را به طرز تهیه انار پلو شیرازی با روش های مختلف و نکات پخت و خوشمزه شدن انار پلو شیرازی اختصاص داده ایم.

قدیمی ترین دستور تهیه انار پلو شیرازی به روش مادربزرگ ها!

مواد لازم برای تهیه انار پلو شیرازی (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
برنج (ترجیحا ایرانی)4 لیوان فرانسوی دسته دار
دانه انار2 لیوان فرانسوی دسته دار
رب انار2 قاشق غذاخوری (اختیاری)
گوشت مرغ (سینه یا فیله)500 گرم
پیاز (برای پیاز داغ)2 عدد میانه
گشنیز تازه و ساطوری خرد شده1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
چوب دارچین1 عدد
زعفران (دم نموده غلیظ)2 قاشق غذاخوری
خلال پسته و خلال باداماز هر کدام 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
روغنبه میزان کافی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 10 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت انار پلو شیرازی: 1 ساعت

مراحل طرز تهیه انار پلو به سبک شیرازی ها برای شب یلدا

انار پلو شیرازی مثل را با مواد و ادویه های مختلفی می توانید به عنوان ناهار یا شام مهمانی و به عنوان شام شب یلدا تهیه کنید. در ادامه مراحل تهیه انار پلو با مرغ به روش شیرازی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا، برنج را پاک کنید، بشویید و در یک کاسه با میزانی آب ولرم و 1 قاشق سوپ خوری، نمک به مدت 1 تا 3 ساعت (بسته به کهنه یا نو بودن برنج) بخیسانید. انارها را دانه کنید و کنار بگذارید. گشنیز را بشویید و آبکش کنید. وقتی آب خود را از دست داد، روی تخته آشپزی، ساطوری و ریز خرد کنید.

در صورت تمایل انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت و نمک را می توانید از فروشگاه های به صورت اینترنتی و بخرید.

مرحله دوم: مرغ را با پیاز تفت دهید

مرغ را بشویید و در قطعات 2 تا 3 سانتی متری خرد کنید. یکی از پیازها را پوست بگیرید و خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه میزانی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه ای شوند. سپس مرغ ها را در آن تفت دهید تا تغییر رنگ دهند.

شما می تواند روغن، مرغ کامل یا سینه مرغ و پیاز داغ آماده را از فروشگاه های به روش های حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله سوم: گوشت مرغ را بپزید

در ادامه، میزانی زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید. 2 تا 3 دقیقه ادویه را با مرغ تفت دهید تا گرفته گردد. سپس به میزان 1 لیوان فرانسوی دسته دار آب ترجیحا جوش و یک تکه چوب دارچین را به تابه اضافه کنید و درب آن را ببندید. حدود 30 تا 35 دقیقه صبر کنید تا تکه های مرغ بپزند.

انواع ادویه معطر غذا مثل پودر یا چوب دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه و … را به صورت خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: انار را تفت دهید

بعد از اینکه تکه های مرغ پختند، مرغ ها را از سس آن بیرون بیاورید. می توانید سس را در کنار غذا هم سرو کنید. یک پیاز به جای مانده را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه دیگر، میزان روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. روغن که داغ شد، پیازها را اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس دانه های انار را بریزید و به مدت 1 دقیقه به آرامی تفت دهید.

مرحله پنجم: مایه انار پلو شیرازی را درست کنید

در این مرحله، گشنیز خرد شده، رب انار، تکه های مرغ پخته، خلال بادام و خلال پسته را اضافه کنید و مواد را با هم تفت دهید. درب تابه را باز بگذارید و شعله را کم کنید. از ادویه های دلخواه خود مثل فلفل سیاه، فلفل قرمز و کمی نمک اضافه کنید و مواد را هم بزنید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا مایه انار پلو آماده گردد ولی گشنیزها تیره نشوند. سپس شعله را خاموش کنید

رب انار را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مناسب، تا نیمه آب بریزید و میزانی نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد. آبی که برنج را در آن خیسانده اید، دور ریخته و برنج را در قابلمه بریزید.

اجازه دهید برنج به مدت 6 تا 7 دقیقه (بسته به نوع برنج) بجوشد و دندان گیر گردد (اطراف برنج نرم و داخل آن کمی سفت باشد). مثل سایر انواع پلو مخلوط برنج را کمی سفت تر یا زنده تر بردارید. سپس برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: برنج و مایه انار پلو را در قابلمه بریزید

سپس یک قابلمه روی حرارت بگذارید و کمی روغن در آن بریزید. دلخواه خود را (سیب زمینی، نان لواش و …) در قابلمه قرار دهید. سپس یک لایه از برنج آبکش شده را روی ته دیگ بریزید و کمی صاف کنید.

سپس نصف مایه انار پلو را روی برنج بریزید. دوباره یک لایه برنج بریزید و بقیه مایه انار پلو را روی برنج بریزید. آخرین لایه برنج بریزید تا موادتان تمام گردد. سپس درب قابلمه را دم کنی بپیچید و روی آن بگذارید.

مرحله آخر: انار پلو شیرازی را دم کنید

بعد از 1 تا 2 دقیقه که داخل قابلمه بخار پیچید، شعله زیر قابلمه را کم کنید یا دم کنی بگذارید. حدود 35 تا 40 دقیقه صبر کنید تا انار پلو شیرازی دم بکشد. سپس کمی کره یا روغن روی انار پلو بدهید و یک کفگیر از برنج سفید جدا کنید.

برنج را با زعفران دم نموده مخلوط کنید. برنج زعفرانی را قابلمه برگردانید. مواد داخل قابلمه را به آرامی هم بزنید تا مواد به طور یکدست با هم مخلوط شوند. سپس انار پلو را در ظرف سرو بریزید.

انواع کره و زعفران را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

طرز تهیه انار پلو شیرازی به روش های دیگر

روش تهیه انار پلو شیرازی با مرغ ریش ریش

انار پلو شیرازی را با مرغ ریش ریش هم درست می نمایند. برای تهیه انار پلو با مرغ ریش ریش، تکه های مرغ را با پیاز و ادویه ها تفت دهید و با 1 یا 2 لیوان آب بپزید. مرغ که پخت، آن را ریش ریش کنید.

سپس مایه انار پلو را مانند روش بالا درست کنید و مرغ ریش ریش را هم با مواد تفت دهید. مایه انار پلو را که درست کردید، آن را لابه لای برنج آبکش بریزید و دم کنید.

روش تهیه انار پلو شیرازی با گوشت تکه ای

در این روش، باید مانند روش تهیه انار پلو با مرغ، عمل کنید ولی به جای مرغ، از گوشت گوسفندی یا گوساله بهره ببرید. گوشت را با پیاز، ادویه ها و آب به مدت 1/5 تا 2 ساعت بپزید و سپس آنها را ریش ریش کنید یا به صورت تکه ای لا به لای برنج بگذارید و دم کنید.

روش تهیه انار پلو شیرازی با گوشت چرخ نموده

انار پلو شیرازی با گوشت چرخ نموده را به 2 روش می توانید درست کنید:

روش اول

پیاز رنده شده یا ریز خرد شده را در روغن تفت دهید و گوشت چرخ نموده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، زردچوبه و فلفل سیاه بزنید و 10 دقیقه روی حرارت ملایم گوشت چرخ نموده را بپزید.

سپس دانه های انار، رب انار، گشنیز خرد شده، خلال های تفت داده شده و کمی نمک اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر مواد را بپزید. این مایه انار پلو را لابه لای برنج آبکش شده بریزید و مانند روش های بالا دم کنید.

روش دوم

گوشت چرخ نموده را در یک کاسه بریزید و به آن میزانی زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و آرد نخودچی بزنید. مواد را ورز دهید و سپس کوفته قلقلی درست کنید. کوفته ها را در روغن سرخ کنید. مایه انار پلو را درست کنید و کوفته های قلقلی را لابه لای برنج آبکش، همراه با مایه انار پلو یا در زمان سرو روی انار پلو بریزید.

نکات مهم در طرز تهیه انار پلو شیرازی

  • برای درست کردن انار پلو شیرازی به روش مجلسی، به جای اینکه مواد انار پلو را لابه لای برنج آبکش شده بریزید و دم کنید، این مایه را جداگانه آماده کنید و برنج را هم جداگانه دم کنید. در زمان سرو، مایه انار پلو را روی برنج بریزید و آن را تزیین کنید.
  • برای طرز تهیه انار پلو شیرازی بدون گوشت، انواع گوشت را حدف کنید. می توانید به جای گوشت از سویا یا قارچ هم بهره ببرید و انار پلو وگن درست کنید.
  • اگر گشنیز تازه در دسترس ندارید، می تواند از گشنیز خشک بهره ببرید. البته گشنیز برای خوش عطرتر شدن غذا به کار می رود. می توانید بنا به سلیقه خود، آن را حذف کنید.
  • استفاده از رب انار (طرز تهیه رب انار) در تهیه انار پلو شیرازی، اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید.
  • بهتر است از دانه های انار ترش در این غذا بهره ببرید. اگر می خواهید طعم انار پلو، ملس گردد، می توانید از دانه انار شیرین بهره ببرید یا رب انار شیرین و یا کمی شکر در زمان تفت دادن انارها اضافه کنید.
  • دانه های انار در صورتی که زیاد تفت بیینند، هم تغییر رنگ می دهند و تیره می شوند و هم آب می اندازند. فقط 1 دقیقه به تفت دادن انارها در روغن، اختصاص دهید.
  • اگر می خواهید ته دیگ تان خوشرنگ تر گردد، می توانید به میزان 1 قاشق چای خوری زعفران دم نموده در روغن بریزید و بعد ته دیگ مورد نظرتان را روی آن بگذارید.

فوت و فن های خوشمزه شدن انار پلو شیرازی

چه کار کنیم انارها در انار پلو، ظاهر خوبی داشته باشند؟

  • انارها را زیاد تفت ندهید.
  • مایه انار پلو را جداگانه بپزید و در زمان سرو، روی برنج آبکش شده بریزید.

تفاوت انار پلو شیرازی و قزوینی چیست؟

  • در انار پلو شیرازی از خلال بادام و پسته استفاده می گردد ولی در انار پلو قزوینی معمولا خلال به کار نمی رود و کشمش جای آن را می گیرد.
  • در انار پلو شیرازی معمولا از گشنیز خرد شده استفاده می گردد ولی در انار پلو قزوینی، پودر تخم گشنیز به کار می رود.
منبع: افق کوروش
انتشار: 30 مهر 1403 بروزرسانی: 30 مهر 1403 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1671

به "قدیمی ترین دستور تهیه انار پلو شیرازی به روش مادربزرگ ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین دستور تهیه انار پلو شیرازی به روش مادربزرگ ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید