چرا سرعت دانگل وای فای من پایین است؟ آنالیز 6 علت احتمالی

به گزارش طرفداران رونالدو، آیا دانگل وای فای شما سرعت به شدت کندی دارد؟ در این مطلب به شما یاری می کنیم تا علت عملکرد ضعیف دانگل وای فای خود را یافته و برای حل این ایرادات کوشش کنید تا وسیله مورد نظرتان عملکرد بهتر و سریع تری داشته باشد.

چرا سرعت دانگل وای فای من پایین است؟ آنالیز 6 علت احتمالی

یک دانگل، دستگاهی در میزان و ابعاد کوچک است که معمولا فرم و شکلی شبیه به فلش درایوهای USB دارد. دانگل وسیله ای است که شما با اتصال آن به داخل پورت USB یک سیستم کامپیوتری، عملکرد اضافه بر سازمانی را برای کامپیوتر تعریف می کنید. یک دانگل بی سیم یا آداپتور وای فای، توانایی و قدرت اتصال وای فای به اینترنت را به یک دستگاهی که به صورت پیش فرض این قدرت را نداشته القا می نماید. برای مثال شما یک سیستم رایانه شخصی دارید که کارت شبکه بی سیم ندارد و با اتصال دانگل وای فای می توانید این معضل را به راحتی حل کنید.

دانگل ها ابزاری مفید هستند چون حمل و نقل آنها راحت بوده و به آسانی می توان دانگل ها را بین دستگاه های مختلف وصل کرد. دانگل وای فای معمولا فضای کمی احتیاج دارد و کار کردن با آنها بسیار آسان است. با این حال اگر شما از یک دانگل وای فای استفاده می کنید، شاید با چند مشکل روبه رو شوید. یکی از رایج ترین مسائل، سرعت به نسبت ضعیف ارتباط بی سیم در مقایسه با سایر دستگاه هایی است که به طور مستقیم به شبکه بی سیم اینترنت متصل می شوند. در ادامه شش دلیل احتمالی برای این که چرا دانگل وای فای شما سرعت کندی را پیدا نموده آنالیز می کنیم.

دانگل Wifi مدل 802.IIN

240,000

109,000

تومان

دانگل Wifi شبکه آلفا مدل UW06

125,000

تومان

خرید دانگل وای فای از خبرنگاران

مشاهده همه

1. محدودیت های پهنای باند بی سیم

دستگاه های وای فای می توانند با استفاده از دو پهنا باند مختلف با شبکه اینترنت ارتباط بگیرند. پهنای باند GHz 2.4 قدیمی تر بوده و به وسیله بیشتر دستگاه ها پشتیبانی می گردد اما از طرفی دیگر، کندتر بوده و بیشتر مستعد ایرادات متداول است. پهنای باند دوم، GHz 5 است که سریع تر و مطمئن تر بوده اما دامنه پوشش کوتاه تری داشته و معمولا روی دستگاه های قدیمی تر کار نمی نماید.

در حالی که دانگل های بی سیم مدرن با این فرض طراحی و توسعه می یابند تا روی هر دو باند کار نمایند، دانگل شما تنها در صورتی از باند GHz 5 استفاده می نماید که روتر شما باند GHz 5 را انتقال دهد. اگر روتر شما یک دستگاه دو بانده نیست، بنابراین شما صرفا وادار می شوید تا از باند GHz 2.4 بهره ببرید. خوشبختانه، بیشتر روترهای مدرن از باند GHz 5 پشتیبانی می نمایند. به همین خاطر اگر یک مودم به شدت قدیمی دارید، پیشنهاد می کنیم که یک مودم مدرن و نسل تازه را بخرید.

دانگل وای فای ال بی لینک مدل BL-WN151

141,800 تومان

مشاهده و خرید

با تمام این تفاسیر، واقعا باند GHz 2.4 چه مسئله ای دارد؟ تعیین شده که این باند به شدت کم عرض است. در کشور ایالات متحده آمریکا تنها 11 کانال برای انتخاب وجود داشته و فرکانس هر کانال با فرکانس کانال های همسایه هم پوشانی دارد. در نتیجه، کانال های 1، 6 و 11 تنها کانال هایی هستند که هم پوشانی ندارند.

کانال های هم پوشان یک مشکل محسوب می شوند؛ چراکه امواج اطلاعات بی سیم می تواند با یکدیگر ایجاد اختلال نموده و به همین سبب، بسته های اطلاعاتی از دست می رود و در این حالت باید مجدد این بسته ها ارسال شوند. ارسال مجدد بسته های اطلاعات از طرفی هم زمان بر بوده و هم می تواند سرعت اتصال بی سیم را کاهش دهد. اگر اختلال در این سناریو زیاد باشد، افت سرعت چشمگیر خواهد بود.

اگر شما در یک ساختمان پر جمعیت ساکن باشید این ماجرا می تواند بدتر هم گردد؛ به این دلیل که صدها دستگاه در اطراف شما در کوشش هستند تا اطلاعات وای فای را از/به روتر منتقل نمایند. حتی اگر شما از یک کانال غیر هم پوشان بهره ببرید، نقل و انتقال سیگنال در یک کانال می تواند اختلال ایجاد کند. یک دانگل بی سیم روی باند GHz 2.4 به خاطر همین مسائل می تواند سرعتش کاسته گردد.

اگر مجبور هستید از باند GHz 2.4 بهره ببرید، مطمئن شوید که روتر خود را به گونه ای تنظیم نموده اید تا از آخرین استانداردهای وای فای استفاده کند تا اینکه از حالت های Mixed یا Legacy استفاده کند که پشتیبانی معکوس محدودی دارند. هر چند، اگر امکان پذیر است شما باید از باند GHz 5 با دانگل وای فای خود بهره ببرید. مادامی که روتر و دانگل شما هر دو از باند GHz 5 پشتیبانی نمایند، این کار برای انجام ساده است. باند GHz 5 دارای 23 کانال غیر هم پوشان بوده و مستعد مداخلات از سمت سایر دستگاه ها مثل امواج فرو سرخ نیست.

2. موقعیت ضعیف دانگل وای فای

بسته به این که دانگل بی سیم شما کجا قرار می گیرد، مداخله می تواند قبل از رسیدن امواج سیگنال به روتر آغاز گردد. اگر دانگل شما از لحاظ فیزیکی به شدت کوچک است، برترین محل قرارگیری درست در کنار کیس است. استفاده از این موقعیت برای اتصال می تواند سیگنال های قابل اطمینان تری را منتشر کند.

موقعیت ضعیف تنها به معنای محل نصب دانگل روی کیس نیست. برای مثال اگر دانگل شما روی میزی نصب گردد که پایه های فلزی دارد، شما همان اختلال ها را مجدد به احتمال زیاد تجربه خواهید کرد. برای حل این معضل، باید یک USB extender را بخرید که در داخل پورت USB قرار گرفته و به شما فضای مورد احتیاج برای اتصال دانگل را می دهد تا از منبع اختلال به دور باشد. بیشتر دانگل های بی سیم شامل یک پایه USB در داخل جعبه هستند. از همین پایه ها بهره ببرید تا مشکل حل گردد.

با تمام این تفاسیر، موقعیت و محل قرارگیری خودِ کامپیوتر هم اهمیت دارد. اگر دسکتاپی که از دانگل روی آن استفاده می کنید در زیر زمین قرار گرفته اما روتر شما در اتاقی در طبقه بالا محصور بین دیوارهای بتنی قرار گرفته، این موقعیت مکانی می تواند روی قدرت سیگنال ها اثرگذار باشد. وقتی یک دانگل وای فای از روتر دور قرار گرفته باشد سرعت کندی را برای کاربر در پی خواهد داشت.

دانگل وای فای شارک مدل SHORT-ANTENNA

135,000 تومان

مشاهده و خرید

3. آنتن داخلی دانگل وای فای

دانگل های بی سیم به دو شکل طراحی و توسعه می یابند: مدل های فشرده که شامل آنتن های داخلی هستند و مدل های حجیم که آنتن های خارجی دارند. کاربران بیشتری تمایل به خرید دانگل های بی سیم فشرده که در بعضی از منابع از آنها تحت عنوان نانو دانگل (Nano dongle) دارند؛ چراکه دستگاه های کوچک و قابل حمل بوده و از طرفی دیگر از لحاظ زیبایی هم می تواند برای مشتری مجذوب نماینده باشد.

هیچ فردی دلش نمی خواهد که یک آنتن بزرگ که از دستگاهش بیرون زده را خریداری کند. بعلاوه، فراوری آنتن های داخلی برای سازنده ارزان تر تمام شده و به همین خاطر دانگل های فشرده ارزان تر از مدل دیگر به شمار می روند. برای مثال می توان به آداپتور وای فای USB مدل TP-Link N150 اشاره نمود.

در حالی که آنتن های داخلی به نظر بهتر هستند، آنتن های خارجی تعیین شده که عملکرد بهتری را در پی دارند. دلیل این ماجرا در این موضوع نهفته که آنتن های خارجی اغلب بهره وری بیشتری داشته که موجب دریافت بهتر سیگنال ها می گردد. شما بعلاوه می توانید آنتن ها را به سمت روتر متمایل نموده تا دریافت بهتری را داشته باشند. این تفاوت ها تنها یکی از چند روشی است که دانگل وای فای شما می تواند روی سرعت اینترنتی که روی دستگاه دارید تاثیر بگذارد. اگر شما از یک نانو دانگل قدیمی استفاده می کنید، بهتر است تا به جای آن، از یک دانگل وای فای با آنتن خارجی بهره ببرید.

با این که دانگل ها با آنتن خارجی زیبا نیستند، اگر شما مجبور هستید تا از اینترنت وای فای برای دسکتاپ بهره ببرید، این دسته از محصولات ارزش خرید داشته و از طرفی دیگر کار کردن با آنها آسان تر است.

کارت شبکه بی سیم USB مدل WIFI 802.11b/g/n

80,000 تومان

مشاهده و خرید

4. گلوگاه های سخت افزاری دانگل وای فای

وقتی تصمیم می گیرید تا برترین دانگل وای فای را بر اساس احتیاجهای خود تهیه کنید، چند جزئیات است که باید به آنها توجه کنید. در ابتدا، تعیینات مربوط به دانگل است. دانگلی که روی آن برچسب پشتیبانی از Mbps 600 خورده، احتمالا پهنای باند آنچنان زیادی را پشتیبانی نمی نماید. به جای این، شاید منظور از این برچسب، Mbps 150 روی باند GHz 2.4 و Mbps 450 روی باند GHz 5 باشد که مجموعا روی هم رفته به عدد Mbps 600 می رسد. این مسئله علنا مصداق گمراه کردن مشتری است.

مطمئن شوید که یک دانگل می تواند از حدبیشتر سرعت تعریف شده اینترنت شما روی باندی که می خواهید بهره ببرید بهره می برد. اگر مطمئن نیستید که سرعت اینترنت منزل شما در چه حد است، با تامین نماینده سرویس اینترنتی (ISP) خود وارد مکالمه شده تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید. هر چند، سایت های زیادی وجود دارند که شما می توانید به صورت رایگان تست سرعت اینترنت بگیرید تا از سرعت واقعی سیستم خود مطلع شوید. واقعا فکر بدی نیست تا دانگلی را تهیه کنید که از سرعت اینترنت شما اندکی سریع تر است؛ چراکه در صورت ارتقای سرویس اینترنتی می توان همچنان از این نوع دانگل ها برای کاربردهای روزمره استفاده کرد.

یکی دیگر از محدودیت های سخت افزاری، پورت USB است که دانگل به آن متصل می گردد. پورت های USB 2.0 به طور کلی حدبیشتر سرعت Mbps 480 دارند اما به دلیل ناکارآمدی های سخت افزاری، احتمالا شما حدبیشتر سرعت را تجربه نخواهید کرد. برای برترین نتیجه، شما باید یک دانگلی را بخرید که USB 3 است و این دانگل را به پورت USB 3 وصل کنید تا حدبیشتر سرعت نظری Gbps 5 را کسب کنید.

در نهایت امر، حدبیشتر سرعت اینترنت خود را در نظر بگیرید. اگر شما برای یک سرویس با دانلود Mbps 25 و آپلود Mbps 5 هزینه پرداخت می کنید، در این حالت هیچ ترکیبی از مودم و دانگل بی سیم نمی تواند سرعت فراتری به شما بدهد. از آنجایی که ISP شما حدبیشتر سرعت را برای شما معمولا تامین نمی نماید، شما شاید احتیاج داشته باشید تا قبل از خرید آداپتور وای فای USB، ابتدا سرعت سرویس اینترنتی خود را افزایش دهید.

5. مسائل درایور یا پورت USB

پورت USB، آخرین جنبه ای است که در هنگام کند بودن یا ناپایدار بودن سرعت دانگل وای فای باید آن را آنالیز کرد. جدا از تفاوت های سرعت USB که در بخش قبل صحبت کردیم، شما باید مطمئن شوید که پورت USB که دانگل به آن وصل شده به خوبی کار می نماید.

کوشش کنید تا دانگل را به یک پورت USB دیگر متصل نموده و ببینید آیا می توانید سرعت بیشتری را کسب کنید یا خیر. اگر دانگل به یک هاب USB متصل شده، کوشش کنید تا دانگل را به جای اتصال به هاب، مستقیم به پورت USB متصل کنید. جدا از این موارد، شما بعلاوه باید چک کنید آیا درایورهای درستی برای دانگل شما نصب شده است یا خیر. روی ویندوز، دکمه Win + X را فشار داده و روی Device Manager کلیک کنید. سپس در پی Network adapters بگردید. در این بخش شما می توانید نام دانگل وای فای خود را پیدا کنید. روی نام دانگل خود راست کلیک نموده و سپس Update driver > Search automatically for drivers را انتخاب کنید تا اگر آپدیت تازهی برای درایور موجود است ابتدا دانلود و سپس نصب گردد.

دانگل Wifi آلفا مدل UW07

300,000 تومان

مشاهده و خرید

اگر این راهکار فایده ای نداشت، شما باید سایت سازنده دانگل خود را آنالیز نموده تا شاید درایورهای خاصی را خودِ شرکت برای مدل محصولی که دارید ارائه می دهد. برای دسترسی به صفحه مورد نظر شما تنها احتیاج دارید تا نام مدل دانگل خود را در موتور جست وجوی گوگل تایپ نموده و سپس شما با کلیک روی صفحه رسمی سایت سازنده، به صفحه دانلود درایورهای اصلی دانگل راهنمایی خواهید شد. به خاطر داشته باشید پس از دانلود و نصب هر گونه آپدیت، باید کامپیوتر خود را ری استارت کنید تا تغییرات به درستی اعمال گردد. در نهایت امر، یک تست سرعت دیگر بگیرید تا از افزایش سرعت دانگل وای فای خود اطمینان حاصل کنید.

6. خرابی دانگل وای فای یا سرعت اینترنت

اگر تمامی مراحل گفته شده را انجام داده و هنوز عملکرد دانگل وای فای ضعیف به نظر می رسد، شاید واقعا ایراد از سمت دانگل شما نباشد و ISP سرعتتان را محدود نموده است. محتمل است به دلیل استفاده بسیار زیاد از پهنای باند، سرعت وای فای کند شده باشد. در وضعیتی که کاربران کوشش می نمایند تا ویدیوهای رزولوشن بالا را به صورت آنلاین دیدن نموده، فایل های حجیم را دانلود نموده و فعالیت های دیگر مثل تجربه بازی های آنلاین را انجام دهند، شبکه اینترنت ممکن است نتواند به درستی تمامی این فعالیت ها را مدیریت کند. به همین خاطر، کاربرانی که استفاده زیادی از پهنای باند دارند به طور موقت محدود می شوند.

با تمامی این تفاسیر، اگر شما تمامی فاکتورهای گفته شده پیرامون دلیل کندی سرعت وای فای آنالیز نموده اما به نتیجه نرسیده اید، شاید مشکل از خودِ دانگل باشد. از آنجایی که دانگل ها ابزاری کوچک هستند، ممکن است به راحتی از دست افراد به زمین بیفتند و همین عامل احتمالا در خراب شدن وسیله شما نقش مهمی را ایفا می نماید. از طرفی دیگر، امکان دارد دانگل شما خیلی قدیمی شده و به همین ترتیب، نمی توان انتظار سرعت بالایی را از آن داشت. شما می توانید با خرید یک دانگل وای فای نسل تازه و کاملا مدرن، سرعت و بعلاوه اینترنت پایدارتری را تجربه کنید. هر چند، استفاده از اتصال با سیم همچنان یک گزینه دیگر برای وصل شدن به اینترنت محسوب می گردد.

دانگل Wifi مدل 802.IIN

240,000

109,000

تومان

دانگل Wifi شبکه آلفا مدل UW06

125,000

تومان

خرید دانگل وای فای از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره دانگل وای فای

دانگل های وای فای تازه با مدل های قدیمی چه تفاوتی دارند؟

دانگل های نسل تازه اغلب دو بانده هستند اما نسل قدیمی تنها از باند 2.4 GHz استفاده می نمایند.

در صورت خراب شدن دانگل وای فای آیا می توان آنها را تعمیر کرد؟

از آنجایی که دانگل های تک باند قیمت آنچنان زیادی ندارند، هزینه برای تعمیر یک دانگل وای فای از لحاظ مالی به صرفه نیست.

آیا دانگل وای فای خراب شده یا سرعت اینترنت سیستم پایین آمده است؟

شما با استفاده از سایت های مختلف می توانید سرعت اینترنت خود را در هر لحظه آنالیز کنید. بعلاوه با تماس با کارشناسان ISP هم می توانید از صحت اتصالات مربوط به اینترنت مطمئن شوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1520

به "چرا سرعت دانگل وای فای من پایین است؟ آنالیز 6 علت احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سرعت دانگل وای فای من پایین است؟ آنالیز 6 علت احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید