لگ کمتر از یک میلی ثانیه: راه حل سگا برای گیمینگ ابری

به گزارش طرفداران رونالدو، بدون شک قدم بزرگ بعدی در پیشرفت صنعت بازی، استفاده از زیرساخت های ابری برای بازی کردن است. در آینده نه چندان نزدیک، کنسول های بازی و سخت افزارهای گران قیمت جای خود را به پردازش ابری می دهند. با این حال، امروزه حتی بازی های آنلاین هم در نقاط بسیاری از دنیا با مشکل تاخیر در ارسال و دریافت داده دست و پنجه نرم می کنند، چه برسد به این که بخواهیم تمام و کمال یک بازی را از یک سرور در لحظه به دستگاه خود استریم کنیم. سگا مشغول تحقیق و توسعه روی این موضوع است و این شرکت، راه حل را در استفاده از پردازش مهی (Fog Computing) می بیند. سگا سیستمی طراحی کرده است که می تواند لگ را به کمتر از یک میلی ثانیه برساند.

لگ کمتر از یک میلی ثانیه: راه حل سگا برای گیمینگ ابری

هفته نامه ژاپنی فامیتسو در شماره اخیر خود، گزارشی از تلاش های اخیر سگا برای کشف روشی جدید در راستای بهبود زیرساخت استریم بازی منتشر کرده است. این گزارش در حالی منتشر می شود که سگا خودش رسما اقدامی برای صحبت از این موضوع نکرده و مطمئنا رونمایی از آن را به زمانی دیگر واگذار کرده است. با این حال، نشریه فامیتسو که از تلاش های تیم تحقیق و توسعه سگا خبردار شده بود، سراغ آن ها رفته و درباره ایده جدیدشان برای بهبود زیرساخت های لازم برای پردازش ابری، پرسیده است.

به کمک استریم بازی، بازی کننده ها می توانند به کنسول یا کامپیوتری مجازی که در یک سرور به آن ها اختصاص داده می شود، متصل شوند و بدون نیاز به سخت افزارهای لازم و دغدغه های نصب و آپدیت، به بازی کردن بپردازند. استریم بازی همچنین می تواند تقلب در بازی های چند نفره آنلاین را بسیار سخت کند. با این حال، استریم بازی نیازمند اتصال اینترنتی بسیار قدرتمندی است؛ اتصالی که هرگونه تاخیر در ارسال و دریافت داده را از بین ببرد. البته که موضوع تجاری راه اندازی چنین زیرساختی هم بسیار مطرح است. اتصالی چنین قدرتمند، نیازمند راه اندازی تعداد زیادی پایگاه داده و رسیدگی به آن هاست؛ موضوعی که هزینه های بسیار زیادی را در پی دارد.

تاخیر در ارسال و دریافت داده، به خاطر فاصله زیاد سرورها از بازی کننده ها پیش می آید. راه چاره این است که سرورها را به مکانی که بازی کننده ها در آن قرار دارند، نزدیک کنیم؛ یعنی باز هم با مشکل هزینه های راه اندازی سرورهای متعدد روبرو می شویم.

راه چارهی که سگا مطرح کرده، نه تنها هر دو مشکل را برطرف می کند، بلکه از دیدگاه اجرا هم بسیار ساده است: سگا می خواهد مغازه های آرکید ژاپن را به پایگاه داده تبدیل کند.

البته که قرار نیست سگا در مغاز ه های آرکید سرور نصب کند، چون این کار هزینه های زیادی دارد، بلکه سگا قصد دارد تا خود دستگاه های آرکید را به سرور تبدیل کند. دستگاه های آرکید در واقع کامپیوتر هستند؛ آن هم کامپیوترهایی با پردازنده های اصلی و گرافیکی بسیار قدرتمند که توانایی شبکه بالایی دارند. این دستگاه های آرکید را می توان به سادگی به کامپیوترهایی برای پردازش ابری تبدیل کرد. شاید برخی از دستگاه های آرکید قدیمی تر برای انجام این کار مناسب نباشند، در نتیجه سگا مطمئن شده است تا نسل بعدی دستگاه های آرکیدی که تولید می کند، کاملا آماده انجام این کار باشند؛ یعنی نصب دستگاه های آرکید بیشتر و جدیدتر در مغازه های آرکید، به معنای سرورهای بیشتر برای پردازش ابری بازی هاست. در نتیجه انجام چنین حرکتی، در زمان هایی که آرکیدها تعطیل هستند یا مشتری کمتری دارند، می توان به یک مغازه آرکید به عنوان یک پایگاه داده برای پردازش ابری نگاه کرد.

سگا در حال حاضر خودش حدود 200 مرکز آرکید در ژاپن دارد. پس از اجرای چنین سیستمی، بازی کننده ها به نزدیک ترین پایگاه داده یا همان آرکید متصل می شوند. سگا می گوید که انجام چنین کاری می تواند لگ را از چند ده میلی ثانیه، به کمتر از یک میلی ثانیه برساند. در واقع پس از راه اندازی این ایده سگا، با یک مه از سرورها اطراف بازی کننده ها روبرو می شویم که فاصله بسیار بسیار کمی هم با آن ها دارد. به همین دلیل هم نام گیمینگ مهی (Fog Gaming) را برای آن انتخاب کرده اند.

سگا تصمیم دارد تا این سیستم Fog Gaming را نه به تنهایی، بلکه با کمک دیگر شرکت ها و نه تنها فقط برای بازی راه اندازی کند. این سیستم فقط منجر به پایین آوردن لگ در بازی ها نخواهد شد، بلکه مغازه های آرکید می توانند به طور کلی به پایگاه داده تبدیل شوند. می توان از دستگاه های آرکید به عنوان ماشین های مجازی در هر شرکتی استفاده کرد، آن ها را به مزرعه های رندر برای تولید ویدیو تبدیل کرد یا پردازش های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را بهتر کرد.

به اضافه تمام این کاربردها، صاحبان مغازه های آرکید هم درآمد جدیدی کسب خواهند کرد. مغازه های آرکید جان تازه ای به عنوان پایگاه های داده پیدا می کنند. آن مغازه های آرکید که درآمد خوبی ندارند می توانند به کار خود ادامه دهند و از طرف دیگری هم ظرفیت های بیشتری برای راه اندازی مغازه های آرکید جدید باز می شود. بسکمک از شهرهای کوچک ژاپن که مغازه آرکید دارند، از این پس صاحب یک پایگاه داده مختص شهر خود خواهند شد.

ایده سگا برای تبدیل کردن آرکیدها به پایگاه داده، می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد و از هر نظر توانایی پردازش ابری را بسیار بالا ببرد. ولی باید این موضوع را هم در نظر گرفت که این ایده سگا، در حال حاضر مختص ژاپن طراحی شده است.

تکنولوژی سگا برای تبدیل آرکیدها به پایگاه داده فعلا در مرحله تحقیق و توسعه است. با این حال، سگا گفته که نسل بعدی دستگاه های آرکید خود را با در نظر دریافت این سیستم و آماده برای اجرای آن خواهد ساخت. در واقع نباید در یکی دو سال آینده منتظر اجرای چنین چیزی باشیم.

راه اندازی این ایده سگا بدون شک تاثیر بزرگی در قدرت پردازش ابری خواهد داشت. شاید سگا فقط 200 آرکید در ژاپن داشته باشد، ولی بر اساس آماری که در سال 2017 از آرکیدهای ژاپن منتشر شده بود، این کشور بیش از 4000 مرکز آرکید دارد. اگر این تعداد مرکز آرکید به پایگاه داده تبدیل شود، با قدرت و سرعتی بسیار بالا در ارایه پردازش ابری روبرو خواهیم شد.

با توجه به میزان درآمدی که این ایده می تواند برای مغازه های آرکید رقم زند، حتی ممکن است دیگر کشورها هم بخواهند به این حوزه ورود و مراکز آرکید در کشور خود تاسیس کنند.

مراکز آرکید در دهه های گذشته بسیار بزرگ تر از امروز بوده اند. رقم 4000 عددی مغازه های آرکید ژاپن، یک پنجم تعداد مغازه های آرکید در دهه هشتاد میلادی است. ژاپن در سال 1989 بیش از 22000 مغازه آرکید داشت. این رقم به تدریج کاهش پیدا کرد؛ طوری که تعداد مغازه های آرکید در سال 2000 به 14000 عدد رسید و در سال 2010 هم فقط 7000 عدد مرکز آرکید در ژاپن وجود داشت. راه اندازی سیستم Fog Gaming سگا ممکن است به زنده ماندن این بخش مهم از تاریخ صنعت بازی هم کمک بزرگی نماید.

منبع: FrontlineJP

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 378

به "لگ کمتر از یک میلی ثانیه: راه حل سگا برای گیمینگ ابری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لگ کمتر از یک میلی ثانیه: راه حل سگا برای گیمینگ ابری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید