پشت پرده اقدامات باکو برای ایجاد مدارس ترکی زبان

به گزارش طرفداران رونالدو، در همایش بین المللی آنالیز تحولات قفقاز دکتر الهام ملک زاده گفت: خیالات دولت آذربایجان برای ایجاد مدرسه ترکی زبان در وهله نخست به پروژه دیرینه حکومت آذربایجان باز می شود که از دوره عثمانی آغاز شد چرا که اینها در پی ایجاد یک استان خودمختار در ایران بودند.

پشت پرده اقدامات باکو برای ایجاد مدارس ترکی زبان

به گزارش خبرنگاران، دکتر الهام ملک زاده ، استاد دانشگاه با موضوع درخواست تاسیس مدارس ترکی در تبریز و ارومیه به وسیله آذربایجان قفقاز طی صحبت هایی گفت: تا پیش از معاهدات گلستان و ترکمانچای که تمام منطقه ها قفقاز را واگذار به روس کرد، قبلش همه تحت حکومت ایران بود. همین ماهیت غیر ایرانی بانیان کشور تازه را نشان می دهد که در هدفش مستتر بود.

وی در ادامه اضافه کرد: دولت تازه تأسیس آذربایجان مقر اصلی خود را گنجه اعلام کردند و کمتر از چهار ماه بعد نیز باکو را با حضور سپاهیان تصرف و مرکز دولت مساواتیان قرار دادند. سپس حزب مساوات مسلمانان در باکو ایجاد شد که برنامه اش اتحاد کشورهای اسلامی تحت رهبری ترکیه بود.

وی با اشاره به اینکه پس از مدتی آذربایجانی ها از ایران با مکاتبات و حضورا درخواست مدارس ترکی زبان در تبریز و ارومیه کردند، گفت: ایران ابتدا مخالفت کرد هر چند که آنها گفتند در این مدارس در فارسی و روسی هم خواهند گذاشت. اما باز هم ایران بعد از مکاتبات مخالفت نموده و چنین چیزی را مضر و غیر مصلحت برای دولت مرکزی برشمرد.

دکتر ملک زاده گفت: مروری بر روایتی که از خلال اسناد می آید نشان می دهد که خیالات دولت آذربایجان برای ایجاد مدرسه ترکی زبان نشان دهنده این است که اولا در وهله نخست به پروژه دیرینه حکومت آذربایجان باز می گردد که از دوره عثمانی شروع شد چرا که اینها در پی ایجاد یک استان خودمختار در ایران بودند چون سودای سرزمین ترک زبان را در سر می پرورانند.

وی در ادامه گفت: در وهله دوم هم به هوشمندی و دقت نظر میهنی ماموران ایران باید پرداخت که با وجود این فرایند و شرایطی که وجود داشت در آن دوره با میزبانی هیئت ایرانی در آذربایجان رودروایسی ننموده و مصلحت کشور را فدای مراودات محبت آمیز نکردند. در واقع مبانی و تحقیقات را در نظر گرفتند و بعد از هفت ماه آنالیز برای ایجاد مدرسه به زبان ترکی تصمیمی درست گرفتند.

ادامه این نشست تخصصی به وسیله خبرنگاران منتشر خواهد شد.

این مراسم به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی به صورت مجازی در سایت پژوهشکده به نشانی www.iichs.ir و در آپارات به نشانی Aparat.com/TVTARIKH/live و در اینستاگرام به نشانی https://instagram.con/iichs.ir پخش می گردد.

بیشتر بخوانید:

معتضد: نام جمهوری آذربایجان را کاملا محمل و بیخود گذاشتند؛ اسنادش هم موجود است

بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است

بهمن: فروش تسلیحات به خصومت تهران و باکو دامن خواهد زد

کفاش: بیشترین منافع در قراباغ برای روس ها رقم خورد/ احتمال جنگ سوم قراباغ زیاد است

صفرنژاد: حضور تکفیری ها در قفقاز می تواند برای ایران دردسرساز گردد/گلکاریان: اردوغان رویای توران بزرگ را دارد

احمدی: جنگ قراباغ تازه شروع شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

احمدی: جنگ قراباغ تازه شروع شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1275

به "پشت پرده اقدامات باکو برای ایجاد مدارس ترکی زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده اقدامات باکو برای ایجاد مدارس ترکی زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید