ترفندهای تهیه فلافل در فر بدون روغن به خوشمزگی فلافل ساندویچی

به گزارش طرفداران رونالدو، پختن فلافل در فر یا فلافل تنوری یکی از روش های پخت این غذای گیاهی و خوشمزه برای و است. فلافل به طور سنتی در مقداری زیادی روغن سرخ می گردد ولی اگر می خواهید غذای سالمی نوش جان کنید و کالری کمتری دریافت کنید، خبر خوب این است که فلافل را می توانید در فر به صورت رژیمی هم درست کنید. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه فلافل در فر را به شما آموزش دهیم.

ترفندهای تهیه فلافل در فر بدون روغن به خوشمزگی فلافل ساندویچی

مواد لازم برای تهیه فلافل در فر (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
نخود آبگوشتی2 لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز1 عدد میانه
جعفری ساطوری خرد شده3 قاشق غذاخوری
گشنیز ساطوری خرد شده3 قاشق غذاخوری
سیر2 حبه
تخم گشنیز آسیاب شده1 قاشق غذاخوری
پودر زیره1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز و پاپریکابه میزان دلخواه
روغن مایعبرای چرب کردن سینی فر
نان و خیارشوربرای سرو فلافل

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه فلافل در فر: 20 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت فلافل در فر: 30 دقیقه

مراحل طرز تهیه فلافل در فر

در طرز تهیه فلافل در فر، بهتر است از کنسرو نخود آبگوشتی آماده استفاده نکنید تا مایه فلافل شما انسجام و چسبندگی کافی داشته باشد و شل و وا رفته نگردد.

مرحله اول: مواد اولیه فلافل را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فلافل رژیمی در فر، نخود را بشویید و همراه با میزان زیادی آب در ظرف مناسبی بریزید تا به مدت 24 ساعت خیس بخورد. در این فاصله، چندین بار آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن گرفته گردد. پیاز و سیر را هم بشویید، پوست بگیرید و کنار بگذارید.

برگ های جعفری و گشنیز تازه را از ساقه جدا کنید و پس از شست وشو در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج گردد. سپس، جعفری و گشنیز تازه را ساطوری کنید. تخم گشنیز را هم در آسیاب بریزید و کاملا پودر کنید.

برای خرید نخود می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: نخود را بپزید

پس از گذشت این مدت، نخود خیس خورده را آبکشی کنید و در قابلمه مناسبی بریزید. میزانی آب جوش به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت میانه بگذارید. اجازه بدهید، نخودها برای 2 ساعت بجوشند و نسبتا پخته شوند.

توجه داشته باشید، احتیاجی نیست نخودها کاملا نرم شوند. در صورت استفاده از کنسرو نخود، آب کنسرو را خالی کنید و نخود کنسروی را فقط به مدت 20 دقیقه بجوشانید تا باکتری های زیان آور کنسرو از بین بروند.

برای خرید می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله سوم: نخود را پوره کنید

در این مرحله از طرز تهیه فلافل خانگی در فر، نخودهای پخته شده را در سبد بریزید و آبکشی کنید. در هنگام آبکشی کردن، پوست نخودها را تا جای ممکن جدا کنید و دور بریزید. سپس، نخودهای پخته شده را در دستگاه غذاساز یا مخلوط کن بریزید.

دستگاه غذاساز یا مخلوط کن را برای مدت کوتاهی روشن کنید تا نخودها نسبتا پوره شوند. توجه داشته باشید، نباید نخودها را کاملا له و یکدست کنید؛ کافی است پوره نخود بافت نسبتا نرمی پیدا کند. در غیر این صورت، مایه فلافل در هنگام آماده شدن وا می رود و بافت منسجمی نخواهد داشت.

مرحله چهارم: مایه فلافل را آماده کنید

حالا، وقت آن است که پیاز و سیر بدون پوست و بعلاوه، جعفری و گشنیز تازه و ساطوری شده را همراه با پودر تخم گشنیز، زیره، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر پاپریکا در دستگاه غذاساز بریزید. این مواد را هم با نخود ترکیب کنید.

برای خرید پودر زیره، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر پاپریکا می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله پنجم: روغن زیتون را اضافه کنید

در این مرحله، مایه فلافل را در ظرف مناسبی بریزید و روغن زیتون را نیز به آن اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید تا روغن زیتون کاملا با باقی مواد مخلوط گردد. در این زمان، مایه فلافل باید بافت چسبنده و منسجمی داشته باشد. پس از افزودن روغن زیتون، مایه فلافل را بچشید و در صورت لزوم، باز هم میزانی نمک، فلفل یا سایر ادویه ها را اضافه کنید.

برای خرید روغن زیتون می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله ششم: مایه فلافل را استراحت دهید

حالا، درب ظرف حاوی مایه فلافل را ببندید یا با سلفون بپوشانید. مایه فلافل را برای 30 دقیقه تا یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت نموده و بافت منسجم تری پیدا کند. پس از گذشت این مدت، مایه فلافل را از یخچال خارج نموده و باقی مراحل درست کردن فلافل با فر را دنبال کنید.

مرحله هفتم: مایه فلافل را قالب بزنید

در این مرحله از طرز تهیه فلافل تنوری، حالا نوبت به قالب زدن مایه فلافل می رسد. پیش از انجام این کار، فر را روشن نموده و روی دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا کاملا گرم گردد. سپس، سینی فر را با میزانی روغن مایع چرب کنید یا با کاغذ روغنی بپوشانید.

در ادامه، با استفاده از قالب فلافل زن یا با دست، مایه فلافل را فرم دهید و در سینی فر بچینید. برای این منظور، کافی است میزانی از مایه فلافل را بردارید و با دست کاملا گلوله کنید.

برای خرید روغن مایع می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله هشتم: فلافل را در فر بپزید

در این فاصله، مطمئنا فر کاملا گرم شده و به دمای دلخواه رسیده است. پس، سینی حاوی فلافل های فرم گرفته را در طبقه میانی فر بگذارید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا یک طرف فلفل ها برشته گردد. سپس، سینی را از فر خارج نموده و فلافل ها را پشت و رو کنید. دوباره سینی را در فر قرار دهید و 15 دقیقه منتظر بمانید تا سمت دیگر فلافل ها طلایی گردد.

مرحله آخر: فلافل تنوری را سرو کنید

پس از دنبال کردن مراحل طرز تهیه فلافل در فر، حالا وقت آن است که فلافل ها را از فر بیرون بیاورید و پس از خنک شدن در ظرف سرو بچینید. شما می توانید این فلافل خوشمزه و رژیمی را به صورت ساندویچ یا به صورت پرسی با انواع نان ()، ، سبزیجات تازه، خیارشور () و انواع چاشنی ها نوش جان کنید.

نان و خیارشور را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم طرز تهیه فلافل در فر

  • توصیه می کنیم برای درست کردن فلافل از کنسرو نخود آماده استفاده نکنید تا مایه فلافل شما دارای بافت منسجم تری باشد. بهتر است نخودهای گرد را بخیسانید و برای درست کردن فلافل بهره ببرید. کنسرو نخود یکی از دلایل وا رفتن فلافل است.
  • در هنگام فرم دادن فلافل با دست، حتما دستان خود را با میزانی روغن زیتون چرب کنید تا مایه فلافل به دست شما نچسبد.
  • در طرز تهیه فلافل نخود در فر، می توانید مقدار فلافل ها را به دلخواه کوچک یا بزرگ در نظر بگیرید.
  • بسته به ذائقه، می توانید میزان فلفل یا سیر مصرفی برای تهیه مایه فلافل را کم و زیاد کنید.
  • در صورت تمایل، می توانید میزانی ادویه کاری را نیز به مایه فلافل اضافه کنید.
  • اگر احساس می کنید، مایه فلافل شل شده می توانید یک عدد تخم مرغ، میزانی سیب زمینی یا کمی آرد سوخاری به آن اضافه کنید.
  • اگر می خواهید فلافل عطر و بوی رژیمی بگیرد از ادویه مخصوص فلافل در مایه فلافل بریزید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فلافل در فر

چرا فلافل وا میره؟

اگر نخود پخته شده را کاملا پوره و بیش از مقدار نرم کنید یا از کنسرو نخود بهره ببرید، به احتمال زیاد مایه فلافل شما شل می گردد. به این ترتیب، فلافل ها به خوبی شکل نمی گیرند و در هنگام سرخ شدن وا می روند.

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل چه باید کرد؟

کافی است یک عدد تخم مرغ، میزانی آرد سوخاری یا یک عدد سیب زمینی آب پز را به مایه فلافل اضافه کنید تا از انسجام کافی برخوردار گردد. ضمناً، مایه فلافل را حتما برای مدتی در یخچال بگذارید تا استراحت کند. با انجام این کار از وا رفتن فلافل جلوگیری خواهید کرد.

چرا فلافل خشک میشه؟

اگر برای انسجام مایه فلافل از میزان زیادی آرد یا تخم مرغ بهره ببرید، فلافل های شما احتمالا خشک می شوند. برای جلوگیری از این موضوع، از میزان کمی آرد یا تخم مرغ بهره ببرید. اضافه کردن سیب زمینی معمولا موجب خشک شدن فلافل نمی گردد. با این حال، ضروری است در هنگام افزودن سیب زمینی هم دقت کنید.

چرا فلافل ترک می خوره؟

شل بودن مایه فلافل موجب ترک خوردن آن می گردد.

چگونه می توانیم فلافل پفکی درست کنیم؟

طرز تهیه فلافل پفکی درست مانند همان چیزی است که در دستور بالا گفتیم؛ با این تفاوت که باید یک قاشق مرباخوری بیکینگ پودر را نیز به مایه فلافل اضافه کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1667

به "ترفندهای تهیه فلافل در فر بدون روغن به خوشمزگی فلافل ساندویچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای تهیه فلافل در فر بدون روغن به خوشمزگی فلافل ساندویچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید