کشف جهنمی سوزان که از خورشید هم داغ تر است، عکس

به گزارش طرفداران رونالدو، ایسنا نوشت: گروهی از پژوهشگران در جدیدترین آنالیز خود، یک کوتوله قهوه ای را کشف نموده اند که در فاصله 1400 سال نوری از زمین قرار گرفته است و دمای سطح آن حتی از دمای سطح خورشید هم بالاتر است.

کشف جهنمی سوزان که از خورشید هم داغ تر است، عکس

یکی از اجرام عجیب و کمتر شناخته شده در دنیا، کوتوله های قهوه ای هستند که کاملا ستاره یا سیاره نیستند. کوتوله های قهوه ای، ستاره های شکست خورده نامیده می شوند زیرا جرم آنها از جرم سیارات بیشتر است اما برخلاف ستارگان، جرم کافی را برای حفظ هم جوشی هسته ای در هسته خود ندارند.

پژوهشگران اکنون داغ ترین کوتوله قهوه ای شناخته شده را یافته اند که حتی از خورشید ما نیز داغ تر است و در فاصله 1400 سال نوری از زمین قرار گرفته است. دمای این جرم که WD0032-317B نام دارد، به حدود 8000 کلوین(7727 درجه سلسیوس) می رسد زیرا از فاصله بسیار نزدیک به دور ستاره خود می گردد. در مقایسه، دمای سطح خورشید ما تقریبا 5778 کلوین(5498 درجه سلسیوس) است.

این کوتوله قهوه ای به دور ستاره WD0032-317 می چرخد که یک کوتوله سفید است. کوتوله سفید، به بقایای داغ و متراکم ستاره ای گفته می گردد که تمام سوخت خود را سوزانده است.

جرم کوتوله قهوه ای WD0032-317B تا 88 برابر جرم مشتری است که آن را به یکی از بزرگ ترین کوتوله های قهوه ای شناخته شده و بعلاوه، داغ ترین آنها تبدیل می نماید. پژوهشگران در مقاله این پروژه نوشتند: این کوتوله قهوه ای با جرمی در حدود 75 تا 88 برابر جرم مشتری، یکی از پرجرم ترین کوتوله های قهوه ای شناخته شده است.

ناسا کوتوله های قهوه ای مرموز را رابط بین ستاره های کوچک و سیارات غول پیکر توصیف می نماید. کوتوله های قهوه ای مانند ستارگان با انقباض گازی شکل می گیرند که تحت نیروی گرانش در یک هسته متراکم فرو می ریزد. این با روند شکل گیری سیارات فرق دارد که از تجمع بقایای به جا مانده از تولدهای ستاره ای تشکیل می شوند.

کوتوله های قهوه ای بزرگ تر از آن هستند که سیاره باشند اما آنها را شبه سیاره توصیف می نمایند زیرا اتمسفر بیرونی پیچیده ای مانند اتمسفر بیرونی سیاره دارند؛ از جمله اینکه ابرها و مولکول هایی مانند H2O را شامل می شوند.

گمان می رود کوتوله های قهوه ای که یا به دور یک ستاره می چرخند یا به صورت مجزا سفر می نمایند، در اوایل شکل گیری از منظومه ستاره ای خود به بیرون پرتاب شده اند.

کوتوله قهوه ای WD0032-317B یک نمونه ویژه است که فقط 2.3 ساعت طول می کشد تا یک بار به دور ستاره خود بچرخد زیرا به آن بسیار نزدیک است و به همین علت تا 8000 کلوین داغ می گردد. ستاره WD0032-317 حتی داغ تر است. اگرچه فقط 40 درصد جرم خورشید ما را دارد اما دمای آن تقریبا 37 هزار کلوین است.

این ستاره اولین بار در اوایل سال 2000 به وسیله یک گروه پژوهشی مشاهده شد که داده های تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) را مطالعه می کردند. در آن موقع، پژوهشگران متوجه شده بودند که جرمی روی ستاره کشیده می گردد و این نشان می دهد که ستاره یک همراه دارد. این همان چیزی است که در بعضی از منظومه های شمسی دیده می گردد.

پژوهشگران اکنون با به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص جرم، دوره مداری و داده های تلسکوپی متوجه شده اند که این جرم یک کوتوله قهوه ای است، نه یک ستاره همراه.

بعلاوه، آنها دریافتند که این جرم از نظر جزر و مدی قفل است؛ به این معنی که یک سمت آن(سمت روز) همواره رو به ستاره خود است. این در حالی است که سمت سردتر آن(سمت شب) برای همواره به سمت فضا می چرخد. در یک طرف کوتوله قهوه ای، دمای گرم تقریبا 7250 تا 9800 کلوین و در طرف دیگر، دمای سردتر تقریبا 1300 تا 3000 کلوین وجود دارد. دما در سمت گرم تقریبا 5100 کلوین بالاتر از هر سیاره غول پیکر شناخته شده دیگری است. این باعث می گردد WD0032-317B داغ ترین کوتوله قهوه ای شناخته شده و داغ تر از هر سیاره شناخته شده دیگری باشد.

سیاراتی که به دور ستارگان داغ می چرخند، تشعشعات فرابنفش شدیدی را تجربه می نمایند که می تواند به تبخیر شدن جو و از دست دادن مولکول ها منجر گردد. این پدیده، به تفکیک حرارتی معروف است.

تنها یک سیاره غول پیکر فوق داغ شناخته شده موسوم به KELT-9b وجود دارد که تابش فرابنفش کافی را برای تفکیک مولکولی دریافت می نماید. دمای سمت روز KELT-9b حدود 4600 کلوین است که به دمای سمت روز کوتوله قهوه ای تازه نزدیک نیست.

پژوهشگران باور دارند که WD0032-317B و ستاره اش می توانند اطلاعاتی را در خصوص این که ستارگان داغ چگونه باعث تبخیر اجرام همراه می شوند، ارائه دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 تیر 1402 بروزرسانی: 4 تیر 1402 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1589

به "کشف جهنمی سوزان که از خورشید هم داغ تر است، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جهنمی سوزان که از خورشید هم داغ تر است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید