کرج را به جنگلی از سیمان و آهن تبدیل نموده اند!

به گزارش طرفداران رونالدو، خبرنگاران/البرز یک پژوهشگر مدیریت شهری با بیان اینکه متاسفانه نگاهی گذرا به شهر کرج، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می کشد، گفت: کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده ای کلنگی وکوچه ها را به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب نموده است.

کرج را به جنگلی از سیمان و آهن تبدیل نموده اند!

محمد امین ابراهیم زاده در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: از دیرباز معماری حاکم بر محیط عمومی نقشی بی بدیل در فضای بصری شهرها داشته اند تا جایی که بعضی روانشناسان، معماری شهری را عاملی برای انرژی فردی و ذهنی شهروندان می دانند و انواع معماری را نیز با تحلیل های روان شناختی مفید یا غیر مفید برای روحیه شهروند دانسته اند.

ابراهیم زاده اضافه نمود: درصنعت معماری و ساختمان چند متغیر حائز اهمیت است. فراوری نماینده، مصرف نماینده، بازار و نهادهای نظارتی؛ متاسفانه صنعت ساختمان که بزرگترین بخش فعالیت مالی درداخل کشور است روزگار خوبی ندارد و از رونق قدیم خود افتاده است. شرایط ساختمان درکرج از لحاظ فنی و منظر و نما وکیفیت در شرایط اسفباری است. مدیریت غیرعلمی شهر و عملکرد نامناسب نهادهای نظارتی بر مدیریت شهری، هزینه شهرداری ها را به صورت غیرقابل تصوری افزایش داده است. ولی هزینه اداره گران شهر با افزایش مالیات ها به فراوری نمایندگان تحمیل شده و بعضی از آنها نیز به دو شیوه آن را به مصرف نماینده که قربانی اصلی این چرخه معیوب است تحمیل می نمایند:گرانی و افت کیفیت. و صنعت ساختمان را به رکود کشانده است .

این دانشجوی دکتری عمران ادامه داد: بنابراین تجدید نظر جدی در بخش ساختمان توسط سازندگان و شهرداری ضرورت دارد. فراوری نمایندگان باید با استفاده از تکنولوژی و دانش روز هزینه های ساخت را کاهش دهند. در مصرف انرژی در مراحل ساخت و بهره برداری صرفه جویی نمایند. شرایط اقلیمی و زیست محیطی در ساخت و ساز را مراعات نمایند. فرایند طولانی ساخت را کاهش دهند. به سایر نیروهای فراوریی مانند کارگران توجه نمایند و نسبت به بیمه آنان اقدام نمایند. معیارهای نظارتی را بپذیرند و بنایی بسازند که امنیت و آسایش را برای شهروندان به ارمغان آورند و شهر و نمای آن تجلی روح معنوی و ملی ایران و یا حتی عناصر معماری کرج و مناطق جنوبی استان البرز باشد.

وی اعلام نمود: متاسفانه نگاهی گذرا به شهر، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می کشد. عناصر زیبای معماری ایرانی و اسلامی که احترام جهانیان را برانگیخته جلوه ای در شهرما ندارد. شهرکرج شهری برای ساختمان هاست نه برای شهروندان، درگذشته بلدیه یا شهرداری هویت شهر بوده امروزه شهرداری های کرج و حتی ساختمان هایی که نماد شهر هستند مثل تالارشهیدان نژاد فلاح با کامپوزیت و بسیار زننده نما می شوند. استفاده از سنگ های تیره و یا نماهای بی هویتی که ناشیانه از عناصر غربی و یا شرقی ترکیب شده اند جلوه بدی به شهر داده است.کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده ای کلنگی وکوچه ها را به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب نموده است.

ابراهیم زاده توضیح داد: سازندگان ساختمان باید افق دیدشان رو به آینده باشد، استان البرز و شهرکرج احتیاج به بناهای جدید با کارنمودهای جدید دارد تا بتواند جذب توریست نماید. اوقات فراغت شهروندان را مدنظر قرار دهند و سازه ترکیبی از کالبد و روح باشد و معماری درکنارمهندسی قرارگیرد. ماهیت ساختمان در حال تغییر است توجه صرف به کارکرد اعتبار خود را از دست می دهد و زیبایی، فرهنگ و هویت درکنارکارکرد اعتبار ویژه ای می یابد.

این پژوهشگر مدیریت شهری اضافه نمود: در نقطه مقابل شورا و شهرداری موظف هستند با شفاف سازی قوانین، سرعت در صدور مجوزها و اجرای عادلانه قوانین و وحدت رویه در تغییر کاربری ها وکمسیون ماده صد و نظارت، جلوی رانت را گرفته تا سازندگان و فراوری نمایندگان واقعی به فعالیت بپردازند و دست سودجویان و رانت خواران از این صنعت کوتاه شود. تا در آینده اگربنایی در این شهرساخته شد سازنده آن با دقت به فضای معماری اصیل ایرانی و اسلامی آن توجه نموده و مردم خیره زیبایی بی بدیل آن شوند .

وی در خاتمه گفت: امید است شهر کرج که تاریخ آن با قدمت است از معماری اصیل ایرانی بیشتر بهره مند شود تا به الگویی برای تمام شهرهای کشور تبدیل شود و پیشنهاد می شود شورای اسلامی شهر کرج با وضع قوانین جدیدی سازندگان را به اجرای معماری اصولی و زیبای ایرانی - اسلامی ملزم کند تا به شهری زیباتر و مفیدتر برای شهروندان مان تبدیل شود .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 866

به "کرج را به جنگلی از سیمان و آهن تبدیل نموده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرج را به جنگلی از سیمان و آهن تبدیل نموده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید