پارکینگ مزاحم چیست؟ آنالیز مسائل و تحلیل

به گزارش طرفداران رونالدو، در مجتمع های مسکونی ، بخش پارکینگ یکی از بخش هایی است که همیشه بین همسایگان مورد مناقشه بوده است . امروزه بیشتر افراد دارای خودروی شخصی هستند و وجود پارکینگ در آپارتمان یک قضیه مهم برای این دسته از افراد می باشد . وجود پارکینگ تا جایی حائز اهمیت است که افراد قبل از خرید یا اجاره ملک ، آنرا با فروشنده مطرح می نمایند . یک مجتمع مسکونی دارای قوانین و مقررات مخصوص به خودش است و بخش پارکینگ نیز همانند سایر بخش ها دارای قوانین خود می باشد . پارکینگ انواع مختلفی دارد که ، پارکینگ مزاحم نیز یکی از آنها می باشد . در این مقاله به این موضوع می پردازیم که در کل پارکینگ مزاحم یعنی چی ؟ و از لحاظ قانونی این نوع پارکینگ دارای چه جنبه هایی می باشد .

پارکینگ مزاحم چیست؟ آنالیز مسائل و تحلیل

پارکینگ مزاحم چه نوع پارکینگی است ؟

در بسیاری از مجتمع های مسکونی پارکینگی تحت عنوان پارکینگ مزاحم وجود دارد . این پارکینگ به گونه ای است که در پشت پارکینگ دیگری واقع شده است و در بیشتر موارد با پارک بودن خودرو در این محل ، باعث مزاحمت برای خروج خودروی جلویی می گردد . در بسیاری از موارد ارائه مجوز برای وجود چنین پارکینگ هایی به وسیله شهرداری صورت می گیرد . ارائه مجوز به این گونه می باشد که بعد از اتمام ساخت مجتمع ، شهرداری متوجه می گردد که فضای کافی برای اختصاص پارکینگ برای تمامی واحد ها وجود ندارد . بدین منظور اقدام به تعریف پارکینگ مزاحم می کند . البته این را فراموش نکنیم که در بعضی حالات دیگر ، وجود این نوع پارکینگ با توافق بین طرفین صورت می گیرد .

مشکل زا بودن پارکینگ مزاحم

وجود پارکینگ مزاحم همیشه مشکل زا بوده و همین مساله علت بیشتر اختلافات بین ساکنین ساختمان می باشد . افراد قبل از اینکه اقدام به خرید یا اجاره خانه می نمایند حتماً باید در زمینه وجود یا عدم وجود چنین پارکینگی در ساختمان همراه فروشنده صحبت نمایند و در صورت وجود چنین پارکینگی از شرایط آن سوال نمایند تا بعد ها این مساله باعث ایجاد مسائل برای فرد نگردد .

نداشتن پارکینگ مزاحم خیلی بهتر از داشتن آن است ؟

اگر شما واحدی را خریداری نموده اید که سهم آن پارکینگ مزاحم می باشد ، این مساله می تواند بعد ها برای شما مشکل زا باشد به گونه ای که شاید مجبور شوید تا خودروی خود را در طول شبانه روز چندین بار جابجا کنید تا خودروی جلویی شما بتواند از پارکینگ خارج گردد . وجود چنین مسائلی باعث می گردد تا بیشتر افراد بجای پارک کردن خودروی خود در پارکینگ مزاحم ، آن را در کوچه و نزدیک مجتمع خود پارک می نمایند . پارک ماشین در کوچه حتی با وجود نصب قفل فرمان و سارق گیر ، می تواند مسائلی را بوجود بیاورد . بالاخره با وجود چنین مسائلی نداشتن پارکینگ مزاحم خیلی بهتر از داشتن است .

پارکینگ مزاحم دارای چه قوانین و ضوابطی می باشد ؟

با وجود اینکه در بسیاری از مجتمع های مسکونی پارکینگ مزاحم وجود دارد اما هنوز بسیاری از افراد در این زمینه دارای اطلاعات کمی هستند و این موضوع هنوز برای بسیاری از افراد واضح نیست و دارای ابهام می باشد و بعضی از افراد با وجود اطلاعات کم ، دخل و تصرف های ناحقی در این نوع پارکینگ ها بعمل می آورند که باعث بروز مسائل فراوان در ساختمان می گردد . در ادامه به مهم ترین ضوابط این نوع از پارکینگ اشاره می کنیم .

1- وجود پارکینگ مزاحم فقط برای واحد های موجود در یک طبقه مجاز می باشد .

2- در مجتمع های مسکونی فقط برای یک واحد ، می توان پارکینگ مزاحم طراحی کرد .

3- مالک پارکینگ مزاحم در هر ساعتی از شبانه روز که لازم شد باید خودروی خود را جابجا کند و بعلاوه نباید هیچ گونه مزاحمتی برای سایر همسایگان ایجاد کند .

4- در صورتی که مالک پارکینگ مزاحم ، به تذکرات سایر همسایگان توجهی نکند ، می توان از چنین شخصی به وسیله مراجع قانونی شکایت کرد و با توجه به اینکه این نوع از پارکینگ ها در قانون پیش بینی نشده است می توان به راحتی به وسیله قانون اقدام کرد که اقدامات قانونی منجر می گردد که مالک پارکینگ مزاحم دیگر حق استفاده از این بخش را نداردنداشته باشد .

آیا وجود پارکینگ مزاحم در سند قید می گردد ؟

اگر قضیه پارکینگ مزاحم در سند قید شده باشد و مالک آن برای سایر همسایگان مزاحمت ایجاد کند و به تذکرات گوش ندهد ، سایر همسایگان می توانند با توجه به همین دلایل از وی در مراجع قانونی شکایت نمایند .

در صورتی که پارکینگ مزاحم در سند قید نشده باشد و صاحب آن باعث ایجاد مزاحمت برای سایر همسایگان گردد ، همسایگان شاکی می توانند به راحتی از مالک متخلف شکایت نمایند زیرا هیچ گونه تعریف قانونی از پارکینگ مزاحم نداریم و این بخش در قانون به رسمیت شناخته نمی گردد . با توجه به مطالب فوق ، قید شدن یا نشدن پارکینگ مزاحم در سند نمی تواند هیچ گونه تغییری در اصل ماجرا ایجاد کند و در هر صورت مالک پارکینگ مزاحم موظف است تا به تذکرات دقت کند و از بروز مسائل برای سایر همسایگان پرهیز کند .

نتیجه گیری

در کل اگر شما می خواهید واحدی را خریداری یا اجاره نمایید بهتر است از معامله آپارتمانهایی که دارای پارکینگ مزاحم می باشند خودداری کنید زیرا با اتنخاب این گونه واحد ها مسائل پیش روی شما بیشتر می گردد . بعضی گمان می نمایند که قید شدن پارکینگ مزاحم در سند می تواند به آنها یاری کند تا احساس مالکیت تمام بر این بخش داشته باشند در صورتی که این طور نیست و این افراد باید بدانند که به هیچ وجه نباید مزاحم رفت و آمد های خودروی جلویی شوند . در قانون ، این گونه پارکینگ ها به رسمیت شناخته نمی گردد و به راحتی می توان توافقات اجرا شده در خصوص این گونه از پارکینگ ها را باطل نمود . پس بهتر است از معامله چنین واحد هایی که مشکل پارکینگ مزاحم دارند دوری کرد .

مطالب پیشنهادی:

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

روغن ریزی ماشین در پارکینگ اپارتمان ، راهکار چیست؟

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1435

به "پارکینگ مزاحم چیست؟ آنالیز مسائل و تحلیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکینگ مزاحم چیست؟ آنالیز مسائل و تحلیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید