دیدنی ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری

به گزارش طرفداران رونالدو، فرانک گری Frank Gehry یکی از شناخته شده ترین معماران تمام تاریخ است و کلکسیون طراحی های او اثر فوق العاده خود را روی بسیاری از شهرهای سرتاسر جهان گذاشته اند. هر زمان که یک پروژه نو در حال طراحی از طریق این معمار 88 ساله کانادایی اعلام می شود، شهری که قرار است بنای مورد نظر در آن ساخته شود روی جلد تمامی مجله های طراحی قرار می گیرد و صنعت گردشگری آن به پیشرفتی ناگهانی می رسد. فرم های تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می توان از عناصر ثابت کار فرانک گری Frank Gehry دانست بناهای تندیس وار، فرم های منحنی، پلکان های خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره های بی قاعده و مرکز گریز از نشانه های برترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری هستند. به طور کلی در کارهای این معمار بی نظیر، نوعی گرایش مجسمه سازانه را می توان مشاهده کرد. برای آشنایی بیشتر با این هنرمند استثنایی، در این فهرست، ده عدد از دیدنی ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری را معرفی می کنیم. اگر از علاقمندان به معماری هستید و قصد سفر به نقاط مختلف جهان و تماشای معروف ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری را دارید، از شما دعوت می کنیم این مطلب خبرنگاران را بخوانید.

دیدنی ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری

خانه رقصان Dancing House در پراگ Prague، جمهوری چک (1996)

بنای ملی هلند Nationale Nederlanden Building که با لقب خانه رقصان Dancing House یا فرد و جینجر Fred and Ginger شناخته می گردد، زمانی که بین سال های 1992 و 1996 ساخته شد، هیاهو و قیل و قال بسیار زیادی برانگیخت. این بنا که از طریق معمار چک-کروات به نام ولادو میلونیچ Vlado Milunic و با همکاری فرانک گری Frank Gehry طراحی شده است، دقیقا در کنار رودخانه ولتاوا Vltava قرار گرفته و با بناهای سبک باروک، گوتیک و آرت نوو احاطه شده است، در میان این بناها شکلی کاملا فضایی گونه دارد. رییس جمهور سابق جمهوری چک، واتسلاو هاول Vaclav Havel برای دهه های متوالی در همسایگی این بنا زندگی می کرد و در میان نقدها گسترده، حامی بزرگ این پروژه در بین برترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری بود. خانه رقصان Dancing House امروزه یکی از مشهورترین بناهای مدرن شهر پراگ به شمار می رود و موج مخالفت ها را با زیبایی و شکوه خود سرکوب کرده است.

در نو زولوف Der neue Zollhof در دوسلدورف Düsseldorf، آلمان (1999)

در نو زولوف Der neue Zollhof یا زولوف نو new Zollhof که مرکز گری Gehry Centre نیز نامیده می گردد، مجموعه ای از بناهای مدرن است که در کناره رود راین Rhine ساخته شده و هر کدام از آن ها با یک نمای متفاوت و ویژگی های بافتی متنوع طراحی شده اند. این مجموعه بخشی از یک نقشه گسترده بازسازی در آن منطقه بوده که به شهر یک حس کاملا منحصر به فرد داده است. بناهای این مجموعه جایگاه دفاتر کاری هستند و بخاطر طراحی جالب و به هم مرتبطشان که باعث می گردد به شکل یک مجسمه به نظر بیایند چشم ها را به خود خیره می کنند. این مجموعه در بین معروف ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری به یک نقطه بسیار محبوب و یک جاذبه گردشگری بسیار جالب در این شهر تبدیل شده است.

تالار کنسرت والت دیسنی Walt Disney Concert Hall در لس آنجلس Los Angeles، کالیفرنیا (2003)

تالار کنسرت والت دیسنی Walt Disney Concert Hall چهارمین سالن مرکز موسیقی لس آنجلس است و بخشی از هزینه ساخت آن به ارزش پنجاه میلیون دلار از طریق خانواده دیسنی پرداخت شده است. این سالن 2265 نفره در کنار دیگر سالن ها، جایگاه ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس و گروه کر لس آنجلس می باشد. اصل طراحی معماری این مجموعه از طریق فرانک گری اجرا شده اما بخش آکوستیک بنا اثر مهندس شناخته شده ژاپنی مینورو ناگاتا Minoru Nagata می باشد. ساخت این سالن کنسرت در سال 2003 به خاتمه رسید و دقیقا بعد از تکمیل، هر دو طراحی آینده نگرانه و کیفیت آن به عنوان یک سالن موسیقی در سرتاسر جهان مورد تحسین قرار گرفت.

ساختمان خیابان هشت اسپروس Eight Spruce Street در نیویورک New York، آمریکا (2011)

آسمان خراش 78 طبقه ای در خیابان هشت اسپروس Eight Spruce Street یک بنای 265 متری است و یکی از بلندترین برج های مسکونی در منهتن Manhattan و یکی از مشهورترین بناهای شهر نیویورک به شمار می رود. این ساختمان دارای سبک معماری دیکانستراکتیویسم (ساختارشکنی) است؛ یک سبک پست مدرن که به بنا یک ظاهر تکه تکه با اشکال مورب می دهد و سبک ساختارشکنانه و غیرقابل پیش بینی را به وجود می آورد. این برج در بین دیدنی ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری شامل 904 واحد آپارتمانی شیک، یک مدرسه راهنمایی، یک بیمارستان و سایر مکان های رفاهی عمومی است.

موزه گوگنهایم Guggenheim Museum در بیلبائو Bilbao، اسپانیا (1997)

موزه گوگنهایم Guggenheim Museum در کلان شهر بیلبائو، مهمترین و مشهورترین طراحی فرانک گری Frank Gehry در اروپا به شمار می رود. این موزه در بین برترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری علاوه بر این که یک موسسه هنری شناخته شده جهانی است، باعث موفقیت بسیار بالای شهر بیلبائو به عنوان یک مقصد گردشگری مجذوب کننده نیز بوده است. ساخت موزه گوگنهایم Guggenheim Museum باعث چندین برابر شدن بازدید کنندگان این شهر شده و براساس اخبار و آمار منتشر شده از گاردین، بیش از 2.4 میلیارد یورو به اقتصاد منطقه باسک کمک کرده است.

بیوموزیو Biomuseo در پاناما سیتی Panama-City، پاناما (2014)

بیوموزیو Biomuseo در مرکز پاناما یکی از تازه ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری Frank Gehry و اولین اثر او در آمریکای لاتین می باشد. طراحی بازیگوشانه این بنا که در مشهورترین منطقه شهر به نام واقع شده، باعث شده تا شهر پاناما جوان تر و مدرن تر به نظر برسد و در تضاد با برج های بی روحی که بیشتر افق این شهر را تشکیل داده اند، قرار بگیرد. این موزه جایگاه هشت نمایشگاه است که بیشتر آن ها در مورد تاریخ بومی و طبیعی پاناما می باشند. این بنا مانند موزه گوگنهایم Guggenheim در بیلبائو، از زمان افتتاح آن در سال 2014 باعث پیشرفت توریسم و افزایش گردشگران در پاناما شده است البته در یک مقیاس کوچک تر.

موزه فرهنگ پاپ Museum of Pop Culture (موپاپ MoPOP) در سیاتل Seattle، واشنگتن (2000)

پروژه موپاپ MoPOP از طریق یکی از موسسان شرکت مایکروسافت به نام پل آلن Paul Allen به عنوان یک موزه غیر انتفاعی در سال 2000 افتتاح شد. از آن زمان تا به امروز، این موزه ده ها نمایشگاه در زمینه موسیقی پاپ، فرهنگ عمومی و فیلم های علمی تخیلی برگزار کرده است. طراحی فرانک گری Frank Gehry قرار بود تقلیدی از موزه گوگنهایم Guggenheim در بیلبائو باشد و مواد اولیه استفاده شده در آن نیز به موادی که در ساخت آن موزه به کار برده شده بود، شباهت داشت. این موزه در سال 2016 تغییر کاربری داد تا به موسسه ای فرهنگی برای معرفی جهان خلاق تبدیل گردد و بازدید کنندگان بیشتری را به خود جذب نماید.

ال پی دور El Peix dOr در بارسلونا Barcelona، اسپانیا (1992)

ال پی دور El Peix dOr در زبان کاتالان ها به معنی ماهی طلایی یا همان ماهی قرمز است. بنای ال پی دور El Peix dOr به عنوان یک اثر هنری برای بازی های المپیک سال 1992 که قرار بود در بارسلونا برگزار گردد، ساخته شد. این بنا از نوع خاصی از فلز ساخته شده که رنگ و شکل آن، بسته به شدت نور آفتاب، به طور مداوم تغییر می کند. این ماهی که ارتفاع آن 35 متر است، امروزه یکی از مشهورترین دیدنی های شهر بارسلونا به شمار می رود و یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب است.

خانه نورتون Norton House در ونیز Venice، کالیفرنیا (1984)

فرانک گری Frank Gehry این خانه کوچک و خارق العاده را در سال 1984 در ساحل ونیز Venice Beach برای هنرمند لین نورتون Lynn Norton و نویسنده ویلیام نورتون William Norton طراحی نمود. این زوج، خانه خود گری را در سانتا مانیکا دیده بودند و او را مامور کردند که خانه ای به همان سبک برایشان بسازد. به این صورت که از مواد اولیه ارزان قیمت روزمره استفاده کند و آن ها را در کنار هم قرار دهد تا یک خانه تندیس شکل خلق نماید. هم اکنون با وجود اینکه 33 سال از ساخت خانه نورتون Norton House گذشته است، این خانه یکی از محبوب ترین نقاط در ساحل ونیز Venice Beach برای عکسبرداری است و همچنان طوری به نظر می رسد که انگار همین دیروز طراحی شده است.

موزه هنر فردریک وایزمن Frederick Weisman Museum of Art در دانشگاه مینه سوتا University of Minnesota، مینیاپلیس (1993)

موزه هنر فردریک وایزمن Frederick Weisman Museum of Art که نام آن از کلکسیونر هنری مشهور مینیاپلیس به نام فردریک آر وایزمن Frederick R. Weisman گرفته شده، در محوطه دانشگاه مینه سوتا University of Minnesota قرار گرفته و جایگاه بیش از 25 هزار اثر هنری می باشد. فرانک گری Frank Gehry این بنا را با استفاده از نمای استیل بدون لک ساخته است؛ نمایی که به طور ایده آلی با نمای بناهای آجری و ماسه سنگی محوطه دانشگاه ترکیب می گردد. این بنا هم اکنون یکی از نقاط مشهور و محبوب مینیاپلیس است و مشرف به رودخانه می سی سی پی Mississippi قرار گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1515

به "دیدنی ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی ترین بناهای طراحی شده از طریق فرانک گری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید