سازمان محیط زیست برنامه ای برای احیای مدارس طبیعت ندارد

به گزارش طرفداران رونالدو، تهران (پانا) - معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت سازمان محیط زیست برنامه ای برای از سرگیری فعالیت مدارس طبیعت ندارد و این مساله در حوزه فعالیت های وزارت آموزش و پرورش است.

سازمان محیط زیست برنامه ای برای احیای مدارس طبیعت ندارد

ژیلا آقایی امروز در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که به صورت آنلاین برگزار گردید، اظهار کرد: محور اصلی فعالیت ما ارائه آموزش های عمومی به تمامی افراد جامعه است و در این راستا برنامه هایی در سطح ستادی و استانی اجرایی شده است. طی سال های اخیر همیشه این پرسش از ما وجود داشت که چرا از ظرفیت صدا و سیما برای ارائه آموزش های زیست محیطی استفاده نمی کنیم؟

وی ادامه داد: درحال حاضر ما به این موضوع ورود نموده ایم و مجموعه ای آموزشی در قالب طنز و با عنوان شوخی شوخی هر شب از تلویزیون پخش می گردد. هدف ما از پخش این مجموعه ایجاد سبکی جذاب برای ورود محیط زیست به گفتمان مخاطبان عام است همچنین این مجموعه تلویزیونی در کوشش است که با ارائه آموزش های غیر مستقیم زیست محیطی و البته ارائه راه حل، زیرساختی برای دغدغه مندی در حوزه محیط زیست ایجاد کند.

آقایی با اشاره به اینکه تا به امروز 80 برنامه در ارتباط با مسائل زیست محیطی پخش شده است، اظهارکرد: اگر برنامه های آموزشی استمرار نداشته باشند، نتیجه بخش نخواهند بود. از این رو پیش بینی نموده ایم که 200 برنامه زیست محیطی دیگر نیز به وسیله صدا و سیما پخش گردد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حوزه گسترش دانش عمومی زیست محیطی نیز جشنواره تنم زمین در راستای تجربه نگاری نیکوکاران محیط زیست برگزار گردیده است، گفت: این جشنواره درصدد است همه کسانی را که برای حفاظت از محیط زیست فعالیت می نمایند و فعالیت آن ها تا به امروز معرفی یا شناسایی نشده است را به مخاطبان معرفی کند. هدف از این کار نیز ترغیب حس مسئولیت پذیری در قبال محیط زیست است.

ابلاغ سند برنامه ارتقای حفاظت از محیط زیست

وی در ادامه اظهار کرد: از دیگر برنامه های ما آموزش مدیران و برنامه ریزان کشور است و احتیاج داریم که در این زمینه کارگروهی اجرایی تشکیل گردد. خوشبختانه شورای فرهنگ عمومی به این مسئله ورود پیدا نموده است و سند برنامه ارتقای حفاظت از محیط زیست تدوین و ابلاغ شده است. از این سند در هفته محیط زیست رونمایی خواهد شد.

آقایی در ادامه این نشست درباره ارتباط سازمان های مردم نهاد زیست محیطی با ادارات کل استانی و شهرستانی توضیح داد: ما مدیران کل ادارات شهرستانی و استانی را موظف نموده ایم که ماهانه جلساتی را با سمن ها برگزار و گزارش آن را به دفتر مشارکت های مردمی ارسال نمایند بنابراین سعی نموده ایم که تعاملاتی در این زمینه برقرار باشد اما اگر سمن ها مسئله ای در این زمینه دارند می توانند این مسائل را به طور مستقیم به وسیله صفحات مجازی یا به وسیله دفتر مشارکت های مردمی به من اعلام نمایند تا پیگیری های لازم انجام گردد.

وی در ادامه درباره حضور داوطلبان اطفای حریق در عرصه هایی که دچار آتش سوزی شده اند، شرح داد: اگر داوطلبان و همیاران طبیعت در زمینه اطفای حریق آموزش ندیده باشند با حضور در عرصه جان خود را به خطر می اندازند. از این رو با شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد و تشکل ها جلسه ای برگزار نموده ایم تا بتوانیم آموزش همیاران طبیعت در این زمینه را پیگیری کنیم. در این زمینه باید با سازمان جنگل ها نیز تعامل کنیم و در کنار محیط بانان برای همیاران طبیعت نیز آموزش اطفای حریق برگزار کنیم.

آموزش کشاورزان برای مدیریت مصرف آب

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ارایه آموزش به کشاورزان درخصوص مدیریت مصرف آب شرح داد: چند ماهی است که با همکاری دهیاران آموزش هایی را در زمینه مدیریت منابع آب، دفع سموم و... برای کشاورزان داشته ایم. از سوی دیگر در دو استان ازجمله خوزستان برنامه آموزش کشاورزان به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است. چنانچه فعالیت ها نتیجه بخش باشد می توان آن ها را در سایر مناطق نیز اجرایی کرد.

آخرین شرایط طرح بی زباله

وی درباره طرح بی زباله که پیش از این توسط سازمان محیط زیست اجرایی شده بود نیز گفت: این طرح برنامه ای سه ماهه بود که در سال 1396 اجرایی شد. از ابتدا قرار بود که این طرح پس از اجرایی شدن به مردم و سمن ها واگذار گردد البته اجرای این طرح نتایج مثبتی ازجمله تفکیک پسماند و.. را به دنبال داشت.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال پانا درباره برنامه سازمان محیط زیست برای احیای مدارس طبیعت اظهار کرد: صدور مجوز برای فعالیت این مدارس به لحاظ حقوقی جایگاهی در سازمان حفاظت محیط زیست نداشت و دفتر حقوقی سازمان محیط زیست نیز با صدور مجوز توسط دفتر مشارکت های مردمی مشکل داشت و این کار را غیرقانونی اعلام نموده بود. متولی ایجاد مدرسه در کشور فقط وزارت آموزش و پرورش است و به ما نیز اعلام نموده بودند که نمی توانیم مجوزی برای فعالیت مدارس صادر کنیم. در کنار این مسائل دیگری پیش آمد و ورود حوزه های نظارتی به موضوع و اعلام اینکه این مدارس چه مسائلی دارد، درنهایت منجر به تعطیلی مدارس طبیعت شد.

وی تاکید نمود: سازمان محیط زیست برنامه ای برای از سرگیری فعالیت مدارس طبیعت ندارد و این مساله در حوزه فعالیت های وزارت آموزش و پرورش است اما امیدواریم که ارتباط بچه ها با طبیعت به شکل های دیگری در قالب اردوهای آموزشی برقرار گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 980

به "سازمان محیط زیست برنامه ای برای احیای مدارس طبیعت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان محیط زیست برنامه ای برای احیای مدارس طبیعت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید