دریاچه گهر دورود نگین خوش رنگ لرستان

به گزارش طرفداران رونالدو، دریاچه گهر دورود نگین منطقه اشترانکوه

دریاچه ای زیبا در میان رشته کوه های اشترانکوه و ارتفاعات زاگرس در استان لرستان قرار گرفته است. دریاچه گهر دورود به نگین منطقه اشترانکوه مشهور است. خوشبختانه این منطقه از آسیب های انسانی در امان مانده و بکر بودنش را همچنان حفظ نموده است. برای رسیدن به دریاچه گهر راستا سخت و به نسبت طولانی ای در پیش است، در قسمت های از راستا باید پیاده روی های طولانی را انجام دهید و برخی از قسمت هایی را هم می توانید با حیواناتی مثل الاغ طی کنید. به طور کلی جایی است که می توانید اوقات فراغتتان را به برترین شکل ممکن بگذرانید. خبرنگاران را در سفر به دریاچه گهر دورود در استان لرستان همراهی کنید.

دریاچه گهر دورود نگین خوش رنگ لرستان

اولین بار این دریاچه از طریق یک زمین شناس اتریشی کشف شد. او که در سال 1888 پیروز به فتح ارتفاعات زاگرس شد و این منطقه بکر و دیدنی را کشف کرد. بسیاری از اروپایی ها به دریاچه گهر دورود، دریاچه ایران می گویند. دریاچه گهر با توجه به دسترسی سختی که دارد اما سالانه گردشگران زیادی، که در پی آرامش و طبیعت ناب هستند به سمت این منطقه می فرایند همین موضوع علتی است بر لقب نگین گردشگری اشترانکوه که به آن داده اند.

دریاچه گهر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می باشد. مقدار گهر بزرگ حدود 85 هکتار بوده و عمق آن در ژرف ترین نقطه به 30 متر هم می رسد. دریاچه گهر کوچک هم که در دو کیلومتری دریاچه گهر بزرگ قرار گرفته و در حدود 5 هکتار وسعت و عمق آب دریاچه به 2 متر می رسد. آب دریاچه بزرگ از طریق چشمه های کوهستانی تامین می گردد. سرچشمه آب دریاچه کوچک نیز از رودخانه تاپله سرچشمه می گیرد. به طوری که در نقاطی از آن که دارای عمق کمتر از 4 متر هست شما می توانید ماهیانی که در کف دریاچه شناور هستند ببنید.

تفریحات ممکن در این منطقه

ماهی گیری

اگر اهل ماهی گیری باشید دریاچه گهر دورود گزینه فوق العاده ای برای گذراندن تعطیلاتتان است. در این دریاچه ماهی های قزل آلا، ماهی سیاه، ماهی زردپر و ماهیان مار آبی به وفور یافت می گردد.

نکته : باید توجه داشته باشید که ماهی گیری تا اواسط ماه خرداد ممنون است و کسانی که صرفا جهت ماهی گیری به این منطقه می خواهند بفرایند باید در اواخر تابستان برنامه خود را تنظیم نمایند.

کوه نوردی

علاوه بر ماهی گیری به این علت که دریاچه گهر دارای موقعیت کوهستانی است و در بین کوه های زاگرس و منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است، فعالیت هایی نظیر کوهنوری و پیاده روی های طولانی هم در این منطقه فراهم است. تا در هوایی پاک و عاری از هر گونه آلودگی فعالیت های ورزشی داشته باشید.

قایق سواری

اگر به دریاچه گهر درود رفتید قایق سواری را از قلم نیاندازید. با قایق شما می توانید به دل دریاچه بروید و آب زلال و ماهی های شناور را در وسط دریاچه ببنید و لذت ببرید.

اسکی روی آب

یکی از فعالیت ها تفریحی که این روزهای هواداران زیادی پیدا نموده است، اسکی روی آب می باشد. به علت اینکه عمق این دریاچه نسبتا کم هست اسکی روی آب آنچنان خطری در پی ندارد و با خیال راحت می توانید از اسکی روی آب خود لذت ببرید. اما اگر می خواهید که اسکی پر هیجانی را داشته باشید می توانید به دریاچه کیو خرم که در نزدیکی دریاچه گهر رود است بروید.

شنا ممنوع! اما شنا در این منطقه ممنوع است. جسد یکی از هموطنان که 9 سال پیش در این منطقه غرق شده بود در سال 95 از دل آب بیرون آمد. شنا در این منطقه بسیار هوس انگیز است اما هیچ گونه تضمینی بابت امنیت شناگران وجود ندارد پس حدالامکان از شنا در دریاچه گهر درود بپرهیزید.

دسترسی به دریاچه

برای دسترسی به دریاچه گهر باید اول به استان لرستان و بعد به شهرستان درود بروید، امامزاده مشهوری در این شهر به نام امامزاده پیر والی وجود دارد که باید به سمت آن بروید و بعد از آن خودتان را به چشمه خیوه برسانید. بعد از طی این مسافت دیگر ماشینی در کار نیست و باید مسیری 18 کیلومتری را با پای پیاده و یا قاطر بروید.

برترین فصل سفر

با توجه به موقعیت جغرافیایی این دریاچه که در بین کوه های مرتفع واقع شده است. برترین زمان سفر به آن در ماه های پایانی فصل بهار و اوایل فصل پاییز در نظر گرفته شده است. بیشتر بارشهایی که در این منطقه صورت می گیرد به صورت برف است. شب های دریاچه بسیار سرد بوده و اگر می خواهید شب در این منطقه بمانید حتما لوازم گرمایشی لازم را همراه خود ببرید. به طور کلی در بیشتر فصل ها به جز فصل زمستان امکان سفر به دریاچه وجود دارد. اما در زمستان تنها کوه نوردان حرفه ای که کاملا تجهیز هستند می توانند به این منطقه بفرایند، زیرا زمستان خشنی در دریاچه جکم فرما می گردد.

توصیه های قبل از سفر

  • منطقه دریاچه گهر دورود دارای پوشش جانوری گسترده ای است در این منطقه 45 گونه پستاندار و 195 گونه از پرندگان زندگی می نمایند. نکته قابل توجه این است که این منطقه کاملا تحت حفاظت محیط زیست واقع شده است، بنابراین آن دسته از افراد که به قصد شکار می خواهد به دریاچه گهر دورود بفرایند باید توجه به هشدارهای محیط زیست داشته باشند تا تحت پیگردهای قانونی قرار نگیرند.
  • سعی کنید لوازم مورد نیازتان را قبل از اینکه به دریاچه گهر دورود برسید تهیه نمایید زیرا قیمت اجناس در مغازه های اطراف دریاچه کمی بالاتر از حد معمول است.
  • لوازمی مانند لباس گرم، قطب نما، پول نقد، چراغ قوه، کفش کوه نوردی، نقشه یا GPS، چادر مسافرتی، کبریت، میان وعده، حوله، کوله پشتی، پاور بانک، آب آشامیدنی و کیف یاری های اولیه را از قلم نیاندازید که همراه خودتان ببرید.

کلام آخر

همیشه سعی کنید زمانی که به طبیعت قدم می گذارید آن را محترم بشمارید. زیرا طبیعت آینه اعمال ما بوده و هر گونه رفتاری چه مثبت و چه منفی را در زندگی ما منعکس می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 1326

به "دریاچه گهر دورود نگین خوش رنگ لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه گهر دورود نگین خوش رنگ لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید