پهلوانی و ورزش باستانی میراث معنوی شاهنامه برای ایرانیان

به گزارش طرفداران رونالدو، یک نقال گفت: خروجی شاهنامه و ورزش باستانی برای ورزشکاران ایرانی پهلوانی است که بتوانند دل مردم را به دست بیاورند.

پهلوانی و ورزش باستانی میراث معنوی شاهنامه برای ایرانیان

سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می خوانیم از بیست ویکم تا بیست و هفتم آبان ماه 1401 در سراسر کشور برگزار می گردد که هفتمین روز از هفته کتاب با سه محور کتاب، ورزش و جوانمردی نام گذاری شده است بر همین اساس گفت وگویی با مرشد محسن میرزا علی انجام داده ایم.

مرشد محسن میرزا علی نقال و شاهنامه خوان گفت: من سالیان سال است که به وسیله شاهنامه در محضر فردوسی بزرگ هستم، این اثر دنیای برای هر کسی که در هر نقطه ای از ایران یا دنیا علاقمند به ورزش، کتاب، فتوت و جوانمردی باشد حائز اهمیت است، ورزش باستانی، که در آن دوران باب بود به سه مقوله ورزش، کتاب، جوانمردی ختم میشد اولین چیزی که در دوران کودکی وقتی برای اولین بار همراه پدرم برای ورزش به زورخانه رفتم، جدای از قدرت بدنی ورزشکاران مهم ترین چیزی که نظر مرا جلب کرد جوانمردی و عیاری پهلوانی بود که در آنجا ورزش میکردند.

عجین بودن خوی ایرانیان با جوانمردی

به گفته میرزا علی، مهم ترین نکته ای که در ورزش باستانی به چشم می خورد جوانمردی است البته باید بگویم که در کشور ما و سایر ورزش ها چنین خصلتی کم و بیش وجود دارد، مردم ما خلق و خو و سبک زندگیشان با جوانمردی و پهلوانی عجین است.

تفاوت میان قهرمان و پهلوان

او می گوید: قهرمان در ورزش در پی کسب مدال و مقام است، اما پهلوان جدای از ورزش در پی شاد کردن دلی است نمونه شاخص آن را ما بار ها در شاهنامه خوانده ایم.

پهلوانی ؛ خروجی شاهنامه و ورزش باستانی

این نقال گفت: خروجی شاهنامه و ورزش باستانی برای ورزشکاران ایرانی پهلوانی است که بتوانند دلی به دست بیاورند، شعر معروفی که در وصف پهلوانی می گوید تا نیفتادی ز پا افتادگان را دست گیر پهلوان تا که در ؛ افتادگی پیدا کنی بسیار حال.

میرزا علی گفت: پوریای ولی شخصیت مردمی، بااخلاق و جوانمردی بود که قبل از انجام یکی از مسابقات کشتی اش به طور اتفاقی دعای مادر رقیب ورزشی اش را می شنود که می گفت خدایا پسرم پیروز این میدان باشد، پوریا از خداوند می خواهد که بین عقل و دل او حکم کند تا روز مسابقه پسر پیروز میدان باشد و به وسیله دل مادری شاد گردد.

وی اضافه نمود: در ورزش حقیقی، بخشی از ورزش به سلامتی و زیبایی اندام مربوط می گردد مهم ترین بخش آن پرورش فکر و روح است.

اهمیت مطالعه روزانه

میرزا علی گفت: من به عنوان کسی که در حوزه نقالی فعالیت می نماید پس از سال ها کشتی گرفتن هنوز هم ورزش و مطالعه روزانه یکی از ضروری ترین موارد زندگیم است.

مطالعه آثار بزرگان ادبیات فارسی ایران

او می گوید: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما نسبت به سایر کشور ها بسیار پایین است، به نظر من بهتر است که مردم ما به جای اینکه ساعت ها وقت خود را در فضای های مجازی بگذرانند به مطالعه آثار بزرگانی، چون سعدی، حافظ و فردوسی حتی در زمان کوتاه بپردازند، زیرا زمانی که آگاهی انسان ها به واسطه مطالعه کتاب های مفید بالا برود قطعا در تصمیم گیری های مهم پیروز خواهند بود.

به گفته میرزا علی، ایرانیان در گذشته بخش اعظم زندگیشان کتاب بوده است، به طوری که کمتر خانواده ای بود فردوسی را نشناسد، که این نتیجه مطالعه پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها بوده است، نوع زندگی مدرن امروزی ما را از ورزش و مطالعه دور نموده است.

ایرانی آباد با ورزش، کتاب، جوانمردی

او می گوید: طبیعتا وقتی از کتاب و ورزش دور می شویم خوی جوانمردی هم در ما کمرنگ تر می گردد اگر چه که هنوز هم ایرانی به جوانمردی شناخته می گردد، اگر سه مقوله کتاب، ورزش و جوانمردی در کنار هم قرار بگیرند ایرانی آبادتر، مردمانی باسوادتر و سالم تر خواهیم داشت.

خبرنگاران فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1401 بروزرسانی: 27 آبان 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1493

به "پهلوانی و ورزش باستانی میراث معنوی شاهنامه برای ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پهلوانی و ورزش باستانی میراث معنوی شاهنامه برای ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید