فعالیت 15 درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرنگاران، حسین بختیاری در نخستین نشست تخصصی هم اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت با اشاره به فعالیت حدود 700 تیم، استارت آپ، واحد فناور و شرکت در مجموعه جهاد دانشگاهی، گفت: حدود 15 درصد آنها در حوزه سلامت فعالیت می نمایند که در این میان حدود 30 درصد واحدهایی که دانش بنیان شده اند در حوزه سلامت هستند و این نشان دهنده بار دانشی بالاتر حوزه سلامت نسبت به سایر حوزه ها است.

فعالیت 15 درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت

وی با اشاره به بعضی تفاوت های بین حوزه سلامت با سایر حوزه ها مانند احتیاج به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در کنار هم برای تحقق کارآفرینی، اضافه کرد: تعامل پایین تر فعالان حوزه سلامت با سایر حوزه ها و تعصب آنها نسبت به دانش فردی، نقطه ضعفی است که باید اصلاح گردد.

بختیاری با تاکید بر اهمیت ارزش اجتماعی کسب و کارها در حوزه سلامت، گفت: کارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت محسوس تر بوده و کارآیی بیشتری دارد.

حرکات غیرکارشناسی به هدررفت منابع کشور منجر می گردد

حمیدرضا مقیمی مدیر فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با بیان اینکه مراکز رشد دانشگاه تنها در موضوعات دارای ظرفیت و پتانسیل لازم راه اندازی می گردد، با اشاره به بروز و ظهور تب موضوعاتی در کشور طی سال های اخیر، گفت: تب نانوفناوری، تب بیوتکنولوژی، تب فناوری بعضی از این نمونه هاست که باید به آن توجه شده و در این جهت حساب شده و بدون جوزدگی حرکت کرد.

وی نبود تیم مناسب را از دلایل شکست استارت آپها دانست و گفت: حرکات حساب نشده و غیرکارشناسی به هدررفت منابع کشور منجر می گردد.

بخشی از بودجه دانشگاه به آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص یابد

فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید بر اهمیت حوزه پیشگیری و آموزش همگانی در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، گفت: بخشی از برنامه ها و بودجه ها باید به موضوع آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص یابد.

وی در این رابطه پیشنهاد کرد که در حوزه فناوری و کارآفرینی به موضوع آموزش و تقویت استارت آپ های آموزشی در جهت ارتقای فرهنگ و سطح سواد سلامت جامعه به ویژه بچه ها توجه بیشتری شده و ظرفیت و پتانسیل خاصی به این موضوع اختصاص داده گردد.

راه اندازی آزمایشگاه جامع روباتیک در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همچنین دکتر نادر جهانمهر مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه با اشاره به دلایل شکست استارت آپها در حوزه سلامت، یکی از دلایل ریشه ای این مساله را عدم شناخت صحیح حوزه و عرصه سلامت و تفاوت آن با سایر عرصه ها دانست و گفت: در عرصه سلامت ارزش از احتیاج سرچشمه می گیرد.

وی بار بیماری های مختلف در حوزه سلامت کشور را مصداق این احتیاج و مسائل مطرح کرد و ادامه داد: همه این ها نشانه هایی برای ضرورت ورود به حوزه های ارائه خدمت مورد احتیاج وزارت بهداشت و همچنین ورود کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار و نوآوری است.

جهانمهر، بالا بودن تقاضا در مقایسه با عرضه، رقابت انحصاری و محدودیت ورود و خروج در بازار سلامت را بعضی از نکات مهم و قابل بحث و از تفاوت های بازار سلامت با سایر حوزه ها دانست.

وی با اشاره به افزایش شدید هزینه های حوزه سلامت در بازار داخلی و جهانی، این مساله را یک نشانه روشن برای فعالان حوزه کارآفرینی دانست و گفت: در جهان سرمایه گذاری بالایی در حوزه سلامت می گردد ولی همین هزینه های بالا به خصوص در بخش نیروی انسانی گاها دردسرساز است.

جهانمهر با اشاره به افتتاح آزمایشگاه جامع در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آینده نزدیک، گفت: بخش اعظم این آزمایشگاه روباتیک بوده و احتیاج بالایی به نیروی انسانی ندارد و از این طریق می توان حجم زیادی از تقاضا را بدون استفاده از نیروی انسانی پاسخ داد.

جهانمهر در رابطه با بسترهای استارت آپی و کارآفرینی در حوزه سلامت، با اشاره به صف واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی پشت درهای وزارت بهداشت، اظهار کرد: مکانیزمی برای مدیریت این شرایط وجود ندارد، درحالیکه با راه اندازی استارت آپهای مرتبط برای فیلترینگ این شرایط در جهت ارزیابی فناوری های سلامت و جلوگیری از ورود داروها و تجهیزات پزشکی غیراثربخش می توان به مدیریت و بهبود این شرایط یاری کرد.

تجویز یک نسخه واحد کارافرینانه در سیستم پیچیده سلامت امکانپذیر نیست

دکتر سالار ارزیده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به عنوان واحد برگزارکننده این نشست هم اندیشی، با جمع بندی مباحث مطرح شده در نشست، با بیان اینکه بازار سلامت شبیه بقیه بازارها نیست، گفت: کسب و کار در حوزه سلامت با ادبیات و مفاهیم بازار رقابتی کامل اداره نمی گردد و قطعا با سایر بازارها متفاوت است. بازار بیمه سلامت از حوزه هایی است که هنوز نوآوری و مدل های جدید کسب و کار وارد آن نشده و در این راستا بستر و شرایط برای حضور و فعالیت استارت آپ های پزشکی و حتی حوزه ارائه خدمات غیرپزشکی مهیا است.

وی با بیان اینکه در سیستم پیچیده سلامت به خصوص در کشور ما تجویز یک نسخه واحد کارآفرینانه کار ساده ای نیست، توضیح داد: جهت دستیابی به راهکار مناسب باید عرصه سلامت را به درستی شناخته و با تحلیل درست موضوع راهکارهای کارآمد ارائه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 40

به "فعالیت 15 درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 15 درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید