بازسازی منزل: حفظ نماد تاریخی زواره با بازسازی چهارصفه های این شهر تاریخی

به گزارش طرفداران رونالدو، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، حفظ نماد تاریخی زواره با بازسازی چهارصفه های این شهر تاریخی صورت می گیرد.

بازسازی منزل: حفظ نماد تاریخی زواره با بازسازی چهارصفه های این شهر تاریخی

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

محسن هادی طحان زواره، یک فعال میراث فرهنگی و تاریخی با بیان اینکه در بافت تاریخی زواره خانه های ساخته شده که بیش از صدها سال قدمت با ویژگی های خاص معماری منطقه ها کویری و در عین سادگی دارند، گفت: این بناها در نوع خود بی نظیر است از جمله چهارصف هایی زیبا و بکر با مصالح خشت و گل و آجر فرش که برای مردم آن دیار عادی است.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی مالکان یا شهرداری در گذشته نه چندان دور به راحتی این خانه ها را تخریب می کردند، اضافه کرد: امروزه مردم فهیم زواره مخصوصا ساکنان بافت تاریخی و خانه های پنج دری و حوضخانه و چهارصفه ای با شناخت میراث کهن خود و با درایت و هوشیاری در صدد حفظ این بناها برآمده و با بازسازی چهارصفه این نماد تاریخی شهر زواره را حفظ نموده و با سرافرازی به آیندگان تحویل می دهند.

وی ادامه داد: از جمله این خانه ها میتوان به خانه داودی ها از جمله خانه ای چهارصفه ای بنام حاج معصومعلی داودی و استاد عبدالرضا داودی اشاره نمود.

این فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی اضافه کرد: این خانه زیبا در محله بنجیره زواره و در کنار برج تاریخی خانه ای چهارصفه ای زیبا به نام خانه حاج معصومعلی داودی وجود دارد که با اجازه مالکان بنام خانه داودی ها از آن نام میبرم. در واقع خانه داودی ها چهارصفه تاریخی است که در ردیف قدیمی ترین خانه های بازمانده از بافت تاریخی زواره واقع شده است، چرا که دیوار اصلی آن همان حصار تاریخی دوره سلجوقی و حمله مغول است که در حیاط خانه دیده می گردد.

وی با بیان اینکه کمتر بنایی در زواره طاق ضربی متصل به حصار تاریخی شهر دارد که این موضوع از ویژگی های منحصر بفرد خانه داودی هاست، گفت: این خانه زیبای 600 متری، دارای پنج اتاق و سه بالاخانه با حوض زیبایی در حیاط، دارای مطبخ و تنور گلی از قدیم است.

وی با اشاره به بازسازی این خانه به همت بانوان و دوستداران میراث فرهنگی خانم طوبی گنجی زاده (همسر استاد عبدالرضا داودی) و دختر وی خانم کبری داودی توضیح داد: بازسازی این بنا در سال 1392 شروع شد و در سال 1394 انتها یافت. در بازسازی این خانه تاریخی سعی شد که اصول بازسازی یک چهارصفه مراعات گردد و نیز در برخی از جاها قسمت های قدیمی را برای نمونه آشکار نموده اند تا بازدید نمایندگان معماری گذشته را نیز مشاهده نمایند.

وی به استقبال صمیمانه مالکان این بنای تاریخی از بازدیدنمایندگان و گردشگران با وجود مسکونی بودن آن اشاره و توضیح داد: با توجه به محبت و احترام مالکان محترم به دوستداران میراث در این خانه در همه ایام سال و مخصوصا در تعطیلات و ایام نوروز برای بازدید علاقمندان باز است و این عزیزان بدون هیچ توقعی از بازدیدنمایندگان استقبال می نمایند. در این بنای زیبا در ایام شهادت امام صادق (ع) با حضور عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) مراسم ایام صادقیه نیز برگزار می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1207

به "بازسازی منزل: حفظ نماد تاریخی زواره با بازسازی چهارصفه های این شهر تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: حفظ نماد تاریخی زواره با بازسازی چهارصفه های این شهر تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید