کاهش نرخ تورم تولید بخش صنعت در زمستان 99

به گزارش طرفداران رونالدو، تهران (پانا) - براساس داده های آماری مرکز آمار ایران، نرخ تورم تولید بخش صنعت در زمستان 99 برابر 12.2 درصد بود که در مقایسه با فصل قبل 9.6 واحد کاهش داشت.

کاهش نرخ تورم تولید بخش صنعت در زمستان 99

به گزارش ایرنا، مرکز آمار گزارشی از نرخ تورم تولید فصلی، نقطه به نقطه و سالیانه بخش صنعت در سال 99 را منتشر کرد.

طبق این گزارش، تورم فصلی تولید معادل 12.2 درصد بود. در بین زیربخش­ های مختلف صنعتی در فصل مورد بررسی کمترین تورم فصلی مربوط به تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار (صفر درصد) و ساخت سایر مصنوعات (1.7 درصد) و بیش­ترین آن به ترتیب مربوط به ساخت مواد شیمیایی و فرآورده های شیمیایی (19 درصد)، ساخت کُک و فراورده های حاصل از پالایش نفت (16.6 درصد)، ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم­ تریلر (14.9 درصد) و ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر (13.4 درصد) است.

بررسی های جداول نشان می دهد که نرخ تورم تولید نقطه به نقطه در زمستان سال گذشته به 93.6 درصد رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل زمستان 1399 نسبت به فصل زمستان 1398، 93.6 درصد افزایش دارد.

تورم نقطه به نقطه در پاییز پارسال 77.3 درصد بوده است. در میان بخش ­های مختلف صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار (22.9 درصد)، ساخت سایر مصنوعات (37.5 درصد) و چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده (40.2 درصد) و بیش­ترین تورم نقطه به نقطه به ترتیب مربوط به زیربخش ­های صنعتی ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل (154.9 درصد)، ساخت مواد شیمیایی و فرآورده های شیمیایی (129.4 درصد)، ساخت فلزات پایه (117.7 درصد)، ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک (102.8 درصد) و ساخت تجهیزات برقی (97.7 درصد) است.

نرخ تورم تولیدکننده محصولات صنعتی در چهار فصل منتهی به زمستان 1399 نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 56.8 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 19.4 واحد درصد افزایش نشان می ­دهد.

در فصل مورد بررسی، در بین زیربخش ­های مختلف صنعتی در کشور، کمترین تورم سالیانه مربوط به ساخت فرآورده های توتون و تنباکو (19 درصد)، چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده (25 درصد)، ساخت کُک و فرآورده های حاصل از پالایش نفت (26.9 درصد) و بیش­ترین آن به ترتیب مربوط به ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل (138.6 درصد)، ساخت فلزات پایه (105.6 درصد)، ساخت تجهیزات برقی (71 درصد) و ساخت مواد شیمیایی و فرآورده های شیمیایی (69.1 درصد) است.

نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) مانند شاخص بهای مصرف کننده (CPI) همچون شاخص های قیمتی است که در بررسی فرایند سطح قیمت ها مورد بررسی قرار می گیرد. شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. ازاین رو، تأثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت. هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییرات قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان اعلام کرد که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبداء تولید را در نظر می گیرد.

هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف کننده هم مشاهده می شود. ازاین رو از تغییرات شاخص بهای تولیدکننده بعنوان پیشگویی برای تورم عنوان می کنند. علاوه بر این، شاخص بهای تولیدکننده فرایند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان داده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 943

به "کاهش نرخ تورم تولید بخش صنعت در زمستان 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نرخ تورم تولید بخش صنعت در زمستان 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید