پاتوق های پردردسر

به گزارش طرفداران رونالدو، از قدیم می گفتند هر جرمی و مجرمی یک پاتوق دارد، هنوز هم باگذشت دهه ها از این سخن بازهم جرایمی در کشور هست که پاتوق خاص خود را دارند و مجرمان برای خریدوفروش مال سرقتی در آن پاتوق ها حاضر می شوند.

پاتوق های پردردسر

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران از ضمیمه تپش روزنامه خبرنگاران، این روزها بعضی جرایم تازه ظهور نموده پاتوق های جدیدی برای مجرمان به وجود آورده است.

پاتوق هایی که گاهی با پاتک پلیس برای مدتی تعطیل و مجرمان برای فرار از دست قانون آنجا آفتابی نمی شوند و با فراموش شدن موضوع،روز از نو و روزی از نو.بعضی از این پاتوق ها تا جایی معروف شده اند که مالباخته می داند برای پیدا کردن جنس سرقتی باید کجا برود.

این هفته سراغ پاتوق مجرمان پایتخت رفته ایم؛ پاتوق هایی که تردد افراد در آنها باعث گلایه و شکایت اهالی شده و پلیس را مجبور به اجرای طرح هایی برای پاکسازی نموده است.

سرقت در بهشت سارقان فروش در اطراف علاءالدین

با ظهور گوشی های هوشمند تلفن همراه، بعضی سارقان و زورگیران به سمت سرقت آنها رفتند و واژه جدیدی را به نام موبایل قاپی خلق کردند. این سارقان در روزهای نخست با سرعت به طعمه خود نزدیک و در یک چشم به هم زدن از غفلت مالباخته استفاده و گوشی را قاپیده و فرار می کردند.

اما در سال های اما موبایل قاپ ها به سمت خشونت رفته و با سلاح سرد و گرم در صورت مقاومت طعمه با او درگیر می شوند. بر اساس آمار، هرساله تعداد زیادی از مردم هنگام زورگیری و موبایل قاپی با سلاح سرد و گرم مجروح و تعدادی هم جانشان را از دست داده اند.

در کلانشهر تهران به علت تردد زیاد شهفرایندان در مناطق مرکزی و استفاده از تلفن همراه در کنار خیابان، این منطقه به بهشت سارقان و زورگیران موبایل تبدیل شده است و روزی نیست که چند شهفرایند برای شکایت از موبایل قاپان به کلانتری های این نقطه از شهر نفرایند.

هر بار هم که پلیس طرح مهار یا دستگیری موبایل قاپ ها را به اجرا می گذارد چند روزی آمار سرقت در این مناطق کاهش پیدا می نماید اما دوباره سروکله موبایل قاپ ها پیداشده و سرقت هایشان را آغاز می نمایند.

در همین حال یکی از مناطق مهم فروش گوشی های سرقتی تا پنج سال قبل چهارراه مولوی بود.

سارقان گوشی های خود را برای فروش به چهارراه مولوی می بردند و مالخران هم گوشی ها را با کمترین قیمت خریده و بعد به مشتریان خود به عنوان گوشی بدون جعبه می فروختند.

امروز اما با هوشمند شدن گوشی ها مالخران خود را به نزدیکی پاساژ علاءالدین رسانده و گوشی های هوشمند گران قیمت را از دزدان تازه کار می خرند اما با توجه به ردیابی گوشی ها آنها را به اتباع کشورهای همسایه می فروشند و گوشی در کمتر از یک هفته از سرقت به خارج از مرزها منتقل و برای همواره ناپدید می گردد.

یکی از این مالخران که در طرح پلیس تهران دستگیر شده بود، می گوید: دزدان پاتوق مرا در اطراف علاءالدین می شناختند و فقط گوشی آیفون برایم می آوردند. هرگوشی را 500هزار تومان می خریدم و یک میلیون تا دو میلیون تومان به رابطان افغان می فروختم تا در افغانستان بفروشند. این طوری خیالم راحت بود که ردیابی و دستگیر نمی شوم.

بازار سید اسماعیل؛ پاتوق کفش دزدها

نام این پاتوق آنقدر معروف است که از قدیم و حتی در سخنرانی های مرحوم آیت ا... مجتهدتهرانی هم آمده بود که اگر کفش تان را دزدیدند به بازار سید اسماعیل بروید شاید آن را در بساطی ها پیدا کردید. دزدان کفش کتانی و کفش اغلب معتادانی هستند که برای خرج روزانه مواد، کفش سرقت می نمایند اما پشت این سرقت ها افرادی هستند که اگر به انبار آنها راه پیدا کنی، می توانی گونی گونی کفش هایی را ببینی که ارزشش صدها میلیون تومان است.

چندسالی بود که این جرم در حال فراموشی بود اما با گران شدن کفش های کتانی و قیمت میلیونی آن باز هم کفش دزدها دست به کار شدند. پاتوق دپو و فروش کفش های دزدی در بعضی کوچه پس کوچه های بازار سیداسماعیل(سیداسمال) است.اگر بتوانی ردی از انبارهای کفش های سرقتی بگیری به دریایی از کفش و کتانی می رسید. البته بعضی معتادان هم هستند که برای مالخران کتانی کار نمی نمایند و بعد از سرقت کفش، آن را به کنار بازار سیداسماعیل آورده و به بهای یک یا دو روز هزینه مواد مخدر می فروشند.

پاتوق آشنایی مجرمان کجاست؟

تا چند سال قبل قهوه خانه ها محلی برای نوشیدن چای یا کشیدن قلیان برای مردانی بود که خسته از کار روزانه می خواستند ساعتی این خستگی را فراموش نمایند یا با دوستان و افراد هم سن خود گپی بزنند اما در سال های اخیر تعدادی از قهوه خانه ها کارکرد خود را از دست داده و به محلی برای تجمع جوانان و افراد کم سن و سال تبدیل شده است.

کم کم پای افراد خلافکار هم به این قهوه خانه ها باز و این اماکن پاتوق آنها شد. با آغاز مسائل مالی و گرانی ها و حضور جوانان کم سن و سال بلندپرواز، مجرمان به فکر جذب آنها افتادند و تعدادی از قهوه خانه ها به محلی برای قرار مجرمان سابقه دار تبدیل شد.

افراد سابقه دار در قهوه خانه ها جمع می شوند و نقشه سرقت هایشان را در حال پک زدن به قلیان می کشند.

دزدانی که با وعده پول خوب، جوانان بیکار در این قهوه خانه ها را جذب و به یک مجرم حرفه ای تبدیل می نمایند البته با شیوع کرونا در یک سال اخیر، این مجرمان خطرناک تنها به قهوه خانه های زیرزمینی می فرایند و با وعده درآمد بالا و کار بدون دردسر جوانان و نوجوانان بیکار را جذب باند خود می نمایند.

موادفروشی از جنوب شهر تا فضای مجازی

در چند سال اخیر با کوچ معتادان به جنوب شهر از جمله محله هرندی، کلونی تجمع معتادان در این منطقه و محله های اطراف شکل گرفت. این بهترین فرصت برای فروشندگان موادمخدر بود تا سلطه خود را روی این منطقه ثابت و آنجا را پاتوق خود نمایند.

حجم مواد مصرفی از سوی این معتادان بهترین فرصت برای سودجویان بود و در این مناطق پاتوق های خود را به شکل شیره کش خانه، گذرهای فروش مواد درآورند.

کار به جایی رسیده بود که اگر کسی ناخواسته وارد پاتوق و قلمرو این فروشندگان مواد می شد خیلی زود به وسیله نوچه ها شناسایی و ابتدا به او اخطار ترک محل داده سپس به درگیری و حتی قتل ختم می شد. خرده فروشان جزئی هم در پوشش وانت میوه فروش یا پرسه در پارک ها محل را زیر نظر داشته و از پاتوق خود مراقبت می نمایند.

یکی دیگر از پاتوق ها که با طرح های پلیس، حضور ساقی ها در آن کمرنگ شده، دره فرحزاد است. قاچاقچیان این منطقه افرادی را اجیر نموده اند که به چوبدار معروف هستند.

این افراد در ورودی پاتوق مخفی می شوند و ترددها را زیرنظر دارند تا اگر پلیس سررسید همدستان خود را باخبر نمایند.

با تغییر نوع مواد و شیوع مصرف گل، پاتوق خاص این مواد در غرب تهران شکل گرفت. چند سال قبل بعضی ساقی های گل در کنار اتوبان اشرفی اصفهانی و خیابان های منتهی به آن پارک نموده و گل را توزیع می کردند البته با گسترش بیشتر این مواد، هر محله بر ای خود یک ساقی گل دارد و حتی کار به سفارش اینترنتی و تحویل در منزل هم رسیده است.

در حال حاضر ساقی ها با راه اندازی صفحات اینستاگرامی و کانال های تلگرامی تبلیغ مواد مخدر می نمایند و با دریافت پول، مواد را در خانه تحویل می دهند. به گفته رئیس پلیس فتا، فعالیت این قاچاقچیان تحت رصدهای پلیسی است و با بسیاری از آنها برخورد شده است.

به گفته سردار مجید، پلیس مواد مخدر و فتا در این حوزه همکاری نزدیکی برای برخورد با قاچاقیان فضای مجازی دارد.

کجا دنبال مدارک سرقتی باشیم؟

زنان بیشترین قربانیان کیف قاپی هستند اما برای فردی که کیفش از سوی کیف قاپ ها و دزدان سرقت می گردد گاهی مدارک داخل آن مهم تر از پول و گوشی و جواهرات سرقتی است و بسیاری از کیف قاپ های موتورسوار هم می دانند که گشت های پلیس در سطح شهر اگر کیف زنانه ای را همراه آنها ببینند سریع مشکوک و آنها را متوقف و در بازرسی راز سرقت هایشان لو می رود، برای همین خیلی زود در خلوت ترین محل، محتویات باارزش داخل کیف را سرقت و اسناد و مدارک را درون سطل زباله می اندازند، چرا که حمل کیف ها برای آنها مانند بمب ساعتی است و هرلحظه ریسک دستگیری را بالا می برد.

یکی از بهترین راهکارها در کنار طرح شکایت در کلانتری برای رسیدن به اسناد هویتی، جست وجو در سطل های زباله، جوی و اماکن پرت و خلوت نزدیک محل سرقت است. البته باید زود دست به کار شوید چرا که اولین ماشین حمل زباله می تواند کیف را به جایی ببرد که دست تان دیگر به مدارک نرسد.

پاتوق خودروهای سرقتی کجاست؟

تا همین پنج سال قبل، اگر یک روز خودروی شما را سرقت می کردند و پلیس در سه روز اول کشف نمی کرد، توصیه همه برای پیدا کردن آن، گشتن در بعضی اوراقی های شوش بود؛ جایی که خودروها پس از سرقت در چند روز اوراق و قطعاتش در همان گاراژها فروخته می شد.

با ورود پلیس به بازار اوراقچی های شوش و حتی جابه جا کردن بخش عظیمی از گاراژها به جاده خاوران، مالخران خودروی سرقتی که در پوشش اوراقچی فعالیت می کردند، هوا را پس دیده و به فکر فرار از شوش و خاوران افتادند و به دنبال جای جدید بر ای خود بودند.

اقدامات پلیسی در کنار گلایه اهالی این محله ها از حضور خلافکاران در این مناطق و فعالیت در پوشش مغازه داران آنجا بود.مالخران این بار به سمت جنوب غرب تهران کوچ کردند. این افراد بعد از خرید خودروی سرقتی در یک چشم به هم زدن خودرو را لخت و بدنه خالی شده آن را در بیابان های اطراف شهر یا بین باغ های آنجا رها می نمایند.

گروهی نیز خودروهایی مثل نیسان را به مرز افغانستان برده و تحویل مالخران افغان می دهند تا در حمل مواد از آن استفاده نمایند. خودروهای وانت تندرو هم در اختیار قاچاقچیان کالا قرار می گیرد.

پاتوق قطعات سرقتی

با این که اغلب دزدان خودرو و اوراقچی های خلافکار به آن مناطق رفته اند، اما هنوز دزدانی هستند که وفادار به شوش بوده و حاضر نیستند از این منطقه بفرایند.

این دزدان که به سارقان قطعات داخل خودرو معروف هستند، گاهی دست به سر قت باتری، کامپیوتر خودرو و قطعات داخل کاپوت می زنند و همچنان قطعات خرد و کوچک سرقتی را در اطراف میدان شوش می فروشند.

هنوز هم اگر کامپیوتر خودروی شما را سرقت کردند، برای خرید آن باید به گاراژهای اوراقی بروید و گاهی ممکن است کامپیوتر خودرویتان را بدون این که متوجه شوید، خریداری کنید و از خریدتان هم رضایت داشته باشید.

حیوان دزدها کجا هستند؟

شاید برای همه اتفاق نیفتد، اما بعضی شهفرایندان پرندگان گران قیمتی و حیوانات خانگی را نگهداری می نمایند که دزدان را برای سرقت قلقلک می دهد.

این دزدان در گذشته پرنده ها را به بازار مولوی می بردند و مالخران و بعضی پرنده فروش ها آن را می خریدند، اما با از رونق افتادن بازار مولوی، پرنده فروشان به حاشیه بزرگراه آزادگان رفته و و در میان پرنده فروشان رفته و مدعی می شوند پرورش دهنده حیوان هستند.

اطراف این بازار محلی برای دزدان پرنده و حیوانات خانگی است تا بتوانند این حیوانات را به قیمتی بالا بفروشند.

مجید غمخوار - تپش

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 939

به "پاتوق های پردردسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاتوق های پردردسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید