10 راه دوری از حسادت؛ چگونه حسود نباشیم؟

به گزارش طرفداران رونالدو، حسادت از جمله ویژگی هایی است که تأثیرات منفی بسیاری بر خود فرد و همچنین کسانی می گذارد که مورد حسادت قرار می گیرند. در بعضی شرایط نیز افراد، حسادت نسبت به همسر خود را نشانه ای بر میزان علاقه خودشان نسبت به او می دانند. حال آن که این دسته از ویژگی های منفی ممکن است به تدریج منجر به از هم پاشیدن روابط دو طرف گردد. حالا سوال اینجاست که چگونه حسود نباشیم؟ در این مقاله 10 روش کاربردی به منظور دوری از حسادت را آنالیز می کنیم.

10 راه دوری از حسادت؛ چگونه حسود نباشیم؟

چگونه حسود نباشیم؟

1. حسادت خود را بپذیرید

از جمله نکات ضروری به منظور دوری از حسادت این است که در درجه اول این ویژگی منفی خود را بپذیرید. در واقع، برای درمان حسادت خود نباید برانگیخته شدن چنین احساسی را تقصیر دیگران بدانید. در حقیقت، بعضی افراد ایجاد حس حسادت در خود را ناشی از رفتارهای اطرافیان می دانند! حال آن که ویژگی حسادت در افراد مختلف ناشی از افکارشان بوده و به منزله واکنشی به دستاوردها یا موقعیت های دیگران است. بنابراین با پذیرش احساس حسادت خود، می توانید آن را بخشی از نقاط ضعف خود دانسته و در جهت برطرف چنین خصوصیتی اقدام کنید.

2. بپذیرید که با دوست داشتن بعضی آدم ها ممکن است صدمه ببینید

به طور معمول، وارد شدن در روابط عاشقانه تا حدودی ریسک آسیب زایی داشته و در چنین روابطی ممکن است که دچار شکست های عاطفی شوید. همچنین بعضی افراد نیز یکسری اختلالات خود انتقادی از دوران گذشته زندگی خود به همراه دارند که این موضوع منجر به تشدید آسیب ها در چنین روابطی خواهد شد. در چنین شرایطی، طرد شدن از سوی طرف مقابل احتمال ایجاد احساس حسادت و ناامنی در افراد را بالا برده و موجب برانگیخته شدن احساسات قدیمی گذشته در آنان می گردد.

البته باید توجه داشت که طرد شدن از جانب فرد مقابل ممکن است صدمات کوتاه مدت به همراه داشته باشد. این در حالی است که اختلالات درونی همچون خود انتقادی در افراد موجب می گردد تا احساس حسادت و سایر احساسات ناخوشایند آنان از دوران گذشته با شدت بیشتری برانگیخته شوند.

3. خود را بشناسید

برای مقابله با حسادت احتیاج است تا در ابتدا خودتان را بشناسید. به عبارتی، تنها در این صورت است که می توانید بی ارزش بودن حسادت را در خود و دیگران تشخیص دهید. همچنین بدون خودآگاهی ممکن است گمان کنید که چنین احساساتی در شما موقت بوده یا در بهترین حالت برطرف شده اند؛ در حالی که چنین نیست و در صورت مواجهه با ویژگی های خوب دیگران به جای تمرکز روی بهبود نقاط قوتتان، زمان خود را صرف حسادت و تنفر از دیگران می کنید.

در چنین شرایطی، با مقایسه خود با دیگران همیشه احساس حسادت داشته و به تدریج اعتمادبه نفس خود را از دست می دهید؛ چرا که گمان می کنید اطرافیانتان از شما بهتر هستند. حال آن که با تمرکز بر شناخت خود می توانید پیشرفت های هر چند کوچکتان را دیده و به دنبال بهبود هر چه بیشتر آن ها باشید.

4. قدر خود را بدانید

قدردانی از دیگران و تمجید آنان خوب است اما به شرطی که تمجید از خود را نباید فراموش کنید. همان طور که اشاره شد، مقایسه مداوم خود با دیگران موجب می گردد تا احساس ناامنی و افسردگی داشته باشید؛ چرا که همیشه کسانی هستند که از شما بهتر باشند.

برای مثال، هنگامی که دوست خود را می بینید که در حرفه کاری یا ورزشی خود پیروز است، به وی حسادت می کنید. این در حالی است که احتیاج است تا در چنین شرایطی نقاط قوت و قدرت خود را به یاد داشته و قدردان مهارت های خودتان باشید. بنابراین به مهارت های خود افتخار کنید که در این شرایط دوست داشتن خودتان موجب می گردد تا احساس بهتری نسبت به سایرین داشته باشید.

5. گذشته را رها کنید

به احتمال زیاد همه ما در گذشته بعضی اتفاقات ناخوشایند را تجربه نموده ایم. بعضی از این اتفاقات منجر به شکل گیری حس حسادت در ما می شوند. با این حال، برای رهایی از چنین احساسی احتیاج است تا گذشته و تمام احساسات ناخوشایند مرتبط با آن را رها کنید.

6. راه های کنترل خشم و نارضایتی را یاد بگیرید

آیا جزو افرادی هستید که کینه و خشم ناشی از رفتارهای نادرست افراد را همیشه در خود نگه می دارید؟ آیا اجازه می دهید که اتفاقات چندین سال گذشته آزارتان دهند؟ پاسخ به چنین سؤالاتی زمینه ساز کوشش برای رهایی از احساسات منفی گذشته هستند. در واقع، زندگی با احساساتی همچون خشم، کینه و نفرت از افراد مختلف نمی توانند موجب تغییر گذشته شوند، بلکه صرفاً مانع پیشرفت و کوشش برای بهبود اوضاع خواهند شد.

به عبارت بهتر، عدم کوشش برای رهایی از خشم و کینه زمان های گذشته موجب می گردد تا چنین احساساتی به بخشی از شخصیتتان تبدیل شوند و در نتیجه، در برخورد با سایر شرایط مشابه نیز رفتاری خشونت آمیز داشته باشید. حال آن که کوشش برای رهایی گذشته موجب می گردد تا کنترل بیشتری روی احساسات خود داشته باشید. در واقع، با تشخیص احساسات مختلف در خودتان به راحتی می توانید آن ها را کنترل کنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با 8 روش مدیریت احساسات آشنا شوید.

7. احساسات منفی خود را با احساساتی متعالی جایگزین کنید

از جمله دیگر راه های دوری از حسادت این است که احساس حسادتتان را به منظور تأمین منافع شخصی خود به کار بگیرید! به عبارت بهتر، مسائل احتمالی را شناسایی کنید، روی نحوه برطرف آن ها تمرکز نموده و برای بهبود اوضاع به وجود آمده کوشش کنید.

برای مثال، هنگامی که به دستاوردهای کسی حسادت می کنید، به این موضوع بیندیشید فکر کردن به پیروزیت های یک فرد و ناراحتی برای این مسئله نه تنها دستاوردی برایتان ندارد، بلکه امکان کوشش برای پیشرفت را از شما می گیرد. در چنین شرایطی، به راحتی می توانید احساسات منفی خود را کنار گذاشته و برای رسیدن به اهدافتان کوشش کنید.

8. به همسر خود بگویید که به او اعتماد دارید

اگر نمی توانید به همسر خود اعتماد کنید، باید چنین رابطه ای را رها کنید! نباید فراموش کنید ایجاد اعتماد متقابل بین دو طرف حائز اهمیت بوده و احتیاج به صرف زمان دارد. به همین دلیل، برای دوری از حسادت در رابطه خود باید این واقعیت را بپذیرید که همسرتان در زندگی با شما به احتمال زیاد به سمت افراد بسیاری جذب خواهد شد؛ اما زندگی با شما را به همه آن ها ترجیح خواهد داد!

در چنین شرایطی، می توانید از حسادت های عاشقانه دوری نموده، همسر خود را به دلیل رفتارهای نادرست آزار ندهید و به یکدیگر اعتماد بیشتری داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر عشق و احترامی واقعی به همسر خود بدهید، دیگر جایی برای رفتارهای حسادت آمیز و احساس ناامنی نخواهید داشت.

9. واکنش های از روی حسادت نداشته باشید

بروز احساس حسادت در روابط مختلف طبیعی است؛ به خصوص اگر طرف مقابل زمینه ساز بروز چنین احساساتی باشد. با این وجود نشان دادن واکنش هایی بر پایه حسادت ها و قضاوت کردن طرف مقابل بر اساس آن ها نادرست است.

هنگام بروز حسادت سعی کنید تا ریشه چنین احساسی را در خود پیدا کنید. در ادامه با طرف مقابل خود مصاحبه نموده و دلیل حسادت خود را با او در میان بگذارید تا به یاری یکدیگر مسائل احتمالی به وجود آمده را برطرف کنید.

10. به تنهایی شاد بودن را یاد بگیرید

به طور معمول، داشتن اعتمادبه نفس کافی و آگاهی از ارزش های خود موجب می گردد تا کمتر به دیگران حسادت کنید؛ بنابراین سعی کنید تا راه های دوست داشتن و اهمیت دادن به خودتان را یاد گرفته و به نقاط قوتتان فکر کنید. در چنین شرایطی، به جای حسادت به اطرافیان، زمان خود را صرف برطرف نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت خودتان می کنید. به علاوه، کسانی که به اندازه کافی خودشان را دوست داشته باشد، می توانند روابط مناسب تری با دیگران برقرار نمایند.

جمع بندی

در این مقاله، 10 راه مؤثر به منظور دوری از حسادت را برشمردیم و گفتیم که چگونه با خودآگاهی، کوشش برای رهایی از احساسات منفی و دوست داشتن خودمان می توانیم از رفتارهای حسادت آمیز اجتناب کنیم. بنابراین با مطالعه و به کارگیری چنین راه کارهایی می توانید از حسادت نسبت به دیگران دوری نموده و به دنبال پیشرفت خود باشید. گاهی ممکن است حسادتی در وجود شما نباشد اما به اشتباه تصور کنید که چنین مسئله ای وجود دارد؛ به همین سبب پیشنهاد می کنیم تست روانشناسی حسادت را انجام دهید و به نتیجه قطعی برسید. در سرانجام، اگر نظر یا پیشنهادی در خصوص راه های دوری از حسادت دارید یا تجربه برخورد با افراد حسود را داشته اید، آن را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 528

به "10 راه دوری از حسادت؛ چگونه حسود نباشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه دوری از حسادت؛ چگونه حسود نباشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید