نوشابه گازدار رژیمی برای جلوگیری از سنگ کلیه؟!

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران دریافتند که انواع رژیمی نوشابه های گازدار پرتقالی مانند سون آپ، اسپرایت و سانکیست حاوی مقادیر نسبتا زیادی از ترکیبی به نام سیترات هستند. سیترات به نوبه خود یک ماده شناخته شده در مهار تشکیل سنگ اگزالات کلسیم، شایع ترین شکل سنگ کلیه است.

نوشابه گازدار رژیمی برای جلوگیری از سنگ کلیه؟!

نوشابه گازدار رژیمی برای جلوگیری از سنگ کلیه؟!

یک پژوهش نو ادعا می کند برخی از نوشابه های گازدار رژیمی ممکن است به جلوگیری از شایع ترین نوع سنگ کلیه کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران دریافتند که انواع رژیمی نوشابه های گازدار پرتقالی مانند سون آپ، اسپرایت و سانکیست حاوی مقادیر نسبتا زیادی از ترکیبی به نام سیترات هستند. سیترات به نوبه خود یک ماده شناخته شده در مهار تشکیل سنگ اگزالات کلسیم، شایع ترین شکل سنگ کلیه است.

دکتر برایان اچ ایسنر از بیمارستان عمومی ماسوچوست در بوستون و سرپرست این بررسی نو می گوید: یک دلیل که کلیه برخی از افراد سنگ ساز است، این است که ادرار آنها حاوی مقادیر نسبتا کمی سیترات است. مکمل های سیترات پتاسیم برای مدت های طولانی به نام درمانی معمول برای پیشگیری از سنگ های اکسالات کلسیم و هم برای سنگ های اسیداوریکی در افراد مستعد سنگ سازی به کار رفته اند. یک بررسی به وسیله یکی از همکاران آیسنر در 10 سال قبل نشان داد که که نوشیدن لیموناد خانگی می تواند به افراد سنگ ساز کمک کند.

به گفته آیسنر اینکه چگونه درمان با لیموناد مانع تشکیل سنگ می شود، دقیقا روشن نیست، اما برخی از پزشکان آن را به بیماران شان توصیه می کنند. او گفت: هدف از بررسی فعلی این بود که تعیین شود آیا نوشابه های تجاری در دسترس حاوی مقادیر مشابهی سیترات مانند لیموناد خانگی هستند یا نه. پژوهشگران از انواع رژیمی این نوشابه ها استفاده کردند تا از قند و کالری زیاد انواع معمول آنها پرهیز کنند. در مجموع این بررسی نشان داد که نوشابه های گازدار پرتقالی رژیمی از جمله اسپریت، کانادا درای، سون آپ و سانسکیت اورنج مقادیر نسبتا بالاتری سیترات نسبت به لیموناد خانگی دارند. از طرف دیگر نوشابه های سیاه کولادار یا سیترات نداشتند یا سیترات اندکی داشتند. اما اینکه آیا واقعا این نوشابه های رژیمی سیترات دار می توانند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کنند، هنوز نامعلوم است. آیسنر گفت: او و همکاران اش در حال حاضر در حال انجام بررسی هستند تا به این پرسش پاسخ دهند.

در حال حاضر پژوهشگران می گویند که به افراد سنگ ساز توصیه نمی کنند که نوشابه گازدار رژیمی پرتقالی بخورند اما آیسنر گفت که این بیماران باید روزانه 2 تا 3 لیتر آب و سایر مایعات در روز بنوشند. او افزود که حتی در افرادی که به طورطبیعی میزان سیترات ادرارشان پایین نیست، مصرف متعادل نوشابه های گازدار پرتقالی رژیمی تا جایی که مساله تشکیل سنگ مطرح است، اشکالی ندارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1125

به "نوشابه گازدار رژیمی برای جلوگیری از سنگ کلیه؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشابه گازدار رژیمی برای جلوگیری از سنگ کلیه؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید