راهکارهای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار

به گزارش طرفداران رونالدو، یک کارشناس مالی گفت: در آینده نزدیک، فناوری های نوین بازارهای پولی و مالی دنیا را تحت تاثیر قرار می دهند و ما باید نسبت به این ابزار جدید، موضع خودمان را معین کنیم.

راهکارهای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، تاثیر دلار به اقتصاد دنیای بسیار بالا است امری که هم مزایا و هم معایب خود را دارد. اما به مرور این ارز نیز ارزش خود را از دست می دهد و با تغییر ارزش آن، اقتصادهایی که به این ارز وابسته شده اند نیز دچار نوسان می شوند. لذا باید دید انجام مراودات اقتصادی مشترک با ارزهای ملی و منطقه ای چقدر می تواند به کاهش وابستگی اقتصاد ما به دلار کمک کننده باشد و اساساً آیا امکان شکل گیری یک ارز منطقه ای چیزی شبیه یورو برای اتحادیه اروپا در منطقه اقتصادی ما وجود دارد یا خیر؟

بسکمک از کارشناسان عقیده دارند که ایران هرچه زودتر باید به سمت یافتن شرکای جدید تجاری برای شکستن تحریم ها حرکت کنند. اما آیا مبادله با ارزهای ملی در تجارت ایران با سایر کشورها می تواند اثر تحریمی دلار را خنثی کند؟ یک کارشناس اقتصادی در مصاحبه با ایبِنا چند ایده محتمل در این باره را شرح داد.

ایده اول، استفاده از ارز ملی در معاملات چندجانبه

مرتضی مرتضوی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال به ایبِنا گفت: اینکه ما با ارزهای ملی با هم مبادلات انجام دهیم که این می شود پیمان های پولی دوجانبه یا چندجانبه که ما می توانیم آن را داشته باشیم. مثلا ما مبادله با ارزهای ملی را با کشورهایی مثل روسیه برقرار کنیم و با پول های ملی خودمان مبادلات را انجام دهیم. این بحثی است که امکان پذیر است و در این مورد می توان به تجربه پیروز روسیه اشاره کرد. بنابراین چنین امکانی وجود دارد و می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: مورد دیگر، ایجاد یک ارز مشترک برای مبادلات است که این ارز می تواند یک ارز مجازی و رمزارز یا ارزی مثل یورو باشد که این هم امکان پذیر است.

امکان ارز منطقه ای شبیه یورو در خاورمیانه

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه این راه حل چقدر ظرفیت اجرا در منطقه را دارد؟ اظهار کرد به نظر می رسد در منطقه ما برای این امر، خیلی قابل شکل گیری و تعامل وجود نداشته باشد. قدرت هایی که در این منطقه هستند مانند ترکیه، عربستان و ایران هیچ گاه به این سمت نخواهند رفت که با یکدیگر متحد شوند. چرا که برخی از آنان از این جریانات تحریم، حتی اگر نگویم محرک هستند، حداقل نفع بسکمک می برند. به همین دلیل، اگر بخواهیم بگوییم در منطقه خودمان چنین واحد پولی مثل یورو در اروپا شکل بگیرد، هرچند ایده قشنگی است اما اساسا اجرایی نیست. مخصوصاً با مختصات فعلی که در منطقه وجود دارد.

مرتضوی با بیان اینکه اما یک ایده محتمل را می توان برای منطقه متصور بود، آن را چنین شرح داد: بیشتر کشورهایی که در محور مقاومت هستند که لزوما هم کشورهای شیعه نیستند، مثل سوریه که بیشتریت جمعیت آن سنی مذهب است و یا مثل لبنان که انواع تنوع فرهنگی را دارد و یا در یمن که نوع خاصی از شیعه را شاهد هستیم. حتی در این محور مقاومت، برای مثال می توان کشور ونزوئلا را نیز قرار داد. بنابراین، اگر اینگونه نگاه کنیم و با کشورهایی که می توانند در بلندمدت با ما هم سو باشند شاید امکان پذیری بهتری برای ایجاد یک مدل معاملات اقتصادی داشته باشیم و بتوانیم یک واحد پول مشترکی را تصور کنیم اما چون بیشتر این کشورها در شرایطی هستند که به لحاظ اقتصادی خودشان نیاز به حمایت دارند، منافعی را که می تواند برای ما ایجاد کند تحت الشعاع قرار می دهد، ولی این ایده امکان پذیرتر خواهد بود.

استفاده از فناوری های نوین اقتصادی برای کاهش وابستگی به دلار

این کارشناس اقتصادی درباره راه حلهای دیگر خنثی سازی دلاریزه شدن اقتصاد ایران هم اظهار کرد: یکی از کارهایی که می توان در مورد آن فکر کرد، بحث پول های غیر متمرکز و رمزارزها و فضایی است که فین تک می تواند برای ما ایجاد کند.

وی افزود: متاسفانه ما کمتر سراغ این راه ها رفته ایم اما اینها می توانند حوزه اثر و مداخله ای را برای ما ایجاد کنند که کمتر از آن استفاده شده است. مرتضوی اعلام نمود: بنابراین فناوری های نوین اقتصادی و نظام های پرداختی که بتوانند از نظام پرداخت رایج بین المللی ما را مستغنی کنند، می تواند به عنوان یک راه حل مطرح شود که البته ما نیز باید همه جوانب آن را بسنجیم.

این کارشناس شرح داد: در آینده نزدیک، فناوری های نوین بازارهای پولی و اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار می دهند و ما باید نسبت به این ابزار جدید، موضع خودمان را مشخص کنیم. من البته توصیه به ورود نمی کنم اما این بحث را مطرح می کنم که موضع خودمان را باید نسبت به استفاده و یا عدم استفاده و یا چگونگی استفاده از فناوری های اقتصادی جدید کاملا مشخص کنیم و هرچه قدر نسبت به این امر دیرتر واکنش نشان دهیم کشور خسارت های بیشتری را در آینده متحمل خواهد شد.

اعتمادبخشی و کمک دریافت از صرافی ها

وی یادآور شد: یک راه حل هم که در دوره قبل امتحان کردیم وجود یک شبکه صرافی های خصوصی بود که این شبکه با توجه به منافع شخصی خود و شبکه کارگزاری که در دنیا ساخته بود، در صورت اجرای اصولی، می توانست فرصت هایی را برای تنفس نظام ارزی ما و مبادلات غیررسمی ما ایجاد کند که البته معضلات و مفاسدی هم همراه داشت و شکل گیری ارز 4200 تومانی به طور کل، آن جریان را فلج کرد.

مرتضوی افزود: با این حال، اعتمادبخشی توسط بانک مرکزی به صرافی های ما که بتوانند حواله جات را به خوبی ایجاد کنند و در بلندمدت نیز تضمین هایی به آنها داده شود، می تواند به ما در این شرایطی که هستیم، کمک کند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 754

به "راهکارهای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید