شورای کتاب کودک، معیارهای جایزه هانس کریستین اندرسن را می شناسد

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرنگاران سحر ترهنده عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک در ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی فرهنگی در رابطه با ساز و کار و مکانیسم این شورا به جایزه هانس کریستین اندرسن شرح داد: جایزه هانس کریستین اندرسن، به جایزه نوبل ادبیات کودک معروف است و مهمترین جایزه ادبیات بچه ها در دنیا است. تنها نهادی که می تواند برای این جایزه نامزد معرفی کند، شورای کتاب کودک به عنوان شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب است و این انحصار در تمام کشورها وجود دارد. اکنون 74کشور عضو دفتر بین المللی هستند و در دوران های متفاوت بین 30 تا 35 کشور، نامزد برای نویسنده و تصویرگری معرفی می نمایند.

شورای کتاب کودک، معیارهای جایزه هانس کریستین اندرسن را می شناسد

وی اضافه کرد: برای جایزه هانس کریستین اندرسن، نه یک اثر بلکه یک عمر فعالیت نویسنده و تصویرگر مورد قضاوت قرار می گیرد. در نتیجه فرایند انتخاب آن در ایران یا در خارج از ایران، فرایند طولانی است.

سحر ترهنده می گوید: در شورای کتاب کودک، گروه آنالیز تالیف و تصویر وجود دارد که این دو گروه در طول سال هر کتابی که چاپ می گردد را سالانه برای فهرست نهایی شورای کتاب کودک آنالیز می نمایند. این گروه متخصص در طول سال این آثار را آنالیز می نمایند و نویسندگانی که بالاترین جوایز ملی را کسب نموده اند، انتخاب می شوند و نزدیک به 6 ماه کلیه آثار آنها در شورا بین متخصصین مورد آنالیز قرار می گیرد.

عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک بیان کرد: همچنین کمیته ای به نام کمیته جوایز از متخصصین عضو شورای عالی کودک و متخصصین انجمن نویسندگان و متخصصین انجمن تصویرگران و نهادهای مربوط به ادبیات کودک تشکیل شده اند که گرد هم می آیند و از فهرست نهایی منتخبین یک نفر را انتخاب می نمایند که آن انتخاب نیز براساس محور جایزه هانس کریستین اندرسن می باشد.

سحر ترهنده در ادامه درباره فرایند انتخاب داخلی شورای کتاب گفت: این جایزه بسیار مهم است که ما بتوانیم ثابت کنیم این فرد تاثیر ماندگار و پایدار بر ادبیات کشور و به طبع آن بر ادبیات دنیا دارد و اثبات این مسئله معمولا زمانبر است. بنابراین عواملی مانند تحصیل آن فرد، میزان ارتباط نویسندگان و تصویرگران با جامعه مخاطب، میزان کسب جوایز ملی و بین المللی، میزان شرکت در همایش ها و سمینارهای داخلی در انتخاب نهایی امتیاز حساب می گردد که در نهایت ما به یک نام می رسیم.

وی همچنین درباره شائبه سیاسی جایزه هانس کریستین اندرسن شرح داد: حداقل دو دوره داور جایزه هانس کریستین اندرسن بودم و در فرایند داوری بین المللی شرکت داشتم که در آن دو دوره، هیچ گاه رویکرد سیاسی یا منطقه ای نسبت به انتخاب برنده مشاهده نکردم و ادبیات کودک و کیفیت ادبی و تاثیر ماندگاری آن فرد در جامعه ادبیاتی دنیای ملاک بوده است.

سحر ترهنده با بیان اینکه متخصصان انتخاب در شورای کتاب کودک، معیارهای دنیای را شناختند، اذعان داشت: سویه ها و سبقه های سیاسی افراد در انتخاب نویسندگان در شورای کتاب کودک برای معرفی به جایزه هانس کریستین اندرسن، مطلقا تاثیرگذار نیست و با آنالیز افراد منتخب در دورهای پیشین، مانند هوشنگ مرادی کرمانی، احمدرضا احمدی و یا فرهاد حسن زاده متوجه خواهید شد که با گرایشات، تفکرات و سویه های ذهنی متفاوت و متنوع بودند و همواره کیفیت آثار ارزشمند و مهم بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 603

به "شورای کتاب کودک، معیارهای جایزه هانس کریستین اندرسن را می شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای کتاب کودک، معیارهای جایزه هانس کریستین اندرسن را می شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید