نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان

به گزارش طرفداران رونالدو، همواره در کوچه و خیابان، داستان های تلخی از مشکل عبور و مرور معلولان به ویژه کسانی که از ویلچر یا همان جایگاه چرخ دار استفاده می نمایند، می شنویم که آدم را سخت به فکر فرو می برد.

نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام الی گشت، مشکل برای حرکت چرخ های این جایگاه های چرخ دار و انسان هایی که از آن ها استفاده می نمایند، بااینکه همچنان فکری اساسی برایشان نشده را بارها شنیده ایم و از شرایط موجود شکایت نموده ایم؛ اما مسئله اینجاست که کمتر کسی به مسائل استفاده نمایندگان چرخ دستی در فرودگاه ها پرداخته است. امروز قصد داریم تا نگاهی به مسائل رفت و آمد معلولین در یکی از حساس ترین و پرترددترین اماکن جهان یعنی فرودگاه ها بی اندازیم. برای داشتن سفر هوایی باکیفیت، همین حالا جهت مشاهده نرخ بلیط هواپیما اینجا را کلیک کنید.

داستان های ناخوانده

وقتی برای خداحافظی با پدرم به فرودگاه رفته بودم، همه فامیل را می دیدم که به پنجره ها چسبیده بودند و برای پدرم دست تکان می دادند. فقط 10 سالم بود و می خواستم به شیشه نزدیک شوم و من هم مانند بقیه برای پدرم دست تکان دهم؛ اما هر چه زور می زدم و به دسته های جایگاه فشار می آوردم، چرخ های جایگاه به حرکت درنمی آمد. انگار به جایی گیرنموده بود. به سختی سرم را خم کردم و متوجه شدم که میان چرخ تا شیشه، کاشی های فرودگاه مانند سکو، ارتفاع گرفته و اجازه حرکت به چرخ های جایگاه من را نمی دهد. این پاره ای از خاطرات یک معلول بود که از لذت و هیجان دیدن پدرش بازمانده بود و این مهم تقصیر او نبود؛ بلکه تقصیر بر گردن کوته بینی معماران و مهندسین شهری است که حتی یک بار هم جایگاه چرخ دار را تجربه ننموده اند تا از معضلات این قشر مظلوم باخبر شوند. ازاین دست خاطرات بسیار است و باید دقت داشت که قسمت مهم و کارآمدی از جامعه را کسانی تشکیل می دهند که از این جایگاه های چرخ دار استفاده می نمایند. حتی در زمانی که یک معلول، قصد ورود به هواپیما را دارد و می خواهد مانند هر کس دیگری به مقصدش برسد، بازهم دچار مشکل می گردد و نمی تواند با خیالی آسوده به داخل هواپیما راه پیدا کند؛ چه دفعاتی بوده که یک معلول از ترس سقوط از رمپ های غیراستاندارد فرودگاه، دلسرد شده و به خانه بازگشته و راه دیگری را که اغلب سخت تر از پرواز است برای رسیدن به مقصد خود انتخاب نموده است.

سختی ها از لحظه ورود به فرودگاه تا درب هواپیما

همه پشت سر هم روی پله های هواپیما ایستاده اند و منتظر حرکت یک مرد معلول و مادر پیرش هستند. هواپیمای مورد نظر متعلق به یکی از سرشناس ترین هواپیمایی های جهان است و در چند سال اخیر مدعی بوده که راحتی و آسایش را برای سفر مسافران معلول خود به ارمغان آورده است؛ اما حالا این مرد میان سال تا پای پرواز رفته اما دستگاه مخصوص برای تا کردن ویلچر او وجود ندارد و مرد، خود، دست به این کار زده تا راه حلی پیدا کند و از طرفی از روی دیگر مسافران بابت این تأخیر خجالت می کشد. خدمات رسانی به استفاده نمایندگان از جایگاه چرخ دار میسر نمی گردد مگر این که از صفرتا صد این قضیه مورد آنالیز قرار گیرد؛ در واقع شرکت هواپیمایی و فرودگاهی که این داستان را رقم زده بودند، تمام کوشش خود را به کار گرفته بودند و از تاکسی های ویژه برای معلولین تا رمپ گذاری در تمام مسیرهای فرودگاه را برای این دسته از مسافران تعبیه نموده بودند اما باز نتیجه کار خوب از آب درنیامد. هنگامی که خلبان یکی از هواپیماها اعلام نموده بود که پرواز مورد نظر به فلان مقصد پرواز نمی کند، دیگر این جای کار را نخوانده بود که یک ناشنوا در هواپیما هست که نمی تواند حر ف های او را بشنود و همین اتفاق باعث معطلی چندین ساعته این شخص شد.

طردشده از پرواز

مسافران معلول بسیاری در جهان هستند که بارها درخواست پرواز و خرید بلیط به همراه یاری یار می دهند اما خبری از این گزینه نمی گردد و پروازشان برای چندمین بار لغو می نمایند. جالب است که سایت های پرواز و خرید بلیط در جهان، گزینه ای مبنی بر درخواست یاری یار را در دسترس قرار داده اند اما هنوز بودجه و نیروی مورد احتیاج آن را تأمین ننموده اند. اولین بار، یکی از خبرنگاران حوزه بین الملل در یکی از برنامه های تلویزیونی فرانسه در جواب به گلایه مجری برنامه که گفته بود ما بارها از شما دعوت نموده بودیم اما شما نیامدید، داستان درخواست یاری یار را تعریف کرد و دلیل نیامدنش را به این شکل توجیه کرد. بعد از آن، این نقص در خدمات، دست مایه انتقاد منتقدین این حوزه نهاده شد.

ویلچر و جا ماندن از پرواز

در چند سال اخیر، بسیاری از هواپیمایی ها، حتی معتبرترینشان، هنگامی که متوجه می شدند مسافرشان جایگاه چرخ دار دارد، بدون اطلاع به او، پروازش را لغو و به ساعتی دیگر و هواپیمایی دیگر منتقل می کردند. این برخورد باعث خشم بسیاری از مسافران شد و در پی چند ماه تحریم از طرف مسافران، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و آژانس های پرواز از مسافران خود عذرخواهی کردند و نه تنها خسارت قابل توجه ای را به این افراد برگرداندند بلکه سعی کردند تا استفاده نمایندگان از جایگاه چرخ دار را در اولویت قرار دهند.

اطلاعات تماس:

تلفن: 0218540

ایمیل: [email protected]

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 46

به "نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید