آشنایی با حال و هوای ترکیه در ماه رمضان

به گزارش طرفداران رونالدو، ماه رمضان، ماه خیر، برکت و عبادت برای مسلمانان است و باعث اتحاد در جوامع مختلف مسلمانان می گردد. ماه رمضان در ترکیه نیز همانند دیگر کشورهای دارای جمعیت مسلمان، بر اساس سنت و عرف مخصوص همان منطقه برگذار می گردد. مردم ترکیه در زبان مادری این ماه را همانند ایرانیان با نام رمضان می شناسند. این ماه، فرصتی برای عبادت و جشن های مذهبی برای مردم مسلمان ترکیه است. رمضان در ترکیه آداب و رسوم خاص خودش را دارد که در ادامه نگاهی دقیق تر به آن ها و همچنین جشن عظیم عید فطر در ترکیه خواهیم داشت.

آشنایی با حال و هوای ترکیه در ماه رمضان

آداب و رسوم ماه رمضان در ترکیه

زندگی در ماه رمضان، برای مسلمانان به جز برگزاری آداب مخصوص ماه رمضان، هیچ فرقی با دیگر ماه ها نمی نماید. بر اساس اعتقادات مسلمانان ترکیه، اولین غذایی که با آن بتوان، یک روز روزه داری و عبادت را سرانجام داد، خوردن زیتون یا خرما است. بیشتر مردم ترکیه روزه خودشان را با زیتون افطار می نمایند.

زیتون و خرما، از غذاهای اصلی سفره های افطار در ترکیه است

هرچند این یک فریضه دینی نیست. خوردن خرما سابقه طولانی در افطار مسلمانان دارد و از زمان حضرت محمد (ص) توصیه شده است که برای جلوگیری از التهاب معده بعد از روزه، خرما مصرف گردد. علاوه بر این مردم ترکیه در طول ماه مبارک از دو نوع پنیر استفاده می نمایند: پنیر معمولی و پنیر کاشار از جمله پرمصرف ترین کالاها در طول ماه رمضان محسوب می گردد. مسلمانان ترکیه، رمضان را مهمانی خدا می دانند و با حضور در بازارهای ترکیه، اقدام به خرید کالاهای مخصوص مراسم ها می نمایند؛ همچنین بانوان در منزل، شیرینی های مخصوص ترکیه نظیر باقلوا و شیرینی موسوم به کونفه را تهیه می نمایند و بر سر سفره افطار می گذارند.

در ترکیه، مساجد تاریخی، در طول ماه رمضان، قبل و بعد از افطار مملو از نمازگزاران می گردد. مسلمانان سنی در ترکیه، نماز تراویح را که نمازی مخصوص مسلمانان سنی در شب های ماه مبارک رمضان است، به جماعت در مساجد برگزار می نمایند. این نماز بعد از نماز عشاء خوانده می گردد. قبل از برگزاری نماز به جماعت، مردم در مکان های نزدیک مخصوصی که برای افطاری مردم تدارک دیده شده است، به دورهم جمع می شوند و افطار می نمایند.

افطاری دسته جمعی در ترکیه، تبدیل به یک رسم شده است. مسلمانان ترکیه اعتقاد دارند که به هنگام افطار باید همه روزه داران بر سر سفره های افطار حاضر شوند و از برکت این سفره فیض ببرند. در بیشتر شهرهای ترکیه، اطعام همگانی روزه داران مرسوم است.

در ترکیه رسم بیدارباش سحری هنوز هم اجرا می گردد. در حالی که دیگران در خواب به سر می برند، دو نفر، یکی دارای طبل کوچک و دیگری به عنوان دادزن در کنارش، کوچه ها و خیابان های شهر را می گردند و با صدای طبل و جمله ای که مضمون آن، بیدار شدن برای سحری است، بقیه را بیدار می نمایند تا سحری خودشان را تا وقت مشخص قبل از اذان صبح بخورند.

مردانی با لباس های سنتی با طبل و شعر، وقت سحر همه را بیدار می نمایند

اگرچه این سنت، از جمله سنت های رو به فراموشی ماه رمضان در ترکیه محسوب می گردد، اما هنوز هم عده ای کوشش دارند تا این کار و سنت پسندیده به فراموشی سپرده نگردد. به همین دلیل، اغلب مردمی که این کار را انجام می دهد، لباس های سنتی ترکیه را تن می نمایند. مرد دادزن در این مراسم، شعر سنتی ترکی به نام مانی را با صدای بلند می خواند. این رسم، اکنون تبدیل به راه درآمدی برای عده ای از مسلمانان ترکیه شده است.

همانند سایر مسلمانان، مردم ترکیه هم در ماه مبارک رمضان، دیگر مسلمانان را بیش از قبل یاری می دهند. مسلمانان ترکیه در ماه مبارک، یاری های خودشان را در قالب نذری به مردم کم بضاعت می رسانند. افراد خیری وجود دارند که در طول ماه رمضان، درب خانه های خودشان را در زمان افطار به روی مردم باز می گذارند تا کسانی که وسع اقتصادی کافی ندارند، افطاری مناسب داشته باشند.

مراسم ماه رمضان به قدری در ترکیه با شور و اشتیاق برگزار می گردد که علاوه بر مسلمانان و مردم ترکیه، گردشگر ها و گردشگران را هم مجذوب خودش می نماید. ازجمله مراسمی که گردشگران و گردشگر ها از آن استقبال می نمایند، چاوش خوانی بعد از افطار است که در مساجد ترکیه و جمع های عظیم مسلمانان برگزار می گردد. چاوش خوانی مراسمی دیرین است که در آن با استفاده از ادبیات خاص منطقه، احساسات، عواطف، عشق و دلدادگی، بیان آرزوها، برآورده شدن حاجات، غم و اندوه سفر و مسائل راه و مصائبی که بر خاندان پیامبر (ص) گذشته را بیان می نمایند.

عید فطر در ترکیه

عید فطر بعد از عید قربان، عظیم ترین عید مذهبی مسلمانان ترکیه است

عید فطر بعد از عید قربان، عظیم ترین عید مذهبی مسلمانان ترکیه است. مردم ترکیه این عید را با نام عید فطر یا عید شیرینی و شکر می شناسند و دلیل آن پخش مقدار زیادی شیرینی در روز عید فطر است. عید فطر در ترکیه سه روز متوالی برگزار می گردد که در آن مراسم مخصوص مسلمانان سنی و شیعه به طور باشکوهی اجرا می گردد، از جمله همین مراسم، حضور دوباره طبل زنان در میان جمعیت و خواندن سرودهای مخصوص این عید است.

روز اول عید فطر تمامی مکان های دیدنی و موزه ها تعطیل هستند، ولی از روز دوم به بعد با استقبال بیشتر نسبت به کل سال بازگشایی می شوند. قابل ذکر است که تمامی بازارهای ترکیه به جز بازار عظیم آن باز و آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند.

مردم ترکیه روز عید فطر را به شادی و ملاقات از اقوام می گذرانند. آن ها تمام کدورت هایی را که در طول یک سال گذشته ممکن بود از یکدیگر به دل داشته باشند، به یمن آمدن رمضان و یک ماه عبادت، از دل بیرون می نمایند. ازجمله رسم های فراموش شده ترکیه در روز عید فطر، حمام عرفه است که مدت ها است با جمع شدن حمام های عمومی از سطح شهرهای ترکیه، برچیده شده است. در صبح روز عید فطر، بر اساس رسمی که از دوران عثمانی به جای مانده بود، مردم در حمام های عمومی شهر پس از استحمام با لباس نو، به ملاقات خانواده و عظیمان می رفتند. به آبی که در این مراسم استفاده می شد، آب عرفه گفته می شد.

اگر در ماه مبارک رمضان، تور ترکیه را انتخاب نموده اید و به این کشور سفر می کنید، ازدحام جمعیت زمان افطار را همواره در نظر داشته باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 932

به "آشنایی با حال و هوای ترکیه در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با حال و هوای ترکیه در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید