تور ارزان سریلانکا: فضاپیمای بپی کلمبو برای نخستین بار با رودکی در سیاره عطارد دیدار کرد

به گزارش طرفداران رونالدو، کوچک ترین سیاره منظومه شمسی پایان با یک مسافر زمینی تازه دیدار کرد و طی این دیدار، فضاپیمای بپی کلمبو که به طور مشترک به وسیله اروپا و ژاپن راه اندازی شده، گذر خود را با موفقیت از کنار سیاره عطارد انجام داد و توانست عکس هایی واضح از دهانه های برخوردی این سیاره از جمله دهانه رودکی ثبت کند.

تور ارزان سریلانکا: فضاپیمای بپی کلمبو برای نخستین بار با رودکی در سیاره عطارد دیدار کرد

از سفر با تور ارزان سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

دو مدارگرد مستقل اما یکپارچه مأموریت بپی کلمبو (BepiColombo) در 1 اکتبر (بامداد 10 مهر به وقت ایران) با انجام نخستین گذر نزدیک از کنار سیاره عطارد و طی پروازی طولانی مدت، چندین عکس را در اطراف داخلی ترین سیاره منظومه شمسی ثبت کردند.

به گفته آژانس فضایی اروپا این تصاویر، نیمکره شمالی عطارد و ده ها دهانه ای که سطح آن را پوشانده اند، نشان می دهند. از جمله یک دهانه که در گذشته محل چندین انفجار آتشفشانی بوده است. در این تصاویر بعلاوه آنتن های فضاپیما و میله مغناطیس سنج آن دیده می گردد. نکته جالب توجه در این تصاویر، دیده شدن واضح دهانه و دشتی است که به افتخار نام شاعر پارسی زبان رودکی (Rudaki) نام گرفته است.

آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس کاوش های هوافضای ژاپن (JAXA) مأموریت بپی کلمبو را در سال 2018 برای ثبت تصاویری از عطارد و با هدف آنالیز بیشتر منشأ و چگونگی تکامل آن به فضا پرتاب کردند.

تا کنون تنها دو کاوشگر به این سیاره سفر نموده اند. مارینر 10 (Mariner 10) که در سال های 1974 و 1975 میلادی از کنار مشتری گذشت و مسنجر (MESSENGER) که از سال 2011 تا 2015 به دور عطارد در گردش بود.

گذر این هفته بپی کلمبو از نزدیکی سیاره تیر، نخستین گذر از شش گذر برنامه ریزی شده این دو فضاپیما به تعداد می رود و طی آن کاوشگرها از فاصله 200 کیلومتری سطح سیاره عبور کردند.

السا مونتانیون (Elsa Montagnon) مدیر عملیات فضاپیمای بپی کلمبو در آژانس فضایی اروپا گفت: پرواز از نگاه فضاپیمای بپی کلمبو بی عیب ونقص بود و اینکه خاتمه توانستیم سیاره هدف را ببینیم باورنکردنی است.

دیوید روتری (David Rothery) سرپرست گروه کاری سطح و ترکیبات عطارد در آژانس فضایی اروپا هم اضافه کرد: تماشا نخستین تصاویر بپی کلمبو از عطارد و نتیجه کاری که انجام دادیم، بسیار هیجان انگیز بود. من حتی بیشتر مشتاق شدم که داده های علمی کیفیت بالا را هنگام گردش فضاپیماها در مدار عطارد مطالعه کنیم، زیرا این سیاره ای است که هنوز به طور کامل آن را نشناخته ایم.

بپی کلمبو که در جهت خود از نزدیکی سیاره ناهید هم گذشته است، پرواز بعدی از کنار عطارد را در ماه ژوئن سال 2022 انجام خواهد داد و چهار پرواز دیگر هم برای ژوئن سال 2023، سپتامبر 2024، دسامبر 2024 و ژانویه 2025 برنامه ریزی شده اند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بپی کلمبو خاتمه سرعت خود را به میزان ای کاهش می دهد تا در نهایت تا انتها سال 2025 (اواخر 1404 خورشیدی) به مدار عطارد وارد گردد. سپس دو مدارگرد اصلی، مأموریت علمی خود را برای نقشه برداری از سطح عطارد و مطالعه فرآیندهای سطحی، ترکیبات و میدان مغناطیسی آن شروع می نمایند.

عکس کاور: تصویر تهیه شده هنگام نخستین گذر فضاپیمای بپی کلمبو از کنار عطارد

Credit: ESA/BepiColombo/MTM

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1133

به "تور ارزان سریلانکا: فضاپیمای بپی کلمبو برای نخستین بار با رودکی در سیاره عطارد دیدار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان سریلانکا: فضاپیمای بپی کلمبو برای نخستین بار با رودکی در سیاره عطارد دیدار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید