ارتباط واکس مو و ریزش مو (دلایل و پیشگیری)

به گزارش طرفداران رونالدو، واکس مو محصولی است که برای خوش حالت کردن موها استفاده می گردد. این محصول به راحتی و در کوتاه ترین زمان به موها حالت می دهد و آن ها را براق می نماید. اما گاهی اوقات در اثر استفاده مکرر ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند یا باعث ریزش مو گردد. به همین علت، مهم است که با عوارض احتمالی آن آشنا باشید و بدانید که چگونه از آن ها پیشگیری کنید. در این مقاله از خبرنگاران مگ به آنالیز ارتباط واکس مو و ریزش مو می پردازیم و راه های حفظ سلامت مو را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

ارتباط واکس مو و ریزش مو (دلایل و پیشگیری)

آیا واکس مو مضر است؟

واکس مو مثل هر محصول حالت دهنده دیگری می تواند به موها آسیب برساند یا مسائل آن ها را تشدید کند. رایج ترین مسائلی که ممکن است در پی استفاده از واکس مو ایجاد شوند عبارتند از:

1. ریزش مو

فراوری نمایندگان معمولا از میزان زیادی الکل در فرمولاسیون واکس مو استفاده می نمایند. شواهد نشان می دهد که الکل هم به پوست سر و هم به موهای شما آسیب می رساند. چرا که روغن طبیعی پوست سر را از بین می برد و آن را کم آب می نماید. درنتیجه، موهای شما خشک و کدر می شوند. در برخی موارد هم ممکن است الکل پوست سر را تحریک کند و باعث خارش آن گردد. همه این عوامل باعث می شوند که موها آغاز به ریزش نمایند.

علاوه بر این، هنگامی که از واکس مو برای مدت طولانی استفاده می کنید، فولیکول های مو مسدود می شوند و توانایی تنفس را از دست می دهند. به همین خاطر، عملکرد آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد و ریزش مو تشدید می گردد.

2. کم آبی موها

واکس مو حاوی مواد مختلفی مثل الکل، سیلیکون، سولفات و… است که همه آن ها می توانند در کم آب شدن موها و افزایش شنمایندگی آن ها نقش داشته باشند. بنابراین استفاده مداوم از واکس مو باعث زبری و کدر شدن موهای شما می گردد.

3. تغییر رنگ مو

شاید عجیب به نظر برسد، اما تغییر رنگ مو هم یکی از عوارض واکس مو است. این محصول رطوبت را از موهای شما خارج می نماید و pH آن را تغییر می دهد که این روی سلامت پوست سر تاثیر می گذارد و باعث کم آب شدن آن می گردد. در نتیجه، ممکن است متوجه افزایش تعداد موهای خاکستری خود شوید.

4. شوره سر

کم آب شدن پوست سر احتمال ابتلا به شوره را افزایش می دهد. هنگامی که پوست سر به دلیل استفاده مکرر از واکس مو بسیار خشک می گردد، آغاز به پوسته پوسته شدن می نماید. این یکی از شایع ترین مسائلی است که افراد در پی استفاده از محصولات حالت دهنده مثل واکس مو و ژل مو با آن روبرو می شوند.

واکس مو و ریزش مو؛ چگونه از بروز این مشکل پیشگیری کنیم؟

اگر عادت به استفاده از واکس مو دارید، نکات زیر را به خاطر بسپارید و رعایت کنید. چرا که می توانند تا حد زیادی از آسیب دیدگی موهای شما پیشگیری نمایند:

1. از تماس واکس مو با پوست سر جلوگیری کنید

از آنجا که واکس مو باعث کم آب شدن موها و پوست سر می گردد، بهتر است این محصول را به پوست سر خود نزنید و فقط آن را روی موهایتان بمالید. استفاده از واکس مو به طور مستقیم روی پوست سر باعث مسدود شدن فولیکول های مو می گردد و به آن ها اجازه تنفس نمی دهد. درنتیجه، رشد مو مختل می گردد.

2. مواد تشکیل دهنده واکس مو را آنالیز کنید

از واکس موهایی که حاوی مواد مضر مثل ایزوپروپیل الکل (Isopropyl alcohol)، پروپیلن گلیکول (Propylene glycol)، پلی اتیلن گلیکول (Polyethylene glycol) و… هستند استفاده نکنید. چون پوست سر شما را کم آب می نمایند.

3. دفعات استفاده از واکس مو را کاهش دهید

استفاده مکرر از واکس مو می تواند به شدت به موهای شما آسیب برساند. از این رو توصیه می گردد از آن فقط در مواقع ضروری بهره ببرید.

4. مدل موی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

از مدل موهایی که موهای شما را محکم به سمت عقب می برند، دوری کنید. چون فشار زیادی به پوست سر و فولیکول های مو وارد می نمایند و احتمال ریزش مو را افزایش می دهند.

5. محصولات باکیفیت خریداری کنید

از خرید محصولات ناشناخته و بی کیفیت خودداری کنید. هنگام خرید واکس مو سعی کنید به سراغ یک برند معتبر و شناخته شده بروید. کیفیت خوب محصول می تواند سلامت موهای شما را تا حد زیادی تضمین کند.

6. اجازه ندهید واکس مو برای مدت طولانی با موها تماس داشته باشد

همواره قبل از رفتن به رختخواب موهای خود را با شامپوی بدون سولفات بشویید. نگه داشتن واکس مو در طول شب روی موها می تواند آسیب را چند برابر کند. چرا که واکس مو با چربی و عرقی که پوست سر شما فراوری می نماید مخلوط می گردد. درنتیجه، پوست سر آغاز به پوسته پوسته شدن می نماید و احتمال ایجاد شوره افزایش می یابد.

واکس مو و ریزش مو؛ چگونه این مشکل را درمان کنیم؟

اگر واکس مو دلیل ریزش مو باشد، اولین قدم این است که استفاده از آن را متوقف کنید. راهکارهای دیگری که می توانند به درمان ریزش مو یاری نمایند شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو مثل سشوار و اتوی مو را به حداقل برسانید. اگر ریزش موی شما شدید است، باید به طور کامل استفاده از آن ها را کنار بگذارید.
  • از و شامپوی بدون سولفات برای شست وشوی موهای خود بهره ببرید. مطمئن شوید که شامپوی انتخابی شما متناسب با نوع موهایتان فرموله شده است و ترکیبات آبرسان دارد. ترکیبات مفیدی که می توانند موهای شما را تغذیه نمایند عبارتند از: روغن نارگیل، سدیم PCA، روغن اسطوخودوس، گلیسیرین و…
  • یک بار در هفته از ماسک موی مرطوب نماینده قوی بهره ببرید تا کمبود رطوبت مو را برطرف کند و ریزش مو را کاهش دهد. عسل، آووکادو، روغن نارگیل و آلوئه ورا مواد نرم نماینده مفیدی هستند که باید در در پی آن ها باشید.
  • از مکمل و بهره ببرید. برخی از مکمل های غذایی مثل بیوتین (ویتامین B7)، اسید فولیک (ویتامین B9)، ویتامین D و جینسینگ به رشد موها و پیشگیری از ریزش مو یاری می نمایند. با این حال، ضروری است قبل از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید. چون بسته به شرایط سلامتی شما ممکن است عوارض جانبی ایجاد نمایند.
  • اگر خودمراقبتی و راهکارهای خانگی موثر نبود، برای درمان ریزش مو از پزشک یاری بگیرید. پزشک ممکن است محصولاتی مثل را پیشنهاد دهد. استفاده از این محصول موضعی به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای رشد مو تایید شده است.

کدام واکس مو مضر نیست؟

یک واکس موی خوب حاوی موادی است که به پوست سر و موهای شما آسیب نمی رسانند. یکی از این مواد الکل با زنجیره بلند یا الکل چرب است. ستیل الکل (Cetearyl alcohol) و استئاریل الکل (Stearyl alcohol) به حفظ رطوبت مو یاری می نمایند و به همین خاطر اغلب به وسیله متخصصان مو پیشنهاد می شوند. علاوه بر این، می توانید برای حالت دهی موهای خود از واکس موی بدون الکل بهره ببرید.

در مرحله بعد، در پی واکس مویی باشید که حاوی روغن و مواد طبیعی مثل سرکه سیب، آلوئه ورا، روغن زیتون، روغن نارگیل و… باشد. بعلاوه استفاده از واکس های موی بدون سولفات و پارابن هم به شدت توصیه می گردد.

چگونه واکس مو را از روی موهای خود بشوییم؟

بخشی از ارتباط بین ریزش مو و واکس مو به شست وشوی نامناسب این محصول از روی موها مربوط می گردد. توصیه می گردد برای شستن واکس مو مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا از کمی آب گرم برای خیس کردن موهای خود بهره ببرید.
  • هنگامی که موها به مقدار کافی خیس شدند، به آن ها میزان کمی نرم نماینده بزنید. بهتر است نرم نماینده خاصیت مرطوب نمایندگی داشته باشد.
  • نرم نماینده را روی تارهای موی خود ماساژ دهید و بگذارید 2 دقیقه بماند. نرم نماینده به شما یاری می نماید که واکس مو را به راحتی پاک کنید.
  • نرم نماینده را از روی موهایتان به طور کامل بشویید.
  • را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • سر خود را آبکشی کنید، به طوری که شامپو کاملا از روی پوست سر و موها پاک گردد.

سوالات متداول درباره ارتباط واکس مو و ریزش مو

در ادامه به چند سوال رایج درباره واکس مو پاسخ می دهیم:

1. آیا واکس مو باعث ریزش مو می گردد؟

بله. استفاده مکرر از واکس مو به خصوص واکس موهای بی کیفیت یا حاوی الکل می تواند به ریشه مو آسیب برساند و باعث ریزش مو گردد. به همین خاطر، توصیه می گردد هر روز از آن استفاده نکنید.

2. آیا واکس مو باعث آسیب یا شکستگی مو می گردد؟

بله، مواد شیمیایی موجود در این محصول باعث خشک شدن مو می شوند و پوست سر را پوسته پوسته می نمایند. این باعث می گردد احتمال آسیب و شکستگی مو افزایش یابد.

3. آیا احتمال واکنش آلرژیک به واکس مو وجود دارد؟

بله. از آنجا که واکس مو از مواد شیمیایی تشکیل شده است، برخی از افراد ممکن است به آن واکنش نشان دهند.

کلام پایانی

استفاده از مواد حالت دهنده مو مثل واکس مو تاثیر زیادی روی ظاهر و زیبایی شما دارد، اما ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. چون بیشتر این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند و می توانند پوست سر و موها را کم آب نمایند. کم آبی باعث آسیب موها می گردد و احتمال ریزش مو را افزایش می دهد.

بنابراین تنها راهکار برای کنترل ارتباط واکس مو و ریزش مو این است که از این محصول فقط در مواقع ضروری بهره ببرید و در حین استفاده از آن به اقدامات احتیاطی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم پایبند باشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1403 بروزرسانی: 10 خرداد 1403 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1637

به "ارتباط واکس مو و ریزش مو (دلایل و پیشگیری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط واکس مو و ریزش مو (دلایل و پیشگیری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید