جگواروندی، گربه ترسناکی که سوت می زند، جیک جیک می نماید و 13 صدای متفاوت درمی آورد!، عکس

به گزارش طرفداران رونالدو، همه گربه سانان بامزه نیستند! گربه سانی هست که همانند سمور سمی است. این جانور با بدنی بلند، پاهای کوتاه و سر و گردنی پهن، ویژگی های عجیب و غیرمعمولی دارد و می تواند 13 صدای متفاوت از خود دربیاورد.

جگواروندی، گربه ترسناکی که سوت می زند، جیک جیک می نماید و 13 صدای متفاوت درمی آورد!، عکس

تینا مزدکی: جگواروندی (Puma yagouaroundi یا Herpailurus yagouaroundi) گربه سان کوچک و عجیبی به میزان گربه خانگی است که بدنی بلند با پاهای کوتاه و سر گرد و پهن دارد و در آمریکای لاتین، از مکزیک تا مرکز آرژانتین زندگی می نماید. این گربه از خزندگان، پرندگان، قورباغه ها و ماهی ها تغذیه می نماید.

همه گربه های وحشی درنده غرش نمی نمایند. چیزی که این جگواروندی را از سایر گربه سانان متمایز می نماید آن است که حداقل از 13 صدا استفاده می نماید، خرخر می نماید، سوت میزند و همانند پرندگان جیک جیک می نماید. این جانور بومی آمریکای مرکزی و جنوبی بیشتر از اینکه شبیه گربه باشد، شبیه سمور یا راسو است؛ در منطقه ها پست با پوشش گیاهی متراکم برای زندگی می نمایند تا بتوانند در بوته ها، مرداب ها و جنگل ها پنهان شوند.

بی ارتباط با جگوارها و دیگر گربه های وحشی

تجزیه وتحلیل ژنتیکی نشان می دهد که باوجود ظاهر فیزیکی متفاوت همانند ابعاد بسیار کوچکش، جگواروندی بیشتر شبیه به پوما یا شیرکوهی (Puma concolor) است. به همین علت است که مطالعات اخیر از نام علمی Puma yagouaroundi به جای نام Herpailurus استفاده می نمایند. گونه جگواروندی بین 4 تا 7 میلیون سال پیش از پوما جدا شد؛ درنتیجه جگواروندی ها (با وزن 3 تا 7 کیلوگرم)، بسیار کوچک تر از پوماها (با وزن 34 تا 72 کیلوگرم) هستند.

هم گربه های وحشی و هم اهلی، بسته به چیزی که می خواهند به دیگران بگویند، صداهای مختلفی فراوری می نمایند. بیشتر صاحبان گربه های خانگی صدای غرغر، خش خش یا خرخر را شنیده اند. گربه های وحشی بزرگ مانند شیر، ببر و جگوار نیز تا حدی همین کار را می نمایند. اما جگواروندی رپرتوار آوازی بسیار گسترده تری نسبت به سایر گربه ها دارد. درواقع، می تواند حداقل 13 صدای مختلف ازجمله خرخر، جیغ، سوت، هق هق، پچ پچ و صدای جیک جیک پرنده را ایجاد دربیاورد.

دقیقاً تعیین نیست که چگونه یا چرا جگواروندی ها صداهای مختلف فراوری می نمایند. آن ها بسیار منزوی اند و به ندرت در طبیعت دیده می شوند. بااین حال، محققانی که جگواروندی تحت کنترل را زیر نظر دارند، شاهد این بوده اند که آن ها از این صداها برای برقراری ارتباط، علامت گذاری قلمرو خود و یافتن جفت استفاده می نمایند.

منبع: livescience

54323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 تیر 1403 بروزرسانی: 5 تیر 1403 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1641

به "جگواروندی، گربه ترسناکی که سوت می زند، جیک جیک می نماید و 13 صدای متفاوت درمی آورد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جگواروندی، گربه ترسناکی که سوت می زند، جیک جیک می نماید و 13 صدای متفاوت درمی آورد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید