چه زمانی در عکاسی باید از فلش استفاده کنیم؟

به گزارش طرفداران رونالدو، بسیاری از عکاسان حرفه ای علاقه زیادی به فلش ندارند. در شمار زیادی از مقالاتی که برای آموزش عکاسی به افراد مبتدی نوشته شده اند، شاهد توصیه به عدم استفاده از فلش هستیم. با وجود تمام این توصیه ها، در برخی شرایط چاره ای جز استفاده از فلش برای عکاسی ندارید. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چه زمانی در عکاسی باید از فلش استفاده کنیم؟

چگونه از فلش استفاده نکنیم

بزرگ ترین مشکل فلش برای عکاسی این است که با استفاده از آن، بسکمک از عکس های ثبت شده مجذوب کنندهیت خود را از دست می دهند. البته وقتی که در محیط تاریک داخلی می خواهید از افراد با گوشی خود عکس بگیرید، گاهی اوقات باید از فلش بهره ببرید که در این شرایط نتایج خوبی به دست نمی آید. اما با رعایت برخی نکات، استفاده از فلش می تواند نتایج بسیار بهتری به همراه داشته باشد.

چه زمانی از فلش استفاده کنیم

فلش یکی از ابزارهای متعددی است که هر عکاسی می تواند از آن استفاده کند. اگرچه هنگام عکاسی با گوشی در محیط های کم نور اپلیکیشن به شما توصیه می کند که از فلش بهره ببرید، اما در هر صورت بهره گیری از آن باید یک انتخاب از سوی شما باشد. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که باید آن ها را در نظر بگیرید.

زمانی که چاره ای ندارید

واقعیت این است که در فضای خارج از استودیو، استفاده از فلش باید آخرین راه چاره شما برای عکاسی باشد. در این زمینه می توانید گزینه های دیگری را هم در نظر بگیرید:

  • حالت شب: این روزها تقریبا تمام گوشی های نو از قابلیت نرم افزاری حالت شب بهره می برند. در بیشتر شرایط، عکس های ثبت شده با این قابلیت بهتر از عکس های ثبت شده با کمک فلش هستند.
  • تنظیمات نوردهی دوربین: با کاهش سرعت شاتر، افزایش میزان دیافراگم و افزایش ISO می توانید در محیط های تاریک عکس های روشن تری ثبت کنید. البته گاهی اوقات این کارها جواب نمی دهد اما ارزش امتحان کردن را دارد.
  • سه پایه: با استفاده از سه پایه می توانید سرعت شاتر را بسیار پایین بیاورید که این کار منجر به افزایش میزان نور راه یافته به سنسور می شود. در شب هنگامی که می خواهید از یک منظره عکس بگیرید، استفاده از فلش هیچ تاثیری ندارد و در این شرایط باید از سه پایه بهره ببرید.
  • نور طبیعی: اگر در خانه و محیط داخلی می خواهید عکس بگیرید، سعی کنید از نور طبیعی راه یافته از پنجره نهایت استفاده را ببرید و در محیط بیرونی هم نور مغازه ها و چراغ ها می توانند مثمر ثمر واقع شوند.

اگر هم می بینید این راه چارهها موثر نیستند و در نهایت عکس خوبی ثبت نمی شود، بهتر است دوربین خود را کنار بگذارید. اما اگر باید عکس بگیرید، پس دیگر چاره ای جز استفاده از فلش ندارید.

زمانی که به سرعت شاتر بالا نیاز دارید

گاهی اوقات برای ثبت عکس موردنظر باید از سرعت شاتر بسیار بالایی بهره ببرید. معمولا زمانی که می خواهید از یک چیز پرسرعت عکس بگیرید و سوژه را به اصطلاح فریز کنید، باید سرعت شاتر را تا حد زیادی بالا ببرید. حالا سوژه می تواند یک اسکی باز باشد یا سگی در حال دویدن. در این شرایط فلش می تواند واقعا مفید باشد و عکس مجذوب کنندهی را به دست شما برساند.

البته باید خاطرنشان کنیم در این شرایط استفاده از فلش به مهارت زیادی نیاز دارد. برخی دوربین ها هنگام بهره گیری از فلش نمی توانند با سرعت زیادی فوکوس کنند و به همین خاطر توصیه می شود قبل از عکاسی، محدوده پیش بینی شده برای قرارگیری سوژه را در حالت فوکوس دستی قرار دهید.

زمانی که محیط بیرون به شدت آفتابی است

گاهی اوقات نه به دلیل کمبود نور بلکه به دلیل وجود نور بیش از حد باید از فلش برای عکاسی بهره ببرید. در روزها و ساعاتی که محیط بیرون به شدت آفتابی است، برای کاهش سایه های زمخت باید از فلش بهره ببرید. به همین خاطر در چنین شرایطی برای ثبت عکس های پرتره توصیه می شود که در سایه از مدل خود عکس بگیرید.

اگر هم امکان استفاده از سایه وجود ندارد، با بهره گیری از فلش می توانید سایه های نه چندان خوشایندی که بر بخشی از سوژه قرار گرفته را کاهش دهید.

زمانی که عکس های گروهی می گیرید

ثبت عکس های گروهی کار راحتی نیست. برخی افراد به دوربین نگاه نمی کنند، به محض فشار دادن دکمه شاتر جابجا می شوند و معمولا تعدادی از آن ها صبر و تحمل کمی دارند. بنابراین اگر در یک محیط نور کافی وجود ندارد و می خواهید هرچه سریع تر تعدادی عکس گروهی بگیرید، باید از فلش بهره ببرید. بدون شک چنین عکس هایی چندان مجذوب کننده نخواهند بود اما برای ثبت کردن خاطره کافی هستند.

نکاتی که هنگام استفاده از فلش باید در نظر بگیرید

اگر به هر دلیلی برای عکاسی می خواهید از فلش بهره ببرید، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید. اول از همه باید بگوییم که فلش قرار گرفته روی بدنه دوربین اصلا کیفیت خوبی ندارد. به همین خاطر اگر از دوربین عکاسی استفاده می کنید، بهتر است یک فلش اکسترنال را در زاویه دیگری قرار دهید تا عکس های بسیار بهتری ثبت شود. اگر هم از گوشی استفاده می کنید، در زمینه فلش حق انتخاب ندارید ولی باز هم می توانید نکاتی را مدنظر قرار دهید.

به عنوان مثال توصیه می کنیم کمی از سوژه فاصله بگیرید. هرچقدر فلش به سوژه نزدیک تر باشد، روشنایی آن بیشتر می شود اما اگر کمی از سوژه فاصله بگیرید، میزان روشنایی آن طبیعی تر خواهد شد. از سوی دیگر بهتر است گاهی اوقات در شرایط مختلف برای تمرین از فلش دوربین بهره ببرید. بعد از ثبت عکس با فلش، با ادیت می توانید مجذوب کنندهیت آن را افزایش دهید.

در نهایت باید بگوییم که در بیشتر شرایط می توانید بدون استفاده از فلش عکس های بهتری را بگیرید. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید از فلش برای عکاسی استفاده نکنید. اگرچه دوربین های حرفه ای می توانند از نهایت مزایای فلش بهره ببرند، اما در زمینه گوشی های هوشمند در بیشتر اوقات عکس های ثبت شده با فلش چندان خوب از آب در نمی آیند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1422

به "چه زمانی در عکاسی باید از فلش استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی در عکاسی باید از فلش استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید