فراوری آمونیاک سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا ادعا می نمایند پیشرفت مهمی در جهت فراوری آمونیاک سبز داشته اند که موجب حذف فرایند آلودگی آفرین هابر- بوش برای فراوری آمونیاک شده و حذف تقریباً دو درصد از گازهای گلخانه ای جهانی، که به همین دلیل فراوری می گردد را ممکن می نماید.

فراوری آمونیاک سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

آمونیاک یکی از پر فراوریترین مواد شیمیایی صنعتی در دنیا است و وجود آن برای جامعه امروزی به طور کامل حیاتی است. در حال حاضر، آمونیاک بیشتر به عنوان کود کشاورزی استفاده می گردد، اما در ساخت پلاستیک، الیاف، مواد منفجره، داروسازی و سایر حوزه ها نیز کاربرد دارد.

صنعت آمونیاک در دنیا سالانه بیش از 230 میلیون تن آمونیاک فراوری می نماید و ممکن است با تشدید رقابت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تقاضا برای این محصول افزایش یابد. آمونیاک تا بدان حد انرژی ذخیره می نماید که به عنوان سوخت سبز با چگالی بالا برای بخش هایی مانند کشتیرانی و هوانوردی که به سختی کربن زدایی می شوند، قابل استفاده است.

تقریباً تمام آمونیاک فراوری شده امروزه با استفاده از چرخه هابر-بوش ساخته می گردد. گاز متان طبیعی برای فراوری هیدروژن استفاده می گردد و به ازای هر 1.1 تن هیدروژن، شش تن دی اکسید کربن آزاد می گردد. سپس این هیدروژن با نیتروژن اتمسفر واکنش نشان داده و آمونیاک فراوری می گردد. در این فرایند گاز طبیعی زیادی مصرف می گردد تا گرما و فشار لازم برای واکنش شیمیایی به دست آید.

این فرایند نه تنها منجر به انتشار بیش از 1.8 درصد از گاز دی اکسید کربن دنیا می گردد، بلکه عامل آلودگی آب های زیرزمینی به نیترات نیز هست و مقادیر زیادی از گازهای اکسید نیتروژن خطرناک و متان را وارد جو زمین می نماید. در نتیجه کنار گذاشتن فرایند هابر - بوش به حفاظت از محیط زیست یاری شایانی می نماید. محققان دانشگاه موناش راهی پیدا نموده اند که گاز طبیعی را به طور کامل از معادله فراوری آمونیاک حذف نمایند و استفاده از این روش در دمای اتاق و با سرعت و کارایی بالا ممکن است.

فرایند یادشده مشابه با روش الکترولیز آب برای فراوری هیدروژن است و بدین منظور از الکترولیت هایی حاوی نیترید لیتیوم (Li3N) و نیز از یون های هیدروژن و پروتون استفاده می گردد. بعلاوه فسفونیوم نمک ها می توانند به عنوان حامل های پروتون عمل نمایند تا آمونیاک را به شیوه ای بسیار کارآمد فراوری نمایند. محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند این فرایند را تجاری سازی نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1248

به "فراوری آمونیاک سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری آمونیاک سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید