فضانوردان در نخستین راهپیمایی فضایی سال 2021 چه کردند؟

به گزارش طرفداران رونالدو، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی برای نخستین بار در سال 2021 از این ایستگاه خارج شدند تا طی راهپیمایی فضایی، عملیات تازه ای را برای به روزرسانی این آزمایشگاه مداری انجام دهند.

فضانوردان در نخستین راهپیمایی فضایی سال 2021 چه کردند؟

مایک هاپکینز (Mike Hopkins) و ویکتور گلاور (Victor Glover) دو فضانورد ناسا روز گذشته در ساعت 06:28 منطقه زمانی شرقی (14:58 به وقت تهران) از ایستگاه فضایی بین المللی خارج شدند تا به روزرسانی هایی را برای سامانه های ارتباطی این آزمایشگاه مداری انجام دهند. این عملیات، راهپیمایی فضایی 233 طی 20 سال حضور انسانی در ایستگاه فضایی بین المللی و نخستین عملیات انسانی خارج از ایستگاه در سال 2021 بود.

فضانوردان در این راهپیمایی فضایی آنتن رله داده آژانس فضایی اروپا (ESA) را نصب کردند و 4 کابل از 6 کابل را متصل کردند تا بخشی از انرژی پلتفرم آزمایش جدید ESA تأمین گردد. آن ها همچنین دو اتصال کنترل آرایه خورشیدی را برداشتند تا راه برای به روزرسانی سیستم نیروی ایستگاه در آینده باز گردد.

اما دو کابلی که آن ها تنوانستند به پلتفرم بارتولومئو (Bartolomeo) متصل نمایند، به قسمت جلویی ماژول آزمایشگاهی کلمبوس ESA متصل بودند و در آینده باید دوباره برای اتصال آن ها اقدام گردد تا امکان قرار دادن مجموعه کامل محموله های خارجی باشد. آندریاس موگنسن (Andreas Mogensen) فضانورد اروپایی در هوستون طی ارتباط رادیویی با خدمه گفت: حداقل ما تا حدی به بارتولومئو متصل شدیم.

پس از خروج از واحد قفل هوای کوئست (Quest)، ویکتور گلاور یک مهار پا را به خاتمهی بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین المللی متصل کرد و با جرثقیل فضایی به ماژول کلمبوس آژانس فضایی اروپا رسید تا همراه با هاپکینز یک آنتن رله داده باند فرکانسی پرسرعت Ka را در آن نصب نمایند.

کنترل نماینده های پرواز در ابتدا برای فعال سازی سیستم گرمایشی آنتن دچار مشکل شدند، اما پس از آنکه هاپکینز کابل را از واحد برق جدا و دوباره متصل کرد، سیستم به شرایط عادی بازگشت. فضانوردان سپس عملیات راهنمایی و اتصال کابل های سکوی آزمایش بارتولومئو به ماژول کلمبوس را برای تأمین انرژی و اتصال ابزارها اجرا کردند.

آزمایشگاه بارتولومئو در بهار گذشته طی مأموریت CRS-20 توسط یک کپسول باری دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه رسید و با استفاده از بازوی رباتیک به ماژول کلمبوس متصل شد. از این پلتفرم برای نصب انواع بسته های آزمایشی خارجی استفاده می گردد که می تواند بسته به نیازهای پژوهشی تغییر کند.

با وجود کوشش فضانوردان، دو کابل همچنان بدون اتصال باقی ماند و در حالی که هاپکینز همچنان برای حل مشکل کوشش می کرد، گلاور سوار بر بازوی رباتیک، یک پوشش محافظ را که به آنتن جدید متصل شده بود، به نقطه ای بسیار دور از بدنه اصلی ایستگاه حمل کرد.

با قرار دریافت گلاور در موقعیت مناسب، به نظر می رسید که به تنهایی در تاریکی مداری بی خاتمه شناور است. در این موقعیت، گلاور پوشش محافظ را در مسیری مناسب و خلاف جهت ایستگاه راهنمایی کرد تا مطمئن گردد که پیش از ورود مجدد و سوختن در جو، به مجاورت ایستگاه باز نخواهد گشت.

در سوی دیگر کوشش های هاپکینز همچنان بدون نتیجه ماند و اتصال دو کابل به کوشش بعدی موکول شد. به این ترتیب او محل اتصال کابل ها را با محافظ پوشاند و برای جلوگیری از معلق ماندن آن ها، از بست استفاده کرد.

اقدام بعدی در این راهپیمایی فضایی جداسازی دو ابزار کنترل زمینی آرایه های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی بود. جدا کردن این اتصالات که با نام بندهای اچ (H Fixtures) شناخته می شوند، امکان اتصال صفحات خورشیدی جدید را در آینده فراهم می نماید. این به روزرسانی ها باعث می گردد برق فراوری شده در ایستگاه افزایش یابد.

این پیاده روی فضایی در نهایت پس از 6 ساعت و 56 دقیقه در 13:24 منطقه زمانی شرقی (21:54 به وقت تهران) به انتها رسید. هاپکینز و گلاور قصد دارند هفته آینده دومین راهپیمایی فضایی را برای حذف اتصال های اضافی بندهای H انجام دهند تا امکان نصب باتری جایگزین آرایه خورشیدی فراهم باشد. آن ها همچنین دوربین های روی بازوی تأمین نیرو، ماژول آزمایشگاهی چگالی (Destiny) و بازوی رباتیک ژاپنی را جایگزین خواهند کرد.

عکس کاور: مایک هاپکینز در نخستین راهپیمایی فضایی سال 2021

Credit: NASA

منبع: SpaceFlight Now

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 803

به "فضانوردان در نخستین راهپیمایی فضایی سال 2021 چه کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان در نخستین راهپیمایی فضایی سال 2021 چه کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید