کرونا و آغاز فصلی جدید برای بازار کتاب در دنیا

به گزارش طرفداران رونالدو، ایرنا نوشت: شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد و کتاب و بازار نشر نیز مستثنی نماند. به رغم تاثیر منفی این بحران بر صنعت نشر، افزایش میزان مطالعه در دوران قرنطینه، راه را برای اندیشیدن به نوع تازه ای از سامانه های فروش گشود. چنانکه در کشور ما نیز بازار خرید آن لاین و تلفنی کتاب رونق گرفت و میزان اقبال عمومی به نسخه های مجازی افزایش یافت.

کرونا و آغاز فصلی جدید برای بازار کتاب در دنیا

ریچل کوک خبرنگار روزنامه گاردین در گزارشی می نویسد: روزهای قرنطینه و خانه نشینی بار دیگر کتاب را در مرکز توجهات قرار داده است. سال ها بود که نقش کتاب تا این اندازه مهم و حیاتی تلقی نمی شد. برخلاف چیزی که انتظار می رفت در روزهای کرونایی که دسترسی به کتاب ها سختتر شده، تقاضا از همیشه بیشتر است. نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که 40 درصد از افراد روزهای سخت قرنطینه خانگی را با خواندن کتاب سر کرده اند. تمامی ناشران نیز افزایش قابل توجهی را در بازدید از سایت های اینترنتی و فروش کتاب های الکترونیک و صوتی خود گزارش داده و نسبت به احتمال شکسته شدن انحصار آمازون بر بازار آنلاین کتاب هیجان زده اند.

جیمز دانت مدیر کتابفروشی واتراستون در این باره می گوید: درآمد حاصل از فروش آنلاین تنها بخش کوچکی از درآمدی است که از فروشگاه های خود داشتیم اما خوشبختانه حالا مشتریان می بینند که بازار آنلاین کتاب انحصاری نیست.

استفن پیج مدیر کتابفروش فیبر (Faber)نیز معتقد است که باید از این شرایط مدلی حاصل شود که در آن زیست بوم فروش آنلاین جمعی تر است.

با این حال ناشران درباره ورود به حیطه فروش مستقیم محتاطانه عمل می کنند. گروهی این ایده را به عنوان طرحی پیچیده و پرهزینه رد می کنند چون نمی خواهند آمازون را تحریک کنند. دیگران اما به طور غیررسمی تایید می کنند که این روزها این ایده در بین اهالی صنعت نشر مطرح است.

جانی گلر کننده ادبی و مدیر آژانس Curtis Brown در اظهارنظری در این باره می گوید: زمان این کار فرارسیده است. بیست سال است که دارم از ناشران می پرسم که چرا به حیطه فروش مستقیم ورود نمی کنند آن هم در حالی که داده ها، کلوب های کتابخوانی و وبسایت ها را هم در اختیار دارند. ناشران سابق بر این تنها ترجیح می دادند سرمایه شان را به شعبه های ضعیف تر تزریق کنند اما حالا مجبورند به این گزینه نیز فکر کنند. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، به این کار تن خواهند داد. تلویزیون که هزینه بیشتری دارد راه ارائه محتوا به مردم را پیدا کرده است. صنعت نشر اما همچنان با همان الگویی که از سال 1920 داشته، به کار ادامه می دهد. وقتی رمان جدید تونی پارسونز بیرون آمد، امکان تحویل آن وجود نداشت اما همان روز یک بدمینتون از آمازون سفارش دادم که صبح روز بعد تحویل داده شد.

گلر درباره واکنش نویسندگان به تغییرات و ابهامات ناشی از بحران کرونا نیز می گوید: خوب برایش مجهزند. در واقع با همان خودانزوایی روبه رو هستند که همیشه تجربه می کنند. آنچه سخت است، پیدا کردن موضوعی برای نوشتن است که به شرایط موجود مربوط باشد.

جرمی تراوتان از ناشران انتشارات مک میلان انگلستان نیز درباره فصل جدیدی که کرونا برای بازار کتاب به ارمغان آورده، می گوید: در انتهای این تونل تاریک، نور است. کتابفروشی های مستقل در این مدت باورنکردنی ظاهر شدند و با اسکیت و دیگر ابزار به تحویل کتاب ها ادامه دادند. چیز خوبی که از این شرایط حاصل شده به زیست بوم بازار کتاب مربوط می شود. در شرایط عادی، مذاکرات معمولا تا رسیدن به بهترین معامله ممکن ادامه دارد، چیزی که می تواند پرتنش و سخت باشد. اما حالا ما با خرده فروشان و چاپخانه ها همکاری می کنیم تا از روبه راه بودن اوضاعشان مطمئن شویم و نویسندگان و کننده های ادبی نیز درباره مسائلی چون پرداختی ها به طور خارق العاده ای با ملاحظه هستند. به عنوان یک کمپانی فعال در صنعت نشر ما درباره آینده نگران نیستیم. بازار کتاب های پرمخاطب خیلی خوب است در حوزه داستان های ادبی نیز شرایط بد نیست. ما نیز چون دولت برآورد می کنیم که بازار کتاب در این سه ماه از سال 70 درصد و در سه ماه سوم سال 50 درصد افت داشته باشد اما براساس پیش بینی های ما در سه ماهه چهارم اوضاع به شرایط عادی نزدیک خواهد شد.

استفان پیج نیز در مصاحبه اینترنتی خود با خبرنگار گاردین در این باره عنوان کرد: چهار، پنج سال گذشته صنعت نشر رونق خوبی داشته است. حسرتش را می خوریم اما خواندن و نوشتن هنوز وجود دارد. آثار اورجینال در این قرنطینه و خانه نشینی نیز خلق خواهد شد همانطور که از دل بحران اقتصادی بیرون آمدند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 326

به "کرونا و آغاز فصلی جدید برای بازار کتاب در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و آغاز فصلی جدید برای بازار کتاب در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید