معرفی غذاهای بلژیکی

به گزارش طرفداران رونالدو، غذاهای بلژیکی

بیشتر ما وافل های معروف بلژیک را می شناسیم اما هیچ می دانستید که بلژیک بیشترین تعداد رستوران های نمونه را در بین کشورهای اروپایی دارد؟ غذاهای بلژیکی نقش مهمی در فرهنگ بلژیک بازی می کنند و همانطور که این کشور از نظر زبانی تقسیم بندی شده از نظر غذایی هم همین اتفاق برایش افتاده است! مثلا آن هایی که به زبان والون حرف می زنند غذاهایشان شباهت زیادی به غذاهای فرانسوی دارد و پر از سس است. بیشتر غذاهای بلژیکی بر پایه گوشت و ماهی بنا شده و غذاهای دریایی نقش مهمی در بین آن ها دارد. می خواهیم تعدادی از بهترین غذاهای بلژیکی را معرفی کنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

معرفی غذاهای بلژیکی

سول میونیق | Sole meunière

همان طور که گفتیم حتما چند تا غذای دریایی در لیست بهترین غذاهای بلژیک پیدا می شود. این غذا از قدیمی ترین غذاهای دریایی بلژیک است و پختش هم اصلا کاری ندارد! فقط کافیست تکه های ماهی را در مخلوط آرد، نمک، فلفل، پودر سیر و … بخوابانید تا مزه دار شوند بعد آن ها را با کمی کره سرخ کنید. برای اینکه این ماهی طعم بهتری بگیرد بر روی آن از سس مخصوصی استفاده می شود که شامل جعفری خرد شده، آبلیمو، کره و … است. این ماهی خوشمزه طعم خاصی دارد و به همراه سیب زمینی آب پز، سرخ شده و یا پوره سیب زمینی خورده می شود.

اندیو و هم گارتین | Endive and Ham Gratin

این غذا را احتمالا در منوی رستوران های لوکس پیدا نمی کنید اما از آن غذاهای خوشمزه و آسانی است که خانواده ها زیاد درست می کنند. در واقع ماده اصلی این غذا کاسنی فرنگی است که با پنیر و گوشت ترکیب و در آخر هم به همراه پوره سیب زمینی سرو می شود. کاسنی های بلژیک به حدی معروفند که بیشتر کاسنی هایی که در شهرهای معروف دنیا فروخته می شود برای بلژیک هستند.

کاربناد فلمیند | Carbonade flamande

این غذا در واقع استیک به همراه آب خورش است اما طرز پخت آن در هر منطقه و در هر خانواده فرق دارد! ولی همه این تفاوت ها در جزئیات است و به طور کلی معمولا برای درست کردن آن از گوشت گاو، فلفل، پیاز، نمک، نان و ادویه استفاده می شود. در این غذا سبزیجاتی مثل هویج، قارچ و سیر هم اضافه می شود و تنوع غذا به حدی است که گاهی در آن حتی طعم شکلات تلخ را هم احساس می کنید! اگر می خواهید این غذا جا بیفتد و حسابی خوشمزه شود باید بگذارید گوشت ساعت ها آهسته بپزد. این غذا معمولا به همراه سیب زمینی آب پز یا سرخ کرده، نودل و سبزیجات خورده می شود.

فیله آمریکایی | Filet Americain

شاید به رستوران بروید و با دیدن نام فیله در منو تصور کنید که تا چند دقیقه دیگر یک استیک آبدار خوشمزه را میل می کنید! باید بگوییم که تصورتان کاملا غلط است! چون این غذا در واقع گوشت چرخ کرده خام است که به صورت سرد خورده می شود. البته نگران مزه آن نباشید چون در آن آنقدر ادویه و چاشنی مثل نمک، فلفل، سفیده تخم مرغ، پیاز، سس کچاپ، جعفری و … به کار رفته که مزه گوشت خام را چندان احساس نمی کنید. برای خوردن این غذا دو راه دارید: یا می توانید آن را به همراه روی نان توست بخورید و یا با غذای دیگری میل کنید.

غذای Moules frites

نگاه به نام عجیب این غذا نکنید چون همان سیب زمینی سرخ کرده و صدف رودخانه ای است. همین که ماه های شهریور تا بهمن فرا می رسد این غذا از محبوب ترین غذاهای بلژیک می شود و رستوران های زیادی آن را به طور ویژه سرو می کنند. برای درست کردن این غذا صدف را به همراه موسیر، جعفری، کره در مقداری آب می پزند و در کنار آن سیب زمینی سرخ کرده می گذارند. اگر غذاهای دریایی دوست داشته باشید حتما از طعم لذیذ صدف های این غذا خوشتان می آید.

استومپ | Stoemp

یک غذای ساده، سالم و خوشمزه که از ترکیب پوره سیب زمینی با پوره سبزیجات دیگری مثل کاسنی، کلم، پیاز، هویج، اسفناج و … درست می شود. البته گاهی وقت ها به ترکیب سبزیجات، خامه یا شیر هم اضافه می شود که طعم آن را خوشمزه تر می کند. در غروب های زمستان خوردن این غذا به همراه تکه ای سوسیس یا ماهی خیلی می چسبد.

غذای Paling int groen

ترجمه این غذا یعنی مار ماهی با سس خیلی خیلی سبز. در قدیم رسم بر این بوده که برای درست کردن این غذای سنتی، مار ماهی از رودخانه شلده صید و به همراه سبزیجات تازه کنار رودخانه پخته می شد اما امروز برای تهیه سس سبز این غذا از ترکیب موادی مثل جعفری، نعنا، ریحان، آویشن و شاهی استفاده می شود. سس حتما باید در لحظه آخر به غذا اضافه شود تا رنگش تیره نشود. این غذا هم مثل بیشتر غذاهای بلژیکی به همراه سیب زمینی آب پز و یا نان خورده می شود.

واترزوی گنت | Gentse waterzooi

همانطور که گفتیم در منطقه ها مختلف بلژیک با توجه به زبانی که مردم هر ناحیه دارند غذاهای مختلفی متداول است، این خورشت خوشمزه هم معمولا در منطقه فلاندر یعنی محله فنلاندی ها درست می شود. این غذا در شهر گنت اختراع شده و در آن از انواع ماهی ها به همراه سبزیجاتی مثل هویج، تره، سیب زمینی و … استفاده می شود. هر چند که امروز در بیشتر رستوران ها برای پختن این غذا به جای ماهی از مرغ استفاده می شود پس اگر از طعم ماهی در خورشت چندان خوشتان نمی آید می توانید با خیال راحت آن را میل کنید.

بلژیک غذاهای متنوعی دارد پس اگر گذرتان به این کشور فوق العاده افتاد سری به یکی از رستوران ها بزنید و معروف ترین غذاهای این سرزمین را امتحان کنید، مطمئنا گشت و گذار در هر کشور بدون خوردن غذاهای مخصوص آن کامل نمی شود.

منبع:expatica.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1305

به "معرفی غذاهای بلژیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی غذاهای بلژیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید