سوادکوه؛ منطقه ای اعجاب آور در میانه سرزمین طبرستان

به گزارش طرفداران رونالدو، در گوشه و کنار استان زیبای مازندران، منطقه های بکر و دیدنی جای گرفته است که بدون شک هر بیننده ای را تحت تاثیر خود قرار می دهد و گردشگرانی که به این منطقه ها پای می گذارند مدهوش زیبایی های طبیعی این استان خواهند شد. اما در میان تمامی زیبایی هایی که منحصر به این منطقه از کشور عزیزمان است، شهرستان سوادکوه دارای جلوه های طبیعی و بصری بی شماری است که وصف آن در قالب کلمات ممکن نمی باشد.

سوادکوه؛ منطقه ای اعجاب آور در میانه سرزمین طبرستان

این شهرستان که در زمره بکرترین منطقه ها استان مازنداران نهاده شده است، به علت جمعیت کمتری که نسبت به سایر شهرستان های این منطقه دارد بافت طبیعی خود را به خوبی حفظ نموده است و هیاهوی زندگی شهری و مسائل آن کمتر به فضای اجتماعی شهرستان حاکم شده است. به همین علت است که در منطقه ها مختلف می توانید به راحتی پوشش گیاهی دست نخورده ای که چون مخمل بر روی پهنه این شهرستان کشیده شده است را نظاره گر باشید.

جاذبه های طبیعی شهرستان سوادکوه

وجود جنگل راش در حومه این منطقه، به گردشگران این امکان را می دهد که با سفر به این مکان خود را از گرمای ملال آور نجات دهند و اوقات خوشی را در آن سپری کنند. جنگلی که با درختان سر به فلک کشیده محصورشده و به علاو ه با داشتن آبشاری خیره کننده توانسته است به یکی از جاذبه های بی همتا این بخش از کشورمان بدل گردد. با سرکشی در جنگل راش و اطراف آن کلبه های چوبی نگاه شما را به سوی خود جذب می نماید. این کلبه ها که با خوش ذوقی مسئولان گردشگری استان ساخته شده است در اختیار گردشگران قرار می گیرد تا شبی را در دل جنگل سپری کنند. اگر شما نیز مانند هزاران گردشگری که سالانه به این جنگل زیبا مراجعت می کنند قصد اجاره کلبه چوبی در سوادکوه و یا اجاره کلبه جنگلی در سوادکوه را دارید می توانید با مراجعه به سایت مکانچی تمام اطلاعات مورد احتیاج برای داشتن شب رویایی در جنگل راش را به دست آورید و برای آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

البته جنگل راش تنها پوشش گیاهی قالب این شهرستان نیست. در حدود چند ده کیلومتر از مرکز شهرستان سوادکوه، روستای زیبا و تاریخی آلاشت نیز از میان درختان سر به فلک کشیده خود نمایی می نماید. این روستای ییلاقی که از نظر پوشش گیاهی یکی از غنی ترین منطقه ها در سطح کشور نیز می باشد، توانسته است با ترکیب درست و هوشمندانه سنت و مدرنیته یکی از پیشگامان این حوزه باشد. شما می توانید با عبور از کوچه های تنگ و سنگ فرش شده این روستا خانه های خشتی قدیمی را که دو طرف راستا شما را احاطه نموده است تماشا کنید و با تماشا امکاناتی الهام گرفته از زندگی نوین که بدون آسیب زدن به بافت اصلی این منطقه به زندگی مردم ورود پیدا نموده است هیجان زده شوید.

علاوه بر جنگل سرسبز راش و روستای آلاشت، دریاچه لفورد در شهرستان سوادکوه نیز از جمله جاذبه های طبیعی جذابی است که در تمام روزهای سال، پذیرای علاقه مندان خود است. این دریاچه که در مرکز شهرستان نهاده شده است با پوشش گیاهی جالب و چشم نوازی احاطه شده است. اگر در مدت زمان اردیبهشت تا شهریور ماه راهی استان مازندارن شدید، تماشای دریاچه لفورد را از دست ندهید. اگرچه این دریاچه در سال های اخیر به علت بی توجهی گردشگران کمی دچار آلودگی های محیطی شده است و گاهاً تصاویر ناراحت کننده ای از آلودگی های حاصل ریختن زباله ها منتشر می گردد، اما مسئولان گردشگری استان با برپایی تورهای پاکسازی سعی دارند که بافت این مکان گردشگری طبیعی را از گزند زباله های ریخته شده در امان نگه دارند. در ارتفاعات مشرف به دریاچه لفورد ویلاهایی ساخته شده است که گردشگران می توانند آن ها را به صورت روزانه و یا هفتگی اجاره کنند. بدون شک اگر قصد دارید که در شبی را در شهرستان سوادکوه اقامت کنید و برای اجاره ویلا در سوادکوه در پی منطقه ای زیبا می گشت، این اقامتگاه ها می توانند گزینه ای مناسب باشد.

جاذبه های تاریخی شهرستان سوادکوه

در کنار جاذبه های طبیعی که به آن اشاره کردیم شهرستان سوادکوه دارای جاذبه های تاریخی جذابی نیز می باشد که نمی توان از کنار نامشان به سادگی عبور کرد. قلعه کنگلو یکی از این آثار تاریخی است که خشت به خشت آن روایت گر سرگذشتی است که بر مردم این منطقه گذشته است. این قلعه که بر فراز صخره های بلند شهرستان نهاده شده است، در گذشته دژی مستحکم بوده که جان و امنیت مردم شهر را در برابر متجاوزان و دشمنان حفظ می نموده است و نقش مهمی را در برقراری امنیت بر عهده داشته است. ساختار و معماری تدافعی این بنا به خوبی نشان دهنده این واقعیت است که روزگاری کنگلو چشم دیدبانی خطه طبرستان بوده است و لقب عقاب برازنده آن است. اگرچه زمان ساخت قلعه کنگلو برای تاریخ شناسان و اهالی فن مبهم است اما گفته می گردد که این بنا به جا مانده است دوران صدر اسلام است. کمی آن طرف تر از این بنای تاریخی پل ورسک با شکوه بی مثالش خود نمایی می نماید. پلی که در سال 1313 هجری شمسی در راستا راه آهن سراسری شمال به جنوب ایران در دست ساخت نهاده شد و در سال 1351 هجری شمسی مورد بهره برداری واقع شد. این پل که شاهکار معماری معاصر شناخته می گردد در تمام جهان نمونه ای مشابه به خود را ندیده است و یکتا بودن این سازه تاریخی در خطه سرسبز طبرستان سبب شده است که منطقه سوادکوه استان مازندران بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتد.

در روزگاری که زندگیمان با مسائل ریز و درشت زندگی شهری عجین شده است، منطقه ها سرسبزی و چشم نوازی نظیر مازندران و شهرستان سوادکوه همانند نعمتی ارزشمند هستند که سفر به آن می تواند کمی از خستگی ها و دل مشغولی های معمول مان را کاهش دهد و روحیه مان را تقویت کند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1335

به "سوادکوه؛ منطقه ای اعجاب آور در میانه سرزمین طبرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوادکوه؛ منطقه ای اعجاب آور در میانه سرزمین طبرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید