یک سایت موزه در عمارت مسعودیه ایجاد می گردد

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی عمارت مسعودیه اکبر تقی زاده مجری مرمت و احیای عمارت مسعودیه با اعلام این خبر گفت: فصل چهارم کاوش های باستان شناسی در عمارت تاریخی سال آینده انجام خواهد شد.

یک سایت موزه در عمارت مسعودیه ایجاد می گردد

این پیشکسوت میراث فرهنگی با اشاره به برآورد ها و فعالیت های قبلی در عمارت مسعودیه گفت: با توجه به کشف شواهدی از ساخت و سازهای احتمالا قبل از دوره ناصری، اهمیت بقایای موجود در فهم فرایند تحولات معماری در مجموعه ها یک برنامه جامع باستان شناختی در محوطه مجموعه مورد نظر ضروری و راهگشای شناخت جهت تغییرات در بنا و نیز کارکرد آن تشخیص داده شد.

تقی زاده با اشاره به اجرای 5 مرحله فعالیت های برآورد و باستان شناسی در عمارت مسعودیه تا به امروز اضافه کرد: ابتدا زیر نظر زنده یاد شیرازی برآورد های محدودی در ضلع غربی عمارت مسعودیه انجام گرفت که طی آن به وجود آثاری پی برده شد ولی به دلیل نامشخص گمانه ها پوشانده شد و کاوش به بعد موکول شد.

به گفته وی برآورد ها و حفاری های محدودی که بعدا در حد فاصل عمارت سید جوادی و حصار غربی صورت گرفت، منجر به کشف آثاری شد.

تقی زاده سپس به بیان فصل های اول و دوم حفاری در عمارت مسعودیه توسط ناصر نوروز زاده چگینی پرداخت و اضافه کرد: فصل اول به شناسایی، ساماندهی، خوانا سازی و حفاظت از حفاری های پیشین اختصاص داشت.

به گفته او در فصل دوم نیز نسبت به انجام سونداژهای جدید برای شناسایی وسعت آثار به جا مانده در حیاط مشیرالملکی اقدام شد.

وی هدف اصلی از کاوش ها و برآورد های اجرا شده در مجموعه ساختمانی عمارت مسعودیه را تهیه و تدوین یک گزارش مشروح توصیفی از آثار معماری و شواهد تاریخی-فرهنگی ان گفت.

تقی زاده در ادامه گفت: فصل سوم کاوش های باستان شناختی عمارت مسعودیه بر شناسایی، خوانا سازی، معین قدمت و نوع کاربری بقایای معماری به دست آمده از کند و کاوهای گذشته در جبهه غربی حیاط بنای سید جوادی و همچنین کاوش در جبهه غربی حیاط و عمارت مشیر الملکی و حیاط خلوت متمرکز بوده است.

وی فضاهای شناسایی شده را آب انبار و پاشیر، راه پله های دسترسی به آب انبار، فضای ایوان مانند، گربه روها، حوض آب، سیستم های آبرسانی و ... که متعلق به زمان پیش از ساخت عمارت مسعودیه است، گفت.

تقی زاده آثار کشف شده را سفال، کاشی، موزاییک و ... گفت که غالب سفال ها از انواع لعابدار و بدون لعاب منقوش و ساده هستند.

او گفت: پژوهش های اجرا شده ضمن برطرف بعضی ابهامات در فهم آثار معماری موجود و نیز ارتباط آن به عنوان مجموعه ای یکپارچه تاکید و راه را برای شناخت دقیق تر و کامل تر این مجموعه هموار می نماید. او در خاتمه ادامه آنالیز ها و کاوش های باستان شناختی در عمارت مسعودیه را یک امر ضروری و لازم دانست.

عمارت مسعودیه واقع در خیابان ملت در سال 1295 هجری به فرمان مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه در اراضی باغ نظامیه ساخته شد. باغ نظامیه علاوه بر باغ وسیع در تهران قدیم مجموعه ای منسجم از ابنیه اداری- مسکونی ظل السلطان را در بر داشته است. عمارت مسعودیه علاوه بر کارکرد اصلی خود در ادوار مختلف عملکردهای متفاوتی داشته و متناسب با دوره ها دستخوش تغییر و تخریب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 140

به "یک سایت موزه در عمارت مسعودیه ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سایت موزه در عمارت مسعودیه ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید