جهت روستای داریان پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است

به گزارش طرفداران رونالدو، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، جهت روستای داریان پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است.

جهت روستای داریان پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است

جلیل بالایی، سرپرست فرمانداری پاوه اضافه کرد: ارغوان بافی از مهمترین و بارزترین صنایع دستی پاوه و روستای داریان است که اقدامات لازم برای ثبت شدن آن در فهرست آثار ملی انجام شده است.

وی شرح داد: وجود صنعتگران سبدبافی، جاذبه های جهانگردی طبیعی، معماری و بافت روستا، قرار گرفتن در میراث جهانی منظر فرهنگی اورامان، مهمان نوازی مردم، ویژگی های فرهنگی، مرزی بودن و دسترسی به بازار داخل و خارج، درآمدزا بودن، قدمت و تاریخچه ارغوان بافی در این دیار بخشی از دلایلی است که راه ثبت ملی شدن روستای داریان به عنوان روستای ملی صنایع دستی در حوزه ارغوان بافی را هموار کرده است.

سرپرست فرمانداری پاوه گفت: در سومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که در تهران برگزار گشت، پرونده روستای داریان شهرستان پاوه به عنوان روستای ملی ارغوان بافی بررسی شد.

بالایی اضافه کرد: در نشست هیات داوری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و جهانگردی که در عمارت کوشک و با حضور اینجانب، مدیر کل و معاون میراث فرهنگی استان و شرکت غیر حضوری استاندار کرمانشاه و نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد با ارائه طرح توجیهی و مطالعاتی از این پرونده دفاع شد.

وی گفت: مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان و تاکیدهای استاندار کرمانشاه و نماینده اورامانات بسیار کارساز بود و امیدها به موافقت و جلب نظر هیات داوری را افزایش داد.

سرپرست فرمانداری پاوه شرح داد: ظرفیت های فراوانی در این روستا در حوزه صنایع دستی وجود دارد و جای بسیار خوشحالی است که این روستا قرار است به عنوان شهر ملی ارغوان بافی ثبت شود.

بالایی اضافه کرد: در پاوه و روستاهای این شهرستان فضای بسیار خوبی برای پذیرش جهانگرد وجود دارد و ثبت جهانی اورامانات به این مهم کمک کرده است و توجه به ظرفیت های صنایع دستی از جمله ارغوان بافی می تواند به رونق جهانگردی در این شهر بیش از پیش کمک کند.

او شرح داد: وجود میراث جهانی منظر فرهنگی اورامان، 25 اثر ثبت شده ملی و شهر ملی گیوه نودشه مجموعه ای بهم پیوسته هستند تا پاوه را به عنوان مقصد جهانگردان داخل و خارج تبدیل و جهت توسعه را ممکن و دست یافتنی نماید.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده و پس از صدور لوح سند، جشن ملی شدن روستای داریان به عنوان روستای ملی صنایع دستی را در شهرستان برگزار می کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1358

به "جهت روستای داریان پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت روستای داریان پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید