مراسم جذاب گلاب گیری چطور است؟

به گزارش طرفداران رونالدو، مراسم گلاب گیری کاشان

در مراسم گلاب گیری کاشان، که یکی از رسومات جذاب و دیدنی ایرانیان است، گلاب را از گل محمدی تهیه می نمایند. گلاب گیری کاشان زمان، روش و ابزار خاص خودش را دارد. در واقع گلاب از تقطیر گل محمدی به دست می آید.

مراسم جذاب گلاب گیری چطور است؟

فصل گلاب گیری کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان را در زمان خاصی از سال انجام می دهند. معمولا در بهار، از اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادماه می توانید به دیدن این مراسم بروید و گلاب تازه برای خود تهیه کنید. تورهای گلاب گیری کاشان از تورهای پرطرفدار در این تاریخ است.

ابزار گلاب گیری کاشان

یکی از جاذبه هایی که زمان گلاب گیری کاشان می بینید، ابزار سنتی مورد استفاده برای گلاب گیری است. این ابزار شامل: اجاقی از جنس آجر و سیمان یا سنگ و گل، دیگ مسی، تغار مسی به عنوان سرپوش دیگ، پارچ دسته دار از مسی، چهار نی کوچک تو خالی که رابط بین دیگ و پارچ است و حوض آب و دستگاه حرارتی زیر دیگ.

مراحل گلاب گیری کاشان

1. چیدن گل های محمدی

2. ریختن گل ها داخل دیگ مسی روی اجاق (حداکثر 30 کیلوگرم)

3. ریختن 80 لیتر آب

4. پوشاندن سر دیگ با تغار مسی

5. گذاشتن وزنه سنگینی روی سر دیگ

6. بستن تمام منافذ بین دیگ و تغار با مخلوطی از تفاله گل و آرد نان

7. گذاشتن پارچ مسی در آب حوض به طوری که سر پارچ حداقل 20 سانتی متر از آب بیرون باشد.

8. لوله های نی را از یک طرف در دیگ و از طرف دیگر در پارچ قرار می دهند. این لوله ها با پارچ و دیگ زاویه می سازند.

9. در این مرحله اجاق را روشن نموده و عمل گلاب گیری آغاز می گردد. با به جوش آمده آب، بخار آن و گلاب تا زاویه لوله بالا رفته و بخار گلاب به سمت پارچ می رود. به دلیل سردی محیط، بخار در پارچ به گلاب تبدیل می گردد.

جالب است بدانید امروزه به جای وزنه سنگین و خمیر، از اهرم و پیچ مهره و لوله های چدنی استفاده می نمایند.

گلاب گیری کاشان در نقاط مختلف، از جمله قمصر، نیاسر، برزک، کامو، ون، ازوار و جوشقان انجام می گردد.

گلاب گیری کاری حساس و دقیق است و ظرافت های خاصی در زمان گلاب گیری کاشان انجام می گردد. هرچه به این ظرافت ها دقت بیشتری گردد، کیفیت گلاب بهتر خواهد شد.

مراسم قبل از گلاب گیری کاشان

چیدن گل محمدی همراه با انجام مراسم مذهبی خاص است. از زمان گذشته تا به امروز، افراد هنگام چیدن گل محمدی به محض اینکه نام این گل را می شنوند صلوات می فرستند. همچنین، مراسم دیگری که از 140 سال پیش انجام می شده، نواختن ساز و دهل هنگام بردن گل ها به کارگاه های گلاب گیری است.

انواع گلاب:

گلاب سنگین (درجه یک): گلابی که 100 میلی لیتر آن حداقل 35 میلی گرم اسانس داشته باشد و یا حداقل اسانس آن کم تر از 25 میلی گرم نباشد، درجه 1 است. در واقع، گلابی سنگین است که با ریختن 30 کیلوگرم گل مرغوب، 40 لیتر محلول از آن به دست بیاید. نام دیگر آن گلاب 5 منی است. از هر یک کیلو گل محمدی حدودا یک لیتر گلاب بدست می آید، می گویند مقدار 500 گرم اولیه گلاب که در در روش سنتی استخراج می گردد بسیار خوشبو و ناب است. از دیگر ویژگی های اصلی فراوری گلاب، استفاده از آب بسیار زلال و بهداشتی است. گلاب خوب باید کاملا بیرنگ و فاقد هر گونه رسوب و ذرات خارجی باشد.

گلاب سبک (درجه دو): گلابی که از 15 کیلوگرم گل، 40 لیتر محلول به دست می آید، درجه 2 است.

گلاب دو آتشه: گلاب دو آتشه در حالتی به دست می آید که بعد از یک بار تقطیر و گلاب گیری، به جای آب روی گل های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی را بریزیم. یعنی گلاب مجددا با گل تازه تقطیر گردد.

گلاب سه آتشه (سه گل): اگر گلاب گیری را برای بار سوم تکرار کنیم، یعنی گلاب دو آتشه را دوباره با گل تازه تقطیر کنیم؛ به آن گلاب سه آتشه می گویند.

گلاب پس آب: این گلاب در حالتی که بعد از تقطیر دوباره به تفاله های دیگ، آب اضافه کنیم و تفاله های گل برای بار دوم تقطیر شوند، تهیه می گردد. کیفیت گلاب پساب خوب نیست.

گلاب زیرعطری: این گلاب با پارچ مخصوص تهیه می گردد. برای فراوری آن به جای دریافت 40 لیتر گلاب از 30 کیلوگرم گل، در نهایت 7 لیتر گلاب گرفته می گردد. بیشتر دریافت عطر آن مد نظر است.

در سفر به کاشان علاوه بر تماشای مراسم جذاب گلاب گیری، می توانید از دیگر جاذبه های این شهر مانند شهر زیرزمینی اویی، خانه طباطبایی ها و خانه تاریخی احسان دیدن کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 146

به "مراسم جذاب گلاب گیری چطور است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم جذاب گلاب گیری چطور است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید