تمام خواص و مضرات گشنیز

به گزارش طرفداران رونالدو، گشنیز، گیاهی است که به اندازه فراوان در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که بومی جنوب غرب آسیا و غرب تا شمال آفریقاست به طور گسترده ای در خاورمیانه، منطقه مدیترانه، هند، آسیای جنوبی، آمریکای لاتین، چین و آفریقا مورد مصرف قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات گشنیز در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تمام خواص و مضرات گشنیز
گشنیز از دسته سبزی های سودمند برای سلامت بدن است و به قدری دارای فواید درمانی و خواص مفید است که میتوان آن را جز گیاهان دارویی نیز به حساب آورد. از مهمترین خواص گشنیز و فواید درمانی آن خاصیت ضد نفخ، ضد میکروب، معطر، خلط آور، ضد درد و دارای خاصیت مخدر، خواب آور، آرامبخش، ضد چربی و مدر است. علاوه بر برگهای این گیاه از میوه یا تخم گشنیز که به اشتباه دانه آن خوانده می شود نیز در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود و اندام دارویی گیاه گشنیز را تشکیل می دهد.

گیاه شناسی گشنیز گیاهی است یکساله به ارتفاع 15 تا 50 سانتیمتر و بدون کرک که به هنگام تازه بودن بسیار معطر است. برگهای این گیاه به رنگ سبز روشن و درخشان با بافتی نازک و ظریف بوده، پهنگ برگها دارای بریدگی است که در برگهای پایینی به صورت لب دار در می آید.

خواص گشنیز (طبیعت و خواص درمانی) طبع گشنیز سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی گشنیز به طور خلاصه عبارتند از:

جویدن سبزی گشنیز برای برطرف بوی بد دهان موثر است.

یکی از خواص گشنیز استفاده از آن برای بهبود ناراحتی های دستگاه گوارش است. یاری به درمان نفخ، درمان اسهال و سوء هاضمه از فواید درمانی مصرف گشنیز است.نوشیدن عرق گشنیز پیش از خوردن غذا از بروز نفخ و سوء هاضمه پیشگیری کرده و برای جلوگیری از ناراحتی های معده نیز سودمند است .

مصرف گشنیز برای تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش درد سندروم پیش از قاعدگی مفید است.

سبزی گشنیز به علت اندازه بالای ویتامین آ برای سلامت چشمها مفید بوده و از پیر چشمی دوران کهن سالی پیشگیری می نماید.

از خواص گشنیز پیشگیری و یاری به درمان کم خونی است. گشنیز حاوی مقادیر فراوانی از آهن و فولات بوده، مصرف آن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی بسیار مفید است.

یکی از شناخته شده ترین خواص گشنیز خاصیت شیرافزا بودن آن است. دمنوش تخم گشنیز شیر مادران شیرده را زیاد می نماید.

گشنیز خاصیت ضد چربی داشته، مصرف آن باعث کاهش اندازه چربی و کلسترول خون می شود.

یاری به درمان بیماری دیابت یا مرض قند از فواید مصرف گشنیز است.

گشـنیز در کاهش بی خوابی و اضطراب نقش به سزایی دارد و دمنوش تهیه شده با تخم گشنیز نیرو دهنده قلب و نشاط آور است.

از خواص گشنیز برای پوست استفاده از آن به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده و ضد قارچ طبیعی برای درمان اختلالات پوستی مانند درماتیت و اگزما است. بعلاوه این سبزی تاثیر تسکین دهنده و خنک کنندگی برای پوست داشته و خاصیت قابض آن به تعادل پوست چرب و مستعد آکنه و روشن کردن پوست یاری می نماید.

مصرف سبزی گشنیز باعث بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی می شود و در نتیجه راندمان ذهنی را بالا می برد.

استفاده از دمنوش تهیه شده با گشنیز و تخم آن برای درمان سرماخوردگی مفید است. به طورکلی یکی از اصلی ترین خواص گشنیز تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت مقابله بدن در برابر بیماری ها است.

گشنیز خاصیت مدر داشته، مصرف آن برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است.

ارزش غذایی گشنیز سبزی گشنیز سرشار از عناصر معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز و آهن است. بعلاوهن ویتامین های آ، کا و ب 6 نیز در گشنیز به اندازه فراوان وجود دارد. این سبزی مفید و سودمند علاوه بر مواد مفید که خواص درمانی و دارویی بسیار به آن بخشیده است، دارای اسانس های معطری و اسیدهای چرب نیز هست و از این رو به عنوان ادویه و چاشنی نیز در تهیه غذاها کاربرد دارد.

جدول ارزش غذایی و خواص گشنیز و تخم گشنیز

مضرات تخم گشنیزبا وجود گسترده بودن خواص گشنیز و فواید درمانی آن زیاده روی در مصرف تخم گشنیز به علت داشتن خواص مخدر مضر است، به طوریکه مصرف زیاد آن باعث حالت مستی توام با خستگی شدید میشود و گاهی به خواب عمیق، گنگی و بی حسی منجر میشود.

در برخی کتب طب سنتی آمده است زیاد خوردن گشنیز فراموشی و اختلال حواس ایجاد می نماید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1174

به "تمام خواص و مضرات گشنیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام خواص و مضرات گشنیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید