خبرنگاران مولانا به تمامی فرهنگ ها و جوامع بشری تعلق دارد

به گزارش طرفداران رونالدو، تهران - خبرنگاران - مولانا امروز دیگر نه به ما پارسی گویان و فارسی خوانان که به تمامی فرهنگ ها و جوامع بشری و به پر شمار فرهیختگانی که در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تا آمریکای شمالی در گرو عشق فهم و درک و ادراک او هستند، تعلق دارد.

خبرنگاران مولانا به تمامی فرهنگ ها و جوامع بشری تعلق دارد

روز عظیمداشت آفریدگار و نادره نابغه نقطه پیوند خجسته شعر، عرفان، فلسفه، اخلاق و عشق و آدمیت و معنویت حضرت مولانا جلال الدین رومی را که در پس گذشت قرون و اعصار همچنان در بلندترین نقطه شعر و ادب پارسی دنیا قرار گرفته است و روز به روز بر سیل مشتاقان و دوستداران آثار بیادگار و ماندگار او دلبستگی بیشتری می یابند را گرامی می داریم.

او در پیشگاه شعر و عرفان و فلسفه و با نگاه انسانی اش در سایه شمس و تمسک به مکتب عشق، عرفان و سیر و سلوکی تاریخی و ممتاز را بدان حد تکامل بخشید که امروز هنوز یکی از سرآمدان عرصه شعر و ادب و عرفان نه تنها پارسی گویان و پارسی خویان که نادره ای در طراز دنیای و در گستره علم و دانش و فلسفه و حکمت دنیا پایدار و سرفراز سر به آسمان ها کشیده و بی هیچ تردیدی ماندگار و مانا بر سکوی افتخارات عظیمان دانش و علم بشری خواهد درخشید و در آینده نیز بیش از گذشته خورشید عالم تاب او بر گستره هر چه بیشتری از دنیا و در جمع اصحاب فضل و ادب و شعر و عرفان خواهد درخشید.

مولانا امروز دیگر نه به ما پارسی گویان و فارسی خوانان که به تمامی فرهنگ ها و جوامع بشری و به پر شمار فرهیختگانی که در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تا آمریکای شمالی در گرو عشق فهم و درک و ادراک او هستند، تعلق دارد. مولانا که عارف و عامی را به وجد و سرور و اندیشمندان و حکما و فلاسفه را به تفکر و اندیشه وا می دارد و او را بر بال های شعر و گفتار نغز خود تا اوج کهکشانهای ناپیدا و بی انتهای دنیا خلقت پرواز می دهند، بی شک می تواند مظهری از همدلی و درک درد مشترک دنیا از هم گسیخته و وامانده از اختلافات و مظهر مدارا و رواداری و انسانیت به معنای خاص خود باشد.

ما ایرانیان و مردم این سرزمین که با معنویت و عرفان و فلسفه و اندیشه عظیمانی چون او و دیگر دردانه های پرشمار زیست و زندگی نموده ایم، باید بتوانیم بیش از آنچه تا به امروز بدان همت نهاده ایم در گسترش این فرهنگ و مکتب عرفانی- انسانی کوشا باشیم و باید بیش از آن که وقت و زمانه بگذرد ارزش های عظیم و داشته های بی نظیر خود را بدان گونه که بایسته است پاس داریم و این پاسداشت تنها به ترویج آثار این عظیممردان ممکن خواهد شد. نسل های امروز و آیندگان هرگز نباید از میان داشته های ارزشمند دنیا شمول و چهره های تاریخی خود در دنیا فرهنگ و ادب و عرفان که سرمایه عظیم و دیرینه و امروز و فردای ما می تواند باشد، ناگزیر به انتخابی از میان نامطلوب ترین ها باشند.

آنچه عیان است این است که امروز دنیا از اوج معنویت خود در نشیبی ناباورانه سقوط را تجربه می نماید و هنر و اخلاق و معنویت از عرش اندیشه مولانا و حافظ و سعدی و ... به پرتگاهی سرنگون شده و این ماییم و همه آنانی که در یک درد آشنا و شاید مشترک نیازمند باز اندیشی و بازخوانی این میراث گرانسنگ دنیای اند.

سفیر ایران در فرانسه

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 551

به "خبرنگاران مولانا به تمامی فرهنگ ها و جوامع بشری تعلق دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مولانا به تمامی فرهنگ ها و جوامع بشری تعلق دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید