2 انشا در مورد حضرت فاطمه (با بند مقدمه، بدنه و نتیجه و آزاد)

به گزارش طرفداران رونالدو، حضرت فاطمه زهرا (س) در روز 20 جمادی الثانی سال پنجم بعد از بعثت در شهر مکه به دنیا آمد و در روز سوم جمادی الثانی سال 11 هجری قمری به شهادت رسیدند. همه ما می دانیم که حضرت فاطمه (س) یکی از چهارده معصوم به شمار می آیند و یکی از پنج تن آل عباس هستند. با اینکه زمان زندگی ایشان کوتاه بوده، اما عمق زندگیشان به گونه ای است که از شخصیت های برجسته ای در تاریخ اسلام به حساب می آیند. در این بخش اگر با ما همراه شوید دو انشا در مورد حضرت فاطمه در دو سبک متفاوت و زیبا خواهید خواند.

2 انشا در مورد حضرت فاطمه (با بند مقدمه، بدنه و نتیجه و آزاد)

2 انشا در مورد حضرت فاطمه (س)

انشا اول (با بند مقدمه بدنه و نتیجه)

بند مقدمه

حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام، همسر حضرت علی (ع) و مادر امام حسن و امام حسین و حضرت زینب بوده است. ایشان یکی از بانوانی است که بالاترین جایگاه نزد خداوند را دارد. نوشتن درباره این بانوی بزرگوار کار آسانی نیست، اما می توان با مطالعه درباره ایشان درس زندگی آموخت و ایشان را الگوی مناسب رفتاری، اخلاقی و اسلامی برای تمام زنان و مادران دانست.

بندهای بدنه

به جهان آمدن حضرت فاطمه با آغاز رسالت پیامبر همزمان بود. ایشان از همان طفولیت پدر را هر کجا که می رفت همراهی می کرد و با وجود کوچک بودن، اما همواره یار و یاور حضرت محمد بودند. در هنگام مریضی از پدر همچون پرستار مراقبت کرده و همچون مادر دلسوزی خود را وقف پدر می کرد. این عشق و علاقه به گونه ای بود که پیامبر همواره دست حضرت فاطمه را می بوسید و در نهایت حضرت محمد لقب ام ابی ها یعنی مادر پدر روی زهرا (س) گذاشتند. دکتر شریعتی هم ایشان را در کتابش مادر پدر می نامد. همچنین پیامبر فرموده است: من خود را مدیون دو زن می دانم یکی مادرم آمنه و دیگری دخترم فاطمه.

حضرت فاطمه با حضرت علی (ع) در کنار یکدیگر بزرگ شدند. بعد از ازدواج پیامبر با عایشه، آن ها نیز ازدواج کردند. حضرت فاطمه (س) با اینکه می دانست زندگی در کنار امام علی (ع) دارای سختی های زیادی بوده و ایشان جز به جهاد و اندیشه خدا و مردم نمی اندیشد، اما تمام کاستی های مادی زندگی زناشویی را نادیده گرفته و در خانه ای که سختی و کمی فقر بود با عشق و ایمان سازشی زیبا و شکوهمند داشت. او در کنار همسر به کارهایی چون پختن نان و انجام امور خانه پرداخته و به تعادل در تقسیم کار بین زن و مرد اعتقاد داشته است. همچنین همواره سعی کرده با محبت با همسرش برخورد کند و ادب و احترام را حفظ می کردند. حضرت علی (ع) درباره رفتار خود و حضرت فاطمه فرموده: به خدا سوگند در تمام زندگی کاری نکردم که فاطمه ناراحت شود، فاطمه هم هیچوقت مرا ناراحت نکرد.

روش تربیتی فاطمه (س) به عنوان یک سنت در گفتار تمام امامان آورده شده. ایشان به فرزندان خود از دوران کودکی نحوه روبرو شدن با مسائل و توکل به خدا را آموزش می دادند. ایشان به نرمی با فرزندانشان رفتار می کردند و هیچ گاه بین آن ها فرقی نگذاشته و رفتاری هماهنگ و عادلانه داشتند. همچنین همواره رفتارشان به گونه ای بوده که در بچه ها خود اعتماد به نفس ایجاد می شده است. همین امر باعث شده فرزندان ایشان در تمام مراحل زندگی خود عزت نفس و کمالات خود را حفظ کرده و تسلیم باطل نمی شدند. آن ها تنها در برابر خدا تسلیم بوده و جز از خدا، از هیچ کس و چیز دیگری ترسی نداشتند.

بند نتیجه گیری

در نتیجه ما باید به مطالعه درباره زندگی این بانوی بزرگوار بپردازیم و یاد بگیریم که علاوه بر سوگواری برای ایشان، زندگی و رفتارشان را در تمام مراحل زندگی سرلوحه خود قرار داده و درس هایی از آن بگیریم تا به این صورت انسان های بهتری بوده و راه سعادت در دو جهان را بیابیم.

حتما بخوانید: چه کنیم تا حضرت فاطمه را خوشحال کنیم؟

انشا دوم (آزاد)

امروز می خواهم برای شما بزرگ بانوی جهان بنویسم. می دانم هر چه بگویم و بنویسم کم است و نه من، که هیچ کس نمی تواند از عظمت شما تمام و کمال بگوید. می دانم این کافی نیست که محبوبیت شما در میان ما شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان زنی شجاع و فداکار همواره الگوی ما هستید. می دانم این کافی نیست که شما را به عنوان نخستین بانوی شهیدی می دانیم که در راه قیام علیه باطل به شهادت رسیدید.

مادر جان روزگار سختی است. همچون آن شب که به شما رحم نکردند و آن در را همچون خنجر بر جان شما فرو کردند ما هم نسبت به هم بی رحم و خشن شده ایم. راستی هنوز می شود بوی آن در نیم سوخته را از پشت صفحات غبار گرفته تاریخ حس کرد. به گمانم آن در آغازی بود برای همه ستم ها و ظلم های تاریخ؛ همه نامهربانی ها و آزار و اذیتی که این روز ها آدم ها نسبت به هم و حتی دیگر موجودات دارند.

می بینی؟ چطور شهادت شما ارتباط مستقیم بر زندگی ما دارد! پس بر ما خرده مگیر که هنوز هم برایت اشک بریزیم. این شهادت هر ساله جگر ما را می سوزاند و زخمی است که کهنه نمی شود! این سوال تا همواره پس ذهن هر کدام از ما خواهد ماند که چطور توانستند با شهادت شما ام ابی ها ام الائمه این گونه آتشی ابدی برجای بگذارند که تا همواره در تاریخ باقی بماند.

نمی دانم می دانی یا نه! اما من هر وقت به گل یاس فکر می کنم و یا عطر گل یاس در هوا می پیچد، شما را به خاطر می آورم. همین بهانه های کوچک کافی است تا کمی آرام بگیریم و همواره به یادتان باشم. ما هیچگاه شما را فراموش نمی کنیم، شما هم حواستان به ما باشد. این روز ها بیشتر از همواره به نگاه شما محتاجیم.

بیشتر بخوانید: 22 متن ادبی شهادت حضرت فاطمه (س) جدید و سوزناک

کلام آخر

امیدواریم از خواندن این دو انشا در مورد حضرت فاطمه لذت برده باشید. شاید این دلنوشته دکتر شریعتی بهترین تعریف از محبوبه محمدی باشد که گفت: خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه بزرگ است؛ دیدم فاطمه نیست. خواستم بگویم فاطمه دختر محمد است؛ دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم فاطمه همسر علی است؛ دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم فاطمه مادر حسین است؛ دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم فاطمه مادر زینب است؛ باز دیدم که فاطمه نیست. نه، این ها همه هست و این همه فاطمه نیست؛ فاطمه، فاطمه است.

در پایان، برای آشنایی بیشتر با فضایل حضرت فاطمه زهرا (س)، مطالعه مطلب القاب حضرت زهرا (س) را به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 525

به "2 انشا در مورد حضرت فاطمه (با بند مقدمه، بدنه و نتیجه و آزاد)" امتیاز دهید

63 کاربر به "2 انشا در مورد حضرت فاطمه (با بند مقدمه، بدنه و نتیجه و آزاد)" امتیاز داده اند | 3.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 انشا در مورد حضرت فاطمه (با بند مقدمه، بدنه و نتیجه و آزاد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید