حذف صفر از پول ملی اولویت کشور نیست

به گزارش طرفداران رونالدو، به گزارش خبرنگاران، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو به چرایی اجرای حذف صفر، آن هم در شرایط فعلی پاسخ داد.

حذف صفر از پول ملی اولویت کشور نیست

وی در پاسخ به این پرسش که هدف مجلس و بانک مرکزی برای حذف صفر از پول چه بوده، گفت: این طرح از دهه ها پیش مطرح بوده ولی توجیه دوستان این است که با واحد پول کشور باید بتوان خریدهای کوچک انجام داد مثل یک قرص نان یا یک بطری شیر. مردم هم باید مبادلات خود را با این واحد پول انجام دهند. در سال های اخیر واحد پول ما این دو مشخصه را ندارد.

اما آیا با ریال می شود چیزی خریداری کرد؟ با این پول حتی نمی توان سکه ای یک ریالی خرید. جوانان ما حتی سکه یک ریالی را ندیده؛ چه برسد به آنکه با آن معامله کنند. هیچ یک از اتباع ایرانی از واحد ریال استفاده نمی کند و مردم واحد پول رسمی را با تومان می شناسند.

در عین حال بنا به گفته مظاهری، اولویت بندی مهم ترین نکته در اجرای حذف صفر است که در این میان به نظر نمی رسد این کار اولویت کشور باشد. از طرفی مقدمات کار باید انجام شود.

او بیان می کند اشکالات این طرح به معنای نفی ضرورت آن نیست ولی در شرایطی که بودجه دولت چسبندگی دارد و تورم بی سابقه مردم ما را رنج می دهد، باید صدها ساعت برای هر تصمیم فکر شود. باید مردم را توجیه کنیم که با این کار دارایی از آنها گرفته نمی شود.

ریالی که یک پول سیاه نمی ارزد

مظاهری در بخشی دیگر از این گفت وگوی رادیویی اظهار کرد: اصلاح پولی هیچ ربطی به تورم ندارد؛ ولی اگر بد اجرا شود، اعتماد مردم را جلب نمی کند و حتی آثار تورمی هم دارد.

وی افزود: در اصلاح قانون باید جمله یک صدم گرم طلا حذف شود و ارتباط پول ملی با طلا را باید قطع کرد. این کار در طول زمان انجام می شود و بانک مرکزی هم به این موضوع واقف است. حتی کشورهایی که حساب و کتاب درستی هم دارند، رابطه پول ملی را با طلا قطع کرده اند و ما هم در عمل این کار را پیش برده ایم.

بنابر تاکید مظاهری حذف صفر به معنای دریافت پول های مردم و افت ارزش اسکناس نیست و نباید اجازه داد حس بی اعتمای مردم به دولت بیشتر شود.

مظاهری گفت: دولت و مسئولان باید به مردم توضیح دهند. بخشی از این کار بر عهده امثال من است که داستان را در رسانه ها توضیح دهیم. این کار باید روشمند انجام شود تا مردم توجیه باشند. اما مسئولیت اصلی بر گردن دولت و رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهور است.

آقای روحانی از مسئولان بخواهد فقط جمعه ها به دادن گزارش بسنده نکنند و با مردم هم با آرامش صحبت کند. الحمدلله آقای همتی زبانی گویا دارد و به مردم توضیح می دهد.

مظاهری تاکید کرد: توجیه و توضیح و قانع کردن مردم نکته کلیدی است. این کار به معنای بی ارزش کردن پول آنها نیست، بلکه می خواهند پولی کم حجم ولی با صفرهای کمتر در اختیار مردم بگذارند.

منبع: تسنیم

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 7ronaldo7.ir شناسه مطلب: 310

به "حذف صفر از پول ملی اولویت کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف صفر از پول ملی اولویت کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید